بازدید 53499

مشكل شرعي ربناي شجريان پس‌ از ٣٠ سال!

محمدجواد لاریجانی در پاسخ به نامه وزير ارشاد ترنم ربناي استاد را خلاف موازین شرعی تلاوت دانست
کد خبر: ۶۹۸۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 29 May 2017
اگرچه نامه سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خطاب به رييس سازمان صداوسيما و درخواست پخش «ربنا» با صداي محمدرضا شجريان اميدواري‌ها را براي پخش اين دعا از رسانه ملي در ماه رمضان امسال بيشتر از پيش كرد اما در نهايت تصميم همان چيزي بود كه در غروب روز شنبه مشخص شد؛ ربنا امسال هم پخش نمي‌شود. اين تصميمي بود كه با عدم واكنش مسوولان صداوسيما و در راس آنها عبدالعلي علي‌عسگري، رييس اين سازمان نسبت به اين نامه كه در روزهاي پاياني هفته گذشته رد و بدل شده بود قابل پيش‌بيني به نظر مي‌رسيد.
 
به گزارش اعتماد، اما روز شنبه اتفاق ديگري افتاد. در پاسخ به اين نامه وزير ارشاد كه از جزييات آن هيچ خبري منتشر نشد و در خبرها تنها به موضوعش يعني درخواست پخش ربنا پرداخته شده بود در نهايت با پاسخ محمدجواد لاريجاني، عضو شوراي نظارت صداوسيما بود به وزير ارشاد مبني بر دلايل عدم پخش ربنا همراه شد.
 
«در مورد نامه منتسب به جناب‌عالي خطاب به سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي دائر بر ضرورت پخش تلاوت منتخبي از آيات چند سوره از كلام‌الله مجيد با صداي هنرمند معروف آقاي شجريان ضروري دانستم كه نكته مهمي را خدمت‌تان عرض كنم. از آنجا كه موضوع دفاع از ايشان يك مناقشه سياسي شده است، لذا در تلاوت مذكور توجه به آيت تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد و اين امر خلاف موازين شرعي تلاوت است؛ لذا خواهشمند است كه ساير قطعات آوازي آن هنرمند را مطرح فرماييد كه اتفاقا داراي ساختار موسيقيايي مهم‌تري هم هستند. حتما مي‌دانيد كه تحت‌الشعاع قرار گرفتن توجه به آيات باهرات نسبت به مقارنات آنقدر مهم بوده كه برخي از فقهاي بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند.»
 
اين بخشي از پاسخي بود كه لاريجاني به وزير ارشاد داد تا در آن تلويحا به دلايل اصلي عدم پخش ربنا با صداي محمدرضا شجريان در طول اين سال‌ها اشاره كرده باشد و در آخر اين موضوع را عنوان كند كه پخش ربنا برخلاف موازين شرعي است. او در توضيح اين دليل در ادامه اين نامه اين‌طور مي‌نويسد: «البته اين حساسيت در ميان موسيقي‌دانان بزرگ و حرفه‌اي هم مطرح است و آنان غالبا ابا دارند كه قطعات مهم تركيبي آنان همراه با آواز پخش شود، زيرا معتقدند توجه به الحان و معاني (و گاه حركات متناظر بدني) توجه به رموز و ظرافت‌هاي نهفته در تناسب‌هاي ايقاعي را كه جوهر اصلي هنر موسيقي است تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.»
 
محمدجواد لاريجاني در حالي به اين نامه وزير ارشاد كه حتي متن آن هم در اختيار رسانه‌ها قرار نگرفته بود، پاسخ مي‌داد كه نامه خطاب به عبدالعلي علي‌عسگري، رييس سازمان صداوسيما نوشته شده بود. اين موضوعي بود كه روز گذشته با واكنش حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه‌موسيقي روبه‌رو شد و او در پاسخ به لاريجاني به همين مورد اشاره كرد.
 
نوربخش در گفت‌وگويي با «ايلنا» با اشاره به موضع‌گيري محمدجواد لاريجاني درباره ربناي محمدرضا شجريان و اعلام «خلاف موازين شرعي بودن آن» گفت: «ايشان تشكيكاتي كرده‌اند كه به ظاهر بيشتر از زاويه علم قرائت بوده است كه البته مشخص نيست ايشان اساسا چقدر با مساله قرائت آشنايي دارند؛ اين يك مساله است. اما مساله اصلي من اين است كه نامه‌اي توسط وزير محترم ارشاد به رييس سازمان صدا و سيما نوشته‌ شده؛ آقاي دكتر محمدجواد لاريجاني ظاهرا مثل ديگر مواردي كه از ايشان سراغ داشته‌ايم و تمايل‌شان براي پاسخگويي به مسائل مختلف، در اين مورد هم ظاهرا جسارت‌شان از بقيه بيشتر بوده كه پاسخ به اين مساله را شخصا بر عهده گرفته‌اند.»
 
مديرعامل خانه موسيقي در ادامه به فعاليت محمدرضا شجريان در كودكي و در زمينه قرائت قرآن اشاره كرده و اين مساله را مطرح مي‌كند كه او براي خواندن اين دعا فرد ناآشنايي در اين زمينه نبوده است تا به بخش عمده‌اي از ايرادهاي لاريجاني پاسخ دهد. نوربخش كه خودش هم به عنوان قاري قرآن فعاليت داشته يكي از بهترين اجراها در زمينه مناجات‌خواني را ربناي شجريان مي‌داند و در توضيح اين دعا با صداي او مي‌گويد كه مناجات‌خواني با تلاوت قرآن تفاوت دارد. او در ادامه به قرائت‌هاي قرآني شجريان هم اشاره مي‌كند: «استاد شجريان نوارهايي در زمينه قرائت قرآن دارد كه سي‌دي‌هايش موجود است؛ آقاي دكتر لاريجاني مي‌توانند به اين نوارها مراجعه كنند. استاد شجريان قرائتي دارند كه بر شيوه مرحوم استاد مصطفي اسماعيل اجرا شده است. آن زمان وقتي قاريان بزرگ اين قرائت را گوش داده‌اند همه لب به تحسين گشوده‌اند. وقتي شما در مقام مناجات چيزي را مي‌خوانيد، ممكن است مقداري از مولفه‌هاي قرائت قرآن فاصله بگيريد. ربناي شجريان يكي از بهترين نمونه‌هاي مناجات‌خواني است؛ ضمن اينكه استاد شجريان نيز در اين زمينه ادعايي نداشته و اين ربنا را به عنوان الگويي براي تمرين عده‌اي ضبط كرد كه بعدها پخش شد و بسيار مورد اقبال مردم قرار گرفت و ملت ما سال‌هاي سال با آن زندگي كرده‌اند. امروز ربنا در گوش و ذهن همه مردم ما هست و هر وقت پخش مي‌شود مردم به ياد لحظات نوراني افطار ماه مبارك رمضان مي‌افتند.»
 
اما محمدرضا نوربخش در بخش پاياني صحبت‌هايش در واكنش به ايرادات محمدجواد لاريجاني به نمونه مشابه ديگري كه سال‌هاست از شبكه‌هاي مختلف رسانه ملي پخش مي‌شود، اشاره مي‌كند و اذان مرحوم موذن‌زاده اردبيلي را مثال مي‌زند: «با اين قاعده‌اي كه ايشان مي‌گويند اذان مرحوم موذن‌زاده اردبيلي نيز از نظر قواعد قرائت قرآن مشكل دارد. ايشان لطف كنند به صدا و سيما بگويند ديگر اذان موذن‌زاده اردبيلي را پخش نكنند. به دليل اينكه اگر بخواهم از نظر قواعد تجويد بررسي كنيم اذاني كه مرحوم استاد موذن‌زاده اردبيلي گفته‌اند اذان فارسي محسوب مي‌شود و از لحن فارسي در آن استفاده شده و تجويدش هم متفاوت است. حال آنكه اين اذان حالي دارد كه ما بايد به دنبال روح حاكم بر آن باشيم. مردم هم روح حاكم بر آن اثر را ديدند و پذيرفتند. امروز اذان موذ‌ن‌زاده اردبيلي با روح و جان مردم ممزوج است. اگر شما از مردم ايران بپرسيد كدام اذان را بيشتر دوست داريد، حتما اكثريت‌شان مي‌گويند اذان موذن‌زاده اردبيلي. اين طبيعي است چون كسي كار به لحن اثر ندارد و به قول شاعر «ما درون را بنگريم و حال را». نوربخش همين موضوع را دليل اصلي پذيرش عمومي براي پخش اين دعا مي‌داند و در نهايت پيشنهاد مي‌دهد كه «دوستان بهتر است دنبال دليل ديگري براي پخش نكردن ربنا باشند.»
 
حسام‌الدين سراج يكي ديگر از چهره‌هاي موسيقي بود كه روز گذشته به اين نامه پاسخ داد. او در صحبت‌هايي كوتاه در مورد دعاي ربنا توضيح داد: «وقتي صحبت از موازين شرعي به ميان مي‌آيد، به نوعي بحث حلال و حرام موسيقي مطرح است اما اينكه ربناي استاد شجريان برخلاف موازين شرعي تلاوت است جمله جالبي نيست و بسيار سنگين است. مردم از اين ربنا خاطره دارند همانطور كه از اذان موذن‌زاده اردبيلي خاطره دارند و مي‌توان گفت كه موذن‌زاده نيز در تلاوت آن اذان تجويد قرآني را رعايت نكرده و با صوت اجرا كرده است.»
 
اما دليل پخش نشدن ربنا در طول اين سال‌ها چيست؟ «در سال ٧۴ براي آقاي لاريجاني كه آن موقع رييس صداوسيما بود نامه نوشتم و اين نامه را هم به اين دليل نوشتم كه همه به من مي‌گفتند چرا جلوي اينها را نمي‌گيريد زيرا صدا و سيما آهنگ‌هاي شما را پخش مي‌كند و كليپ روي آن مي‌گذارد كه ما خودمان يك تصوير و تفسير در ذهن ما داريم اما صدا و سيما يك چيز ديگري را به ما نشان مي‌دهد و عكس‌هايي را مي‌گذاشتند كه هيچ ربطي به آهنگ نداشت[...] در آن نامه عنوان كردم كه ما با خون دل اين هنر را به اينجا رسانده‌ايم. اين نوارها را با خون دل تهيه كرده‌ايم. شما اجازه پخش اينها را با تغييراتي كه در آنها داده‌ايد، نداريد و از ايشان خواستم كه دستور بدهند اين نوارها پخش نشود.»
 
اين روايت خود محمدرضا شجريان از نامه‌اي است كه سال‌ها پيش براي درخواست عدم پخش آثارش از صداوسيما نوشته است. او اينها را در گفت‌وگويي عنوان كرد كه سال گذشته درست در روزهايي كه باز هم صحبت از پخش ربناي او از تلويزيون قوت گرفته بود منتشر شد. استاد آواز ايران در اين بين ربنا را به عنوان يكي از استثنائات اين درخواستش دانست: «در آنجا گفتم فقط اجازه پخش ربنا را داريد. زيرا براي افطار مردم آن را خوانده‌ام [... ] به هر حال من شكايت كردم و حق هم به من داده شد و البته گفته‌اند كه شجريان خودش نخواسته ربنا پخش شود كه اين را كاملا تكذيب مي‌كنم. ربنا متعلق به من هم نيست. متعلق به مردم است. جزو زندگي و عواطف مردم است و هيچكس حق ندارد آن را از مردم بگيرد. من كه صاحب اين اثر هستم و در واقع آن را خلق كردم هم مي‌گويم متعلق به مردم است. من ربنا را هرگز از مردم دريغ نكردم. حالا اگر اقتضاي سياست است كه صداي من را به هيچ صورتي پخش نكنند، خودشان مي‌دانند ولي دروغ نگويند كه ربنا را من نگذاشته‌ام پخش كنند.»
 
در فاصله تصميم براي پخش ربنا و عدم پخش آن سال ٨٨ يك نقطه عطف بود. به نظر مي‌رسد عدم پخش اين دعا با صداي محمدرضا شجريان به خاطر محدوديت و حساسيت‌هايي باشد كه در اين سال در مورد او در صداوسيما ايجاد و اعمال شد، اتفاقي كه بعدها به جز مناسبت‌هايي خاص (ايام انتخابات) كه با پخش صداي شحريان از تلويزيون همراه بود ادامه پيدا كرد. اين محدوديت نكته‌اي است كه مسوولان ارشاد هم بارها در سال گذشته و در روزهايي كه محمدرضا شجريان دوران درماني‌اش را سپري مي‌كرد به آن اشاره كردند. در آن روزها هر وقت صحبت از اجراي صحنه‌اي محمدرضا شجريان به ميان مي‌آمد اين موضوع هم مطرح مي‌شد كه در اين مورد تنها وزارت ارشاد تصميم‌گيرنده نيست و رايزني‌ها ادامه دارد.
 
بعدتر البته اتفاقات ديگري هم افتاد. درست در روزهايي كه محمدرضا شجريان همچنان دوران درمان خود را در منزل سپري مي‌كرد مجوز انتشار يكي از آلبوم‌هاي او با عنوان «طريق عشق» با آهنگسازي پرويز مشكاتيان صادر شد و اميدواري‌ها براي رفع محدويت در مورد استاد آواز ايران بيشتر شد. در اين بين مسوولان وزارت ارشاد هم به بهانه‌هاي مختلف از فراهم شدن امكان برگزاري كنسرت محمدرضا شجريان در صورت بهبود كامل او صحبت كردند.
 
آخرين‌بار در مناظره‌هاي نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري بود كه بار ديگر، البته بدون نام بردن از محمدرضا شجريان از او ياد شد: حسن روحاني: «ما الان يك هنرمند داريم كه از دعاي ربنايش ممانعت مي‌كنيم، با اين اوضاع چطور مي‌توانيم تعالي و پيشرفت داشته باشيم؟» اينها جملاتي بود كه حسن روحاني در مناظره دوم با موضوع فرهنگي و سياسي به آن اشاره داشت. دو هفته بعد نوبت به نامه وزير ارشاد رسيد تا يك قدم فراتر رفته و درخواست پخش ربناي شجريان از تلويزيون مطرح شود. حالا همه‌چيز به نقطه شروع برگشته است. فعلا واكنش‌ها به پاسخ لاريجاني به نامه وزير ارشاد در بين اهالي موسيقي ادامه دارد و در آن بين وزارت ارشاد هم هنوز به مساله ورود نكرده است. آنچه تا اينجا مشخص شده اين است كه هيچ كدام از طرفين حاضر نيستند در مورد اين يك موضوع خاص و نام «محمدرضا شجريان» از مواضع‌شان كوتاه بيايند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۴
انتشار یافته: ۱۰۳
پیشنهاد میکنم همایون که صدای جوان تر دارد و امروزه دستگاههای ضبط صدا با کیفیت و جدیدتری وجود داره این ربنای پدر را باز سازی کند و دوباره خوانده شود و نگذارد ربنای پدر برای نسل اینده فراموش شود
که مشکل سیاسی ربنا هم حل شود !
پاسخ ها
خطیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
اولا حتی اگر خود شجریان دوباره همین ربنا رو اجرا کنه حس وحال چهل سال قبل رو نداره .چه برسه به همایون که تا جایی که من میدونم قاری هم نبوده برخلاف پدرشون.دوما استاد در مراسم ختم مادر مرحوشون دوباره ایاتی از الرحمن رو اجرا کردن که بسیار هم زیبا هست اما تاکید میکنم باز هم ربنا نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
البته انجام این کار اشکالی ندارد اما هر چیزی اورجینالش مزه دیگری دارد به ویژه این که نوستالوژی داشته باشد. ضمن این که برخی چیزها یک بار تکرار می شود. شاید ربنای شجریان را خود او هم نتواند مجددا تکرار کند. مانند اذن موذن زاده که تکرارناپذیر است.
مانفهمیدیم این آدم تئورسین سیاسی است یا مجتهد جامع الشرایط
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
ایشان همه کاره مملکت هستند و در هرچیزی میتونند اظهار نظر کنند همونطور که باقیشون هم همیکنارو میکنند
فقط باید تاسف خورد
چقدر فکر کردن!!!!
مگر شجریان چی گفته که چنین مورد غضب شما قرار گرفته.
مشکل شرعی نه، کلاه شرعی!
از رسانه ای که 10% مخاطب دارد این موضع تعجبی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
لابد همین ده درصد دارن خودشون رو برای "ربنا" به آب و آتیش میزنن!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
اگر ده درصد مخاطب دارد خوب چرا ناراحتی که پخش نمیکنه؟
یعنی در تمام این سال ها که ربنا را حضرت امام و مقام معظم رهبری تا مراجع تقلید و اساتید قرائت گوش کردند کسی خلاف شرعی ندید و فقط ایشان پیدا کرده است
من کشته این شریعتی هستم که صدا و سیما داره!... ربنای شجریان اشکال شرعی داره ولی دیشب 20:30 با پخش گزارش صف طولانی معاینه فنی خودرو و مشکلات مردم که مربوط به زمستان پارسال میشد! را نمیدانم چه جوری مشروع کنم!!!!
بدن تتلو بخونه . هم شان و همتراز اقایان تتلو است با اون خالکوبی های ارزشی !
وقتی که رییس جمهور محترم و وزیر فرهنگ و ارشاد موافقت به بخش ربنا میکنه مشکل شما چییییییه؟؟؟؟؟؟؟
آقا با چه زبانی بگیم! ما نمیخایم صدای شجریان رو دیگه بشنووووووووووویم. ول کنید دیگه شجریان شجریان
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
عیب نداره شما بروید خدمت آقای تتلو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
خودت از منفی هایی که گرفتی بفهم که دنیات چقدر کوچیکه ... توقع و انتظارات جامعه بزرگ ایرانی یه چیز دیگس برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
خب شما گوش نده
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
شما میتونید گوش ندید کسی مجبورتو نکرده. ولی ما دوست داریم گوش بدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
باشه، شما برو همون تتلو گوش بده!
اهنگ های تتلو مشکل نداره؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
چرا توهین می کنید ؟ بفرمایید حاج آقا تتلو
تاسف اور است چرا دولتمردان ما از این همه پیام های مردم در انتخابات درس نمی گیرند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
چون مردم همه سر کارن
ماهی را هر وفت از آب بگیرید تازه است
دادن شوكت وعزت فقط در اختياز ذات اقدس كبريايي است وبس و به نظرم خداوند بر استاد آواز ايران منت نهاده و او را عزيز مردم كرده است
مگه خود شجریان نگفته بود پخش نشه! باز گفته پخش بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
ایشون گفته بودند غیر از ربنا باقی اثار ایشون حق پخش ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
هیچ وقت نگفته ربنا پخش نشه . اونی که گفته بود پخش نشه موارد دیگری بود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
عموجون! برو یه بار دیگه متن رو بخون تا رو مخ نباشی
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
ایشان هیچ وقت نگفته بودند ربنا پخش نشه. گفته بودند بجز ربنا دیگر آثارشون بدون اجازه پخش نشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
رو مخ شمایید با این ربنا ربنا کردنتون.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
صدا و سیما ارزش آن را ندارد که آثار فاخر در آن پخش شود. بنابراین استاد عزیز حق دارند که اجازه پخش آثارشان را ندهند.
شبکه های مختلف ماهواره ای قبل از اذان ربنا را پخش می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
بارک الله به صدا وسیما که مردم روزه دار هم ماهواره را ترجیح میدهندحالا هی به سینه خودتان نشان افتخار بزنید..
وقتی خودش گفته پخش نشه شماها چرا اینقدر پیگیری می کنید شاید میخواین کرسنت فراموش بشه
چاکر استاد نوربخش و استادشون هم هستیم
یاد کلاسهای آواز بخیر
میفرمودی بعلت تلاوت حنجره ات آماده تر است مانند استاد
و اینکه ادای حروف حلقی در اوج بهترین تمرین دهنده است
با سلام
ظاهرا" از نظر ايشان قوانين شرعي با گذشت زمان تغيير مي كند ، شايد اون وقتي كه ربنا از صدا و سيما پخش مي شد ايشان به اندازه الان عالم نبودند و شايد هم ............
تو روخدا ول کنید صداو سیما رو آخه مگه چقدر مخاطب داره . خودتون برای اهل و عیال صوت رو زمان افتار پخش کنید و لذت ببرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
افطار
رسانه میلی
كسايي كه دوست دارن ربناي استاد رو بشنون مگه حتما بايد از صدا و سيما بشنون.
رو موبايل همه الان اين ربنا هست و قبل از افطار ميتونن گوش بدن.

اصلا ضرورتي به ديدن صدا و سيما به صورت كلي وجود نداره.

يه روز ميرسه صدا و سيما برنامه توليد ميكنه و پخش ميكنه و احتمالا فقط خودشون هم ميبينن.
تابناک جان
برای بهتر روشن شدن اذهان عمومی بهتر است به نامه سال 74 آقای شجریان به آقای لاریجانی که در روزنامه همشهری چاپ شد مراجعه کنید. ایشان در اعتراض به کنسرتی که در محوطه صدا و سیما با اجرای اقای بهرام حصیری شده بود اعتراض نموده و با بیان الفاظی چون آهنگهای کوچه بازاری و لاله زاری به تخریب آقای حصیری پرداخت.
در همان نامه ایشان فرمودند اگر قرار است چنین آهنگهایی از صدا و سیما پخش شود بهتر است دیگر صدای من پخش نشود!!! (این یعنی دادن حق انتخاب به مخاطب!!!)
خود بنده از هواداران پر و پا قرص ایشان بودم و با دیدن این نوشته در روزنامه تعجب کردم. میتوانید با مراجعه به آرشیو ها بررسی کنید. آقای علی لاریجانی رییس وقت صدا و سیما هم جوابیه ای دادند و مردم را مختار در شنیدن سبک های مختلف دانستند و در همان نامه به خواست شجریان تمکین کردند.
در این سالها بارها و بارها تقصیر را به گردن صدا و سیما انداختند اما هواداران ایشان زحمت مطالعه آن نامه را به خود نداده و ایشان هم از نشر مجدد آن نامه که به نحوی دیکتاتوری در موسیقی محسوب میشد خودداری کردند.
این مطلبی بود که خاطر بنده بود و جهت روشن شدن و بررسی بیشتر به اطلاع شما رساندم.
به عنوان یک رسانه و به دور از خط گیری جناحی بهتر است بررسی کنید.
من هر روز 5 دقیقه قبل از اذان ربنای ایتاد شجریان را میگذارم و خانوادگی با ربنای استاد افطار میکنیم .
با سلام و تقدیم ادب
ضمن ابراز تأسف نسبت به موضع گیری های مسئولین محترم، کاش میشد مسئولین محترم به جای لجبازی های کودکانه و جناحی سعی می کردند که در جهت جذب حداکثری و هم نوایی با قاطبه مردم تلاش می کردند تا ....
واقعا باید تاسف خورد تاکی می خواهید وقت و انرژی خود و مردم را صرف این مسایل کنید واقعا مسئله ای مهم تر از این تو جامعه ما نیست؟؟ وقتش نرسیده به فکر مشکلات جوانان ار قبیل ازدواج بیکاری مستاجری و ... بپردازید؟ ما تو اصل واجباتمون موندیم حالا تمام نشریات و سایت پر شده از این که روزمونو با ربنای چه کسی افطار کنیم؟باید سر سفره نانی باشد تا افطاری کنیم باید شغلی باشد تا نانی باشد و باید ها و باید های دیگر به مراتب مهم تر از این حرفاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
جناب مسایل فرهنگی به اندازه آب و نان مهم میباشند.انسان بدون روح میمیرد و هنر غذای روح است.
اینقدر شل و سفت نکنید . خواست مردم مهم است
کاش مساجد هم بخش خصوصی داشت، آن وقت می دیدیم که بیشتر مساجد در بلندگوهایشان کدام دعاها را پخش می کدند
متن را کامل بخوان استاد ربنا را منع نکرده بود.
چه بهانه مسخره‌ایی. اگه میخوان پخش نکنن، چرا دیگه اثر فاخر استاد رو زیر سوال میبرن؟
یعنی چی که فقط تعیین تکلیف کرده برای صدا و سیما که فقط یک اثر پخش کنند؟!
خوب من هم باشم که قبلا همه اثارش رو پخش میکردم الان نمیام یکی از اثاراش را پخش کنم ان هم با دستوری که داده!
با سلام .اقای شجریان از اساتید بزرگ هستن.واحترام ایشان بعنوان چهره فرهنگی مشخص است.ولی همانطور که اقای لاریجانی گفتن این دعا جهت اموزش بوده نه برای رضای خدا یا خلق.هرکس میتونه این قطعه رو ضبط ودر هرجایی برای خودش پخش ولذتشو ببره.
یعنی همه روزه هامون سر سفره افطار باطل می شده.
یک نفر به ملا نصرالدین گفت طنابت لباساتو بده گفت روی اون برنج ریختم دارم خشک می کنم بعد گفت برای ندادن دلیل باید داشت هرچند غیر منطقی.حالا شده حکایت ربنا که برای پخش نکردن
پس تواشیح اسماء حسنی هم نباید پخش بشه؟؟
اگر ربنا را استاد بخواند مشکل شرعی دارد وگرنه هرکس دیگری بخواند (کما اینکه افراد زیادی آن را میخوانند و رادیو پخش میکند) اصلا مشکل شرعی ندارد!!
شرم بر دیدگاه سیاست زده در فرهنگ
بدهندآقای لاریجانی ربنا رابخواند تا بلکه شرع هم رعایت شود
از این قوم هر نوع تفسیر و تعبیر برای اهداف سیاسی انتظار می رود.
متاسفانه اخلاق در کشور ما تمام قد در حال از بین رفتن است. مردم می خواهند، مسئولین می خواهند، معلوم نیست چه کسی نمی خواهد، نگذارید 15 میلیون رایتان هم کمتر شود، قول می دهم با این کارها، انتخابات بعدی شماره رایتان کمتر خواهد بود.
اگر صدای شجریان پخش نشود در انتخابات بعدی اصلاحات رای بیشتری را از آن خود خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
منظور بها دادن به هنر است و گرنه صدای استاد بهانه است .ایشان احتیاج به صدا و سیما ندارند .طرفدارانشان تمام آثار ایشان را از اینترنت گوش میدهند یا در خانه هایشان آثار ایشان را دارند.
درود بر محمدرضا شجریان
بیخود برای خودتان دلگرمی درست نکنید پخش صدای استاد شجریان از صدا وسیما توهین به مقام شامخ ان استاد بزرگوار است. لطفا پخش نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
چقدر شامخ!!!
آقای صدا وسیما.لطف کن وصدای آقای شجریان را پخش نکن چون شان صدای ایشان از تمام دستگاه عریض وطویل و تمامی مسئولین گذشته وحال وآینده صداوسیما بالاتراست.
از گذشته های بسیار دور خیلی اقوام و ملل و افراد خواسته اند فرهنگ مورد قبول مردم ایران را از بین ببرند، واضح ترینش مراسم عید و چهارشنبه سوری و سیزده بدر است که با تمام سختی و لجاجتی که به خرج دادند نتوانستند نابودش کنند و از مردم جدا کنند، حالا این کار استاد و خیلی موارد مردمی دیگر هست که نمی توانند خذف و از یاد مردم پاک کنند، حالا هزار دلیل بیاورند ولی آخرش خودشان نیست و نابود می شوند و خاطره سیاهشان هم نمی ماند ولی تا دنیا دنیاست ربنای استاد پابرجا و تازه و ماندگار است.
خدایا تا کی ....
آقای روحانی بازهم که تیغت نبرید
من اذان زنده یاد آقاتی رو بیشتر از مرحوم موذن زاده می پسندم.
همه این آقایان چه موافقان و چه محافظه کاران از مبحث اصلی دور افتاده اند: این دعا با آن لحن وزین به تنهایی بیشتر از ساعتها منبر و نصیحت در گوش برخی افراد نه چندان ایمان دار اثر کرده و ایشان را مصمم به توبه نموده...حتی اگر یک نفر در جهان با شنیدن این اصوات و الحان منقلب شود برای شفاعت شجریان کافی است... کدام ما گناه نکرده ایم؟ چه موافقان پخش و چه مخالفان آن همه گناه و خطا کرده ایم منتهی عادت داریم همیشه خطای دیگران را ببینیم و دنبال اثبات گناهان دیگران باشیم... وای بر همه ما
حالا چرا حتما گیر دادند به صدای ربنای شجریان که حتما پخش بشود
درست است که ایشان در موسیقی استاد هستند ولی
1- خود ایشان رسما اعلام کرده اند که راضی نیستند صدایش از تلویزیون ایران پخش شود
2- شکی نیست که ایشان صدای بسیار دلنشینی دارد ولی مگر فراموش کردید در ایام فتنه ایشان با خوانندگان آن ور آبی شروع به آواز خواندن بر ضد کشور ایران کردند (کشوری که همه ما حاضریم جانمان را فدایش کنیم همانطور که در دوران جنگ بسیاری از جوانان همین مملکت جان خودشان را فدای کشور کردند)
3- جدای از تمام این بحثها و با تمام احترامی که برای استاد شجریان قایل هستم مگر هر کسی که صدای دلنشینی داشت ولو اینکه انسان ناشایستی بود باید از صدای ایشان حتما استفاده شود در روایات داریم ابن ملجم هم حافظ و قاری قرآن بود و صوت زیبایی داشت ولی در نهایت چه کرد ( این مثال اصلا به منزله این نیست که من استاد را با ابن ملجم قیاس میکنم ) فقط می خواهم بگویم حتما نباید با صدایی که در سابقه صاحب صدا هم نوایی با ضد انقلاب و دشمنان هست روزه مان را افطار کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
حیف نام علی که رو شماست! متاسفم
لابد 30 دیگر می گویند مردمی که پشت سر هاشمی در نماز جمعه نماز خوانده اند نمازشان اشکال دارد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
مرسی
يا با ما باش و بمان يا نباش و نمان..
مگه خود شجریان نگفت صدا و سیما دیگه ربنای منو نباید پخش کنه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
پاسخ این سوال بار ها و بارها گفته شده .
خوبه به جای مشکلات ازدواج بیکاری اقتصاد پیشرفت علمی دنبال مسائلی بی فایده هستیم
شجریان هیچ اطلاعی از اسلام ندارد و اعتقادی هم به مفاهیم اسلام ندارد. ربناش هم به درد خودش می خوره
ای بابا سر چه چیزایی بحث میکنید یعنی مشکل کشور ما پخش شدن یا نشدن صدای شجریان است
ای بابا سر چه چیزایی بحث میکنید یعنی مشکل کشور ما پخش شدن یا نشدن صدای شجریان است ، مشکل اصلی ما بیکاری رانت خواری گرانی و هزار و یک مشکل دیگه هتش
به قول معروف به فکر نون باش که خربزه آبه
ضمن اینکه به همه نظرات احترام میگذارم ذکر یک نکته را ضروری میدانم:
جناب لاریجانی اصلا بحثی در مورد عدم رعایت قواعد تجوید در دعای ربنای استاد شجریان نکرده اند، نظر ایشان این است که چون پخش یا عدم پخش این مناجات به مناقشه سیاسی تبدیل شده است، بنابراین برای بسیاری (که اتفاقا موافق پخش آن هستن) توجه به درگیری های سیاسی بر سر پخش، اولویت اول و توجه به آیات و مفاهیم آن اولویت دوم قرار میگیرد که این موضوع خلاف موازین تلاوت آیات قرآن است، چون شأن آیه بالاتر از این است که موقع گوش دادن به آن متوجه موضوع دیگری شویم
من درمورد درستی یا نادرستی این استدلال از طرف دکتر لاریجانی اظهار نظر نمیکنم، چون تشخیص این حکم با فقها است، ولی پاسخهای برخی مسئولین که به نامه ایشان جواب داده اند حاکی از این است که یا نامه ایشان را درست نخوانده اند و یا درست متوجه نشده اند
چقدر ساده ايد
حكايت تكرار تاريخ:
پياز اكه
ماهي ازون برون
تخته
ويدئو
پاسور
ماهواره
اينترنت
ربناي شجريان
بستگي به شرايط و مصلحت داره!
حالا ربنا گوش ندیم روزه مون باطله؟؟ آخه اینقدر که پیگیری ربنای استاد هستید بعید می دونم پیگیر نماز و روزه هاتون باشید!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
آنقدر صدای ربنای استاد دلنشینه که آدم نمیتونه ازش بگذره.
چطور اون سالهایی که پخش میشد مشکل شرعی نداشت
مشکل همین است
واقعا با اينهمه مشكلات سياسي منطقه و اقتصا و ... نگراني بر سر مشكل شرعي صداي هنرمند ارزشي كشور است خواهشا همه چي با سياست قاطي نكنيد !!
لابد اگه تتلو خوانده بود مشکل شرعی نداشت.
باید متذکر شوم که اذان موذن زاده اردبیلی با لحن ترکی است نه فارسی!!!!
با سلام
جای تعجب هست که نگاه ما به مسائل اینقدر سیاست زده شده و بجای حرکت رو به جلو عقب عقب میرویم .این قطعه صرف نظر از حوادث پیش آمده در زمانی دیگر و حالی دیگر خوانده شده است .باور های جامعه بازی گرفته میشود متاسفانه و این اصلا خوب نیست.
من 1000 تا از اون ادم هايي كه اسرار دارند ربناي اون مرده پخش بشه را مي شناسم بخدا قسم 80 درصدشون اصل نماز نمي خونن و اهل روزه نيستن. كارشون فقط مخالفت با راه و مسير پاكي است. عزيزان زياد توجه نكنيد به حرفاشون. صدا و سيما مجكريم. مجكرم بابت برنامه هاي فطري و انساني كه من و خانواده ام در حريم امن مي مونه .
بابا ول کنید این چیزا رو مگه پخش شدن یا نشدن ربنا چقدر اهمیت داره
چرا از این ربنا می ترسند خدا می داند
حالا چه اصراری دارید ربنا از صدا و سیمای میلی پخش بشه اصرار میکنید صدا و سیما احساس میکنه خیلی مهمه
ربنای استد شجریان قابل احترام است اما متاسفانه سیاسی شده زیباترین تلاوت و صدای جاودانه قرانی استاد عبدالباسط و یا صدای استاد کریم منصوری را پخش کنید
ببینید چقدر ساده لوحیم که یه اری باهامون کردن که الان سقف مطالبمون از حکومت پخش یه دعای مذهبی شده
پاسخ ها
هیچکس
| United States of America |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
نظرت تکان دهنده بود
فکر میکنم اصولگرایی به ماکیاول خیلی پایبنده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل