بازدید 11274
چهار سال آینده روحانی، اصلاح‌طلبان مطالبه‌گر؛ اصولگرایان منتقد!

آقای روحانی! دیگر دولت قبلی وجود ندارد و آواربرداری هم تمام شده است

با وجود این می شود پیش بینی کرد، چهار سال آینده برای روحانی دوره ای آرام و بدون چالش نخواهد بود. او باید ضمن تلاش برای تحقق وعده های خود و عملی کردن برنامه ای که برای دولت دوازدهم ارائه داده، برنامه های نیمه کاره دولت یازدهم را نیز به سرانجام برساند. اینک به گفته خود دولتی ها، آواربرداری تمام شده و دولت قبلی وجود ندارد که ناکارآمدی ها و مسائل و مشکلات را بشود به آن ارجاع داد.
کد خبر: ۶۹۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 01 June 2017
با پایان یافتن دولت یازدهم، «حسن روحانی» که در انتخابات 29 اردیبهشت با رأیی بیش از 23 میلیون، رقیب اصلی خود «سید ابراهیم رئیسی» را ـ که بیش از 15 میلیون از آرای مردمی را به دست آورد ـ پشت سر گذاشت و مثل رؤسای جمهور سابق، دوران ریاست جمهوری خود را به هشت سال ارتقا داد.

به گزارش «تابناک»؛ اکنون رئیس جمهور منتخب مردم برای دوره دوازدهم ریاست جمهوری اسلامی ایران، مسیری پیش روی دارد که اگر نتواند اراده ای قوی و کابینه ای مؤثر مهیا کند، مصائب و مشکلات فراوانی را پیش روی خواهد داشت، چون شاید بتوان گفت، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یکی از سخت ترین و چالشی ترین رقابت های انتخاباتی یک رئیس جمهور مستقر با رقبای خود بود.

سختی کار برای رئیس جمهور شدن در دوره دوازدهم چه در مناظره ها و چه در سخنرانی های تبلیغاتی به وضوح به چشم می آمد و شاید کسی که کمترین بهره را از عالم سیاست داشت، می توانست این سختی کار را بفهمد. مسائل و مشکلات معیشتی مردم، بیکاری جوانان و رکود در بخش هایی از اقتصاد کشور، مواردی بود که محل نقد اساسی عملکرد دولت یازدهم و شخص روحانی توسط رقبای انتخاباتی اش قرار گرفته بود.

هرچند او در برنامه های انتخاباتی، تا جایی توانست اعتماد افکار عمومی را نسبت به عملکرد خود در چند سال گذشته و برنامه خود برای چند سال آینده جلب کند، ولی نباید فراموش کرد، آنچه واقعیت دارد، مسائل مهم معیشتی مردم است که در عدم رونق بالای اقتصادی، بیکاری تحصیلکرده ها، حاشیه نشینی و موارد دیگر ریشه دارد و بدون نگاه انتخاباتی هم وجود دارد و فشار زندگی را به ویژه برای لایه های کم درآمد جامعه بیشتر کرده است.

روحانی در گرماگرم رقابت های انتخاباتی وقتی با وعده های رقبای خود روبه رو شد، خود نیز وعده های انتخاباتی جدیدی مطرح کرد که به عنوان رئیس جمهور دوازدهم باید پیگیر و مصمم به تحقق آنها باشد؛ وعده هایی از جمله ریشه کن کردن فقر مطلق در کشور، رفع تحریم های غیرهسته ای، ایجاد اشتغال سالانه 970 هزار شغل و برخی مطالبات هوادارانش از جمله مسأله رفع حصر و رفع محدودیت ها از رئیس دولت اصلاحات از آن جمله است.

روحانی در مسیر چهار ساله آینده خود، همچنین قول جوانتر کردن کابینه اش را نیز داده و البته شعارهای او درباره زنان طبیعتا انتظار حضور بیشتر زنان در کابینه دولت دوازدهم را در جامعه بالاتر برده است. این به رغم سهم خواهی گروه های پشتیبان او در انتخابات از جمله اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل است.

«علی شکوری راد»، یکی از چهره های شاخص اصلاح طلب درباره وظیفه دولت دوازدهم می گوید: دیگر برای دولتمردان بهانه‌ای نمی‌ماند که در خدمت‌رسانی به این مردم کوتاهی کنند. معتقدم دولت در گذشته به هر میزان که همت و تلاش داشته است، باید در این دوره آن را چندین برابر کنند. وظیفه دولت بسیار سنگین‌تر از گذشته شده است. ما ملتی آگاه داریم که بر عملکرد مسئولان خود نظارت دارند و با دقت به امانتی که به آنها سپرده شده، می‌نگرند.

او همچنین گفته است: «اینکه بگوییم دولت باید تمامی کارها را انجام دهد و جناح بازنده دست از تلاش بردارد، حرف درستی نیست. این جناح نیز باید به کمک دولت بیاید نه اینکه در مقابلش کارشکنی یا ایستادگی کند.

«مرتضی حاجی»، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت و گویی انتظار خود از دولت دوم روحانی را با بیان خواسته پررنگ تر شدن گرایش‌ اصلاح‌طلبانه در کابینه آینده مطرح می کند.

او درباره اولویت‌های دولت دوازدهم با توجه به وعده‌های اصلاح‌طلبانه روحانی در تبلیغات انتخاباتی می گوید: «روحانی با توجه به تأکیدات خود تلاش خواهد کرد، کابینه آینده پرانرژی‌تر و تواناتر باشد. در تحقق برنامه‌های دولت آینده در درجه اول باید افرادی به ‌کار گرفته شوند که این برنامه‌ها را با عمق وجود باور داشته باشند».

نیاز است برای مدیریت و تحقق برنامه‌ها از جوانان در کنار مدیران مجرب استفاده شود. بسیاری از اعضای فعلی همچون وزرای خارجه، نفت، بهداشت و کشاورزی کارآیی خود را ثابت کرده‌اند؛ اما بخش‌هایی حتما به تجدیدنظر نیاز دارد. طبیعی است کسانی که برنامه‌های آتی را باور ندارند و به ‌عنوان رفع‌تکلیف به آن نگاه می‌کنند، مناسب این سمت نیستند و طبیعی است که علاوه بر به کارگیری چهره های اصولگرا و معتدل در کابینه دوازدهم همچون کابینه یازدهم، شاهد گرایش‌های اصلاح‌طلبانه پررنگی هم در کابینه آینده باشیم، چون بخش اعظمی از حامیان و فعالان ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب بودند.

«سیدحسن رسولی»، منتخب مردم تهران در شورای شهر و از چهره های اصلاح طلب، هم در نامه‌ای به «حسن روحانی» بر ضرورت حفظ و نگهداری سرمایه اجتماعی ایجاد شده از انتخابات خرداد ٩٢ تأکید کرده و در این نامه نوشته است: «فضای نیمه‌بسته دانشگاه‌ها، کمبود زنان و جوانان در ساختار دولت زیبنده دولت دوم شما نیست».

در ادامه این نامه آمده است: «با تجارب اندک مدیریت امنیتی خویش باور دارم در این صورت مراجع عالی امنیتی نیز از این ابتکار عمل رئیس‌جمهور حمایت خواهند کرد. حل این معضل با کسب حمایت مقامات عالیه نظام ثبات، مقبولیت و توسعه برادری را در کشور تقویت می‌کند و در اوضاع پرآشوب منطقه و جهان اسلام، سیمای منحصربه‌فردی را از حیث کارآمدی دکترین جمهوری اسلامی به میلیون‌ها مسلمان در جست‌وجوی مدل مردم‌سالار و بومی جوامع اسلامی بیش از پیش عرضه می‌کند. ان‌شاءالله در دوره دوم، شاهد اثرگذاری‌های ماندگار دیگری از شما در مقیاس‌های بزرگ باشیم».

اما علاوه بر مطالبات اصلاح طلبانه از رئیس جمهور، رقیب و رقیبان روحانی نیز با توجه به پشتوانه اجتماعی خوبی که در انتخابات 96 به دست آوردند، بی کار نخواهند نشست و حتما در نقش منتقد و منتقدان جدی عملکرد دولت ظاهر خواهند شد.

«سید ابراهیم رئیسی»، رقیب روحانی در انتخابات 29 اردیبهشت با رأیی نزدیک به 16 میلیون، توانست فاصله یک رقیب انتخاباتی با رئیس جمهور پیروز را در دوره های اخیر انتخابات کاهش دهد و با پشتوانه رأی نسبتا بالا چنانچه در چند اظهار نظر پساانتخاباتی گفته است می خواهد صدای محرومان و قشرهای آسیبب پذیر باشد.

چنانچه از گفته های رئیسی برمی آید، او کنار نخواهد کشید و به پشتوانه رأی خود ـ که بخشی از قشرهای جامعه را شامل می شود ـ در اردوگاه اصولگرایان به نقد عملکرد دولت و مطرح کردن مطالبات کسانی که به او رأی داده اند، خواهد پرداخت.

«سعید جلیلی»، دیگر چهره اصولگرا ـ که در دوره قبل انتخابات، یکی از رقبای روحانی بود ـ نیز با مطرح کردن تشکیل دولت سایه به نوعی اعلام حضور در سپهر سیاسی کشور کرده است.

با وجود این می شود پیش بینی کرد چهار سال آینده برای روحانی، دوره ای آرام و بدون چالش نخواهد بود. او باید ضمن تلاش برای تحقق وعده های خود و عملی کردن برنامه ای که برای دولت دوازدهم ارائه داده، برنامه های نیمه کاره دولت یازدهم را نیز به سرانجام برساند. اینک به گفته خود دولتی ها، آواربرداری تمام شده است و دولت قبلی وجود ندارد که ناکارآمدی ها و مسائل و مشکلات را بشود به آن ارجاع داد.

اکنون دولت قبل، دولت خود روحانی است و مردمی که این بار مصرانه خواستار بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود هستند؛ مردمی که با وجود عدم لمس آثار اقتصادی توافق برجام ـ که یکی از مهمترین پروژه های دولت یازدهم بود ـ همچنان به روحانی اعتماد کردند تا با تداوم دولت خود، طعم بهبود وضعیت معیشتی خود را در این دوره بچشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان