بازدید 34407
۲
آخرین تحولات سیاسی ـ امنیتی خاورمیانه؛

آغاز ارسال سلاح های آمریکایی به کردهای سوریه/ آمادگی حماس برای انجام عملیات بزرگ/ درخواست کمک کویت از ایران

خاورمیانه در 24 ساعت گذشته، تحولات زیادی را شاهد بوده است. در این میان، باید به تحولات عراق، سوریه و یمن اشاره کرد. در همین زمینه، دو تن از مقامات وزارت دفاع آمریکا می گویند، ارتش این کشور، روند تهیه و ارسال تجهیزات و تسلیحات برای عناصر کُرد وابسته به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را آغاز کرده است. هیچ یک از دو مقام، در خصوص نوع تجهیزات و تسلیحات ارسالی آمریکا برای نیروهای دموکراتیک سوریه و یا نحوه تحویل آنها جزئیات بیشتری ارائه نکردند.
کد خبر: ۶۹۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 31 May 2017
خاورمیانه در 24 ساعت گذشته، تحولات زیادی را شاهد بوده است. در این میان، باید به تحولات عراق، سوریه و یمن اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»، در زمینه تحولات سوریه، روز گذشته دو مقام نظامی آمریکا گفته اند که ارتش این کشور، روند ارسال تجهیزات و تسلیحات برای عناصر کُرد وابسته به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را آغاز کرده است.

به گزارش شبکه خبری «اِن بی سی نیوز»، دو تن از مقامات وزارت دفاع آمریکا می گویند، ارتش این کشور، روند تهیه و ارسال تجهیزات و تسلیحات برای عناصر کُرد وابسته به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را آغاز کرده است.

گفتنی است، نیروهای دموکراتیک سوریه از متحدان کلیدی آمریکا در مقابله با تروریست های داعش به شمار می روند.

طبق اظهارات یکی از این دو مقام نظامی، آمریکا تهیه و ارسال این تجهیزات را تا ۲۴ ساعت گذشته آغاز کرده است.

هیچ یک از دو مقام مزبور در خصوص نوع تجهیزات و تسلیحات ارسالی آمریکا برای نیروهای دموکراتیک سوریه و یا نحوه تحویل آنها جزئیات بیشتری ارائه نکردند.

این در حالی است که در گذشته، ارتش آمریکا اعلام کرده بود که نیروهای دموکراتیک سوریه را به مهمات، تسلیحات، وسائل زرهی، رادیو، بلدوزر، وسایل نقلیه و تجهیزات مهندسی مجهز خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای دموکراتیک سوریه در تلاش ها برای باز پس گیری شهر «رقه»- شهری در سوریه که از سال ۲۰۱۴ در تصرف تروریست های تکفیری داعش قرار داشت- نقشی مهم ایفا کردند.

«دانا وایت» سخنگوی پنتاگون، اوایل ماه میلادی جاری، با صدور یک بیانیه اعلام کرد: «نیروهای دموکراتیک سوریه با کمک حمایت های آمریکا و نیروهای ائتلاف، تنها نیروهای زمینی هستند که می توانند در آینده ای نزدیک، موفقیت آمیزی کنترل شهر رقه را در دست گیرند».

گفتنی است، در دیدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در اوایل ماه میلادی جاری، دو طرف پیرامون طرح های دولت آمریکا برای تسلیح مبارزان کُرد سوریه با یکدیگر بحث و گفت وگو کردند.

از آنجا که ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه را در زمره گروه های تروریستی قرار می دهد، اقدام واشنگتن برای تسلیح این نیروها، همواره مایه نگرانی مقامات آنکارا بوده است.
 
نیروهای پیشمرگه از مناطق آزاد شده در نینوا عقب نشینی نخواهند کرد
 
 فرماندهی نیروهای پیشمرگه عراق اعلام کرد، این نیروها به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی از مناطقی که در جریان عملیات آزادسازی استان نینوا آزاد کرده اند، عقب نشینی نخواهند کرد.

به گزارش المیادین، نیروهای پیشمرگه عراق از عدم واگذاری مناطق آزاد شده در موصل به دولت عراق خبر دادند.
 
در همین راستا، فرماندهی نیروهای پیشمرگه عراق اعلام کرد که این نیروها به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی از مناطقی که در جریان عملیات آزادسازی استان نینوا آزاد کرده اند، عقب نشینی نخواهند کرد.

پیش از این نخست وزیر عراق تأکید کرد: نیروهای مسلح در عراق تحت فرماندهی واحد هستند. ما برای مناطقی که تحت تسلط مشترک قرار دارند، در حال برنامه ریزی ریشه ای هستیم.
 
 نیروهای جبهه مقاومت به دو کیلومتری شهر المسکنه رسیدند
 
آخرین تحولات میدانی از شرق استان حلب حاکی است، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در ادامه پیشروی به سوی شهر المسکنه توانستند، شهرک «العلوه» را از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی کنند.

این شهرک در محور شمالی شهر المسکنه واقع شده است. نیروهای سوری و مقاومت از محور شمالی فقط دو کیلومتر با شهر المسکنه فاصله دارند.

شهرک رسم الغزل، آخرین پایگاه تروریست های داعش در محور شمالی شهر المسکنه است و پاکسازی این شهرک در دستور کار قرار گرفته است.

روز گذشته نیز شهرک های «الوضحه، حایط و خان الشعر» در محور شمالی باز پس گرفته شدند. به گزارش مشرق، فاصله نیروهای جبهه مقاومت با شهر المسکنه از محور غربی یک کیلومتر است.

 حماس برای عملیات بزرگ آماده می‌شود
 
خبرنگار رادیو اسرائیل ادعا کرد، حماس در حال آماده شدن برای انجام عملیاتی بزرگ در کرانه باختری و اراضی اشغالی 1948 است.

«گال برگر»، خبرنگار رادیو اسرائیل ادعا کرد، این جنبش برای عملیاتی بزرگ علیه ارتش این رژیم در کرانه باختری و اراضی اشغالی 1948 آماده می شود.

بر اساس گزارش مذکور، برگر در ادامه تصریح کرد: حماس این عملیات را در انتقام و پاسخ به ترور «مازن فقهاء» از فرماندهان ارشد گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس انجام می‌دهد.

وی سپس مدعی شد: حماس اکنون می‌داند، هر عملیاتی در مرزهای غزه، منجر به مشکلی برای این جنبش خواهد شد و به همین دلیل، انگیزه خوبی برای انجام این عملیات در کرانه باختری و قدس اشغالی دارد.

برگر در پایان اعلام کرد، اعضای حماس اعتقاد دارند، هر عملیات بزرگی در کرانه باختری، منجر به جنگ با نوار غزه نخواهد شد.

 قحطی، هفت میلیون یمنی را تهدید می‌کند
 
«اسماعیل ولد شیخ»، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، سه شنبه شب در نشست شورای امنیت ـ که در خصوص آخرین تحولات سیاسی و انسانی یمن برگزار شد ـ‌ اعلام کرد: قحطی هفت میلیون یمنی را تهدید می‌کند.
 
ولد شیخ تأکید کرد: ادامه خشونت در یمن، با افزایش درد و رنج ملت یمن همراه است.
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، با اشاره به اینکه خشونت‌ها در ساحل غربی استان تعز متمرکز شده است، اظهار کرد: اعمال خشونت آمیز در استان حجه و مناطق مرزی یمن با عربستان همچنان به قوت خود باقی است و هواپیماهای (ائتلاف عربی) مناطق مختلف یمن را بمباران می کنند.
 
در ادامه اظهارات این مسئول بین المللی آمده است:‌ «با آغاز ماه مبارک رمضان، اینجا اعلام می کنیم که اگر جنگ متوقف نشود، هفت میلیون یمنی در آستانه قحطی قرار دارند. بخش اعظم یمنی‌ها در تأمین مایحتاج غذایی اولیه خود عاجزند، همچنین نیمی از جامعه یمن قادر نیستند تا آب شرب مورد نیاز خود را تهیه کنند و در تأمین ابتدایی ترین لوازم نظافت ناتوان هستند؛ امری که می تواند به انتشار بیماری‌های مسری دامن بزند.
 
انتشار بیماری در یمن به گونه ای است که وبا، جان بیش از 500 تن را در این کشور گرفته و هزاران تن دیگر نیز مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند.»
 
ولد شیخ در بخش دیگری از سخنانش افزود: «تاکنون موفق شدیم مانع از انجام عملیات نظامی در استان الحدیده شویم، چون گسترش دامنه نبرد به داخل این شهر، منجر به تلفات شمار زیادی از یمنی‌ها، نابودی تأسیسات زیربنایی و نیز وارد نشدن دارو از این بندر به داخل یمن می شد و همه این شرایط دست به دست هم می داد تا بر وخامت اوضاع یمنی‌ها افزوده شود.
 
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن از تلاش زیاد زن‌های یمنی در حل بحران این کشور و ایجاد صلح پایدار و آشتی ملی قدردانی کرد و گفت: این اقدامات از سوی بانوان یمنی در حالی صورت می‌گیرد که شرایط سیاسی خشونت آمیزی در یمن حکم فرماست.
 
ولد شیخ در ادامه گفت:‌ «از اعضای شورای امنیت می‌خواهم که طرف‌های درگیر در یمن را تشویق کنند برای بحث و بررسی چگونگی پایان دادن به درگیری و جلوگیری از ادامه خونریزی‌ها، با سازمان ملل متحد همکاری مستقیم داشته باشند. بحران‌های انسانی و قحطی ساخته‌های دست انسان است و می توان از بروز آن جلوگیری کرد؛ اما طرف‌های درگیر در یمن کشور را هرچه بیشتر به سوی پرتگاه پیش می برند و در عین حال، توجه ندارند که هزاران یمنی زندگی خود را در این جنگ از دست می‌دهند.
 
«استفان اوبراین»، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در آغاز این نشست نگرانی عمیق خود را درباره خشونت های کنونی در یمن اعلام کرد.
 
 13 کشته 22 زخمی بر اثر انفجار انتحاری در استان الانبار عراق
 
یک منبع که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: نیروهای امنیتی محل حادثه را محاصره کردند و اقدامات لازم را اتخاذ کرده اند.

به گزارش «سومریه نیوز» عراق،‌ این منبع با بیان اینکه در این انفجار 13 کشته 22 تن زخمی شدند، افزود: یک عامل انتحاری که کمربند انفجاری به تن کرده بود،‌ خود را در نزدیکی مدرسه «الشیماء» در مرکز شهر هیت در غرب شهر الرمادی (مرکز) استان الانبار منفجر کرده که تلفات سنگینی بر جای گذاشت.
 
یک منبع که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: نیروهای امنیتی محل حادثه را محاصره کرده و اقدامات لازم را انجام داده اند.
 
گروهک ترویستی داعش که آخرین نفس های خود را در عراق می کشد، در صدد است، با انجام عملیات های انتحاری در مناطقی که از اشغال آنها خارج شده است، تمرکز نیروهای عراقی برای پاکسازی کامل موصل از وجود تروریست ها را برهم بزند و با این حربه مانع از پیشروی ارتش عراق شود.
 
همچنین گروه تروریستی داعش دوشنبه شب «شب گذشته» در عملیاتی انتحاری را در بغداد در محله الکراده در نزدیکی یک مرکز تجاری صورت داد که در نتیجه آن 15 کشته و 55 زخمی در بر داشت.
 
درخواست کمک کویت از ایران

وزیر امور خارجه کویت در دیدار با شماری از سفرای خارجی در این کشور از جمله سفیر ایران، خواستار حمایت آنها از کویت برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت شد.

به گزارش وبگاه الحدث نیوز، وزارت امور خارجه کویت از مذاکرات فشرده خود با کشورهای عربی و اسلامی از جمله ایران به منظور دستیابی به عضویت غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داد.

در همین راستا، شیخ «صباح الخالد الصباح»، روز یکشنبه وزیر امور خارجه کویت با تعدادی از سفرای خارجی در این کشور از جمله «علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده و از آنها خواست از درخواست کویت برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند.

گفتنی است، کویت در سال ۱۹۷۸ میلادی عضویت غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دست آورده بود و تلاش دارد از طریق در پیش گرفتن سیاست های میانجیگرانه در منطقه خاورمیانه و تقویت روابط بین المللی و کسب حمایت کشورها دوباره عضویت این شورا در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را به دست آورد. 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۲
تدارکات جنگ بعدی خاورمیانه داره فراهم میشه
خدا بکشد عربستان و امریکا و اسراییل را و خدا خفه کند سازمان ملل بی کفایت را . قتل الخراصون ، قتل اصحاب الرس و الثمود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار