بازدید 5872
تمایل بانک مرکزی به ادغام بانک ها

تضمین عدم آسیب پذیری سپرده گذاران از ادغام بانک ها چیست؟

دو روز پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی خبر از احتمال ادغام برخی بانک ها داد و گفت سپرده گذاران بانک ها و موسسات مجازی مطمئن باشند که از این تصمیم به هیچ وجه متاثر نخواهند شد حتی اگر دو بانک و شعبه های آن ها ادغام شوند. این در حالی است که هم اکنون بسیاری از سپرده گذاران برخی موسسات اعتباری که ادغام شده اند نتوانسته اند به پول خود برسند و از اینکه بانک مرکزی در این زمینه مسئولیتی را قبول نمی کند، گِله دارند.
کد خبر: ۶۹۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 28 May 2017
دو روز پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی خبر از احتمال ادغام برخی بانک ها داد و گفت سپرده گذاران بانک ها و موسسات مجازی مطمئن باشند که از این تصمیم به هیچ وجه متاثر نخواهند شد حتی اگر دو بانک و شعبه های آن ها ادغام شوند. این در حالی است که هم اکنون بسیاری از سپرده گذاران برخی موسسات اعتباری که ادغام شده اند نتوانسته اند به پول خود برسند و از اینکه بانک مرکزی در این زمینه مسئولیتی را قبول نمی کند، گِله دارند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه 5 خرداد 1396 ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی احتمال ادغام بانک ها را تایید کرد و تاکید نمود که این یکی از روش‌ های نزدیک شدن صورت ‌های مالی بانک ‌های ایرانی به استانداردهای روز دنیاست. سیف گفت: تصمیم برای ادغام در درجه اول به‌ عهده سهامداران خود بانک ‌ها قرار دارد ولی در مسیری که بانک مرکزی برای استاندارد سازی صورت ‌های مالی بانک ها در پیش گرفته، این موضوع وجود داشته و خود سهامداران نیز ممکن است از آن استقبال  کنند. وی در ادامه صحبت های خود توضیح داد: هدف ما این است که بتوانیم نسبت‌های مالی در صورت‌ های مالی بانک ‌های ایرانی را به نسبت ‌های روز بانکداری دنیا نزدیک کنیم که در این حالت مهم ‌ترین موضوع نسبت کفایت سرمایه بانک‌ ها است و برای تأمین آن چند راه وجود دارد؛ اینکه سرمایه آورده خود را افزایش دهند، سهام جدید در بورس عرضه کنند و یا اینکه تصمیم بگیرند با یکدیگر ادغام شوند.

رییس شورای پول و اعتبار گفت: وقتی بانک ‌ها با یکدیگر ادغام می ‌شوند، صرفه‌ جویی قابل توجهی برای آنها به‌ همراه خواهد داشت، چراکه قیمت‌ تمام‌ شده و هزینه خدمات آنها کاهش می ‌یابد. از سوی دیگر برخی از هزینه‌ های دیگر از جمله هزینه‌ های مربوط به شعب کاهش می ‌یابد چرا که وقتی دو بانک با یکدیگر ادغام می ‌شوند، دیگر دلیلی برای وجود دو شعبه از آن در یک خیابان وجود ندارد، در این حالت می ‌توانند یکی از شعب را تعطیل کنند و آن را در جای دیگری توسعه دهند.

سیف، در عین حال به سپرده‌ گذاران بانک ‌ها و مؤسسات مجازی که ممکن است در آینده با یکدیگر ادغام شوند اطمینان داد که به هیچ وجه از این تصمیم آنها متأثر نخواهند شد، حتی اگر دو بانک و شعبه‌ های آنها با یکدیگر ادغام شود.

وی یادآور شد: سپرده گذاران، سرمایه گذاران بانک ‌ها هستند و بانک مرکزی هرگز اجازه‌ نخواهد داد که  منافع سپرده‌ گذاران دچار مشکل شود، از سوی دیگر بانک ‌ها در فضای رقابتی به هیچ عنوان اقدامی نخواهند کرد که مشتریان خود را از دست بدهند؛ از این رو جای نگرانی برای آنها وجود ندارد.

ادغام برخی بانک ها که کفایت سرمایه ندارند یا دارای مطالبات معوق بالایی هستند می تواند یک حرکت بسیار مناسب در نظام بانکی کشور باشد اما قبل از آن باید کارهای کارشناسی فراوانی صورت گیرد تا به عنوان مثال سپرده گذاران بانک های ادغام شده از این تصمیم بانک مرکزی متضرر نشوند. 

نمونه این گونه ادغام ها و نتایج آن را شاید بتوان در موسسه اعتباری کاسپین تا حدی دنبال نمود. موسسه ای که از ادغام 8 تعاونی و با مجوز رسمی بانک مرکزی در 27 اسفند 94 تشکیل و کار خود را در بازار پول آغاز نمود. این موسسه بلافاصله، تابلو و مجوز بانک مرکزی را در تمام شعب خود در سراسر کشور نصب و اقدام به اخذ سپرده جدید از مردم کرد. اما پس از حدود 9 ماه، موسسه کاسپین با مشکلاتی مواجه شد که سپرده گذاران را نگران کرد و آن ها برای اخذ سپرده های خود به موسسات کاسپین مراجعه نمودند اما با عدم پرداخت سپرده ها و عدم پاسخگویی بانک مرکزی مواجه شدند. زمانی که مشکلات و تجمع سپرده گذاران بالا گرفت، ولی ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: مجوز مؤسسه اعتباری کاسپین مشروط بوده و تا زمان عدم انتقال دارایی‌ ها و بدهی‌ های هشت تعاونی، مؤسسه مذکور حق اخذ سپرده جدید را نداشته است و مردم از مشاهده مجوز کاسپین در سایت بانک مرکزی، دچار سوءتفاهم شده ‌اند! این گفته رئیس کل بانک مرکزی، به نوعی تقصیر را بر گردن سپرده گذاران انداخت در حالی که مردم از کجا باید می دانستند که مجوز این موسسه مشروط است. 

به هر صورت برای آن که سپرده گذاران با تصمیم ادغام بانک ها همراه شوند باید تضمینی قوی به سپرده گذاران داده شود که پس از ادغام، آن ها به سرنوشت سپرده گذاران موسسه کاسپین دچار نمی شوند و از این تصمیم متضرر نخواهند شد. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر