بازدید 9649
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» عنوان کرد؛

ترامپ با حمایت از عربستان، بذرهای جدید منازعه در خاورمیانه را می کارد

تنش های اخیر در منطقه، نتیجه سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان و فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان است که از یک سو، باعث نگرانی و اضطراب در میان رقبا و دشمنان عربستان و از سوی دیگر، باعث جسور شدن متحدان وفادار و استبدادی ریاض شده است.
کد خبر: ۶۹۸۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 28 May 2017
مقامات آمریکا و به ویژه رئیس جمهور این کشور، یکی از اهداف سفر به عربستان سعودی را ایجاد صلح و مبارزه با تروریسم و افراطی گرایی عنوان کرده بودند و ترامپ از این سفر به عنوان یک سفر تاریخی یاد کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در مطلبی نوشته است که حاصل سفر ترامپ به عربستان سعودی، نه صلح و ثبات بلکه جنگ و درگیری خواهد بود.
 
این روزنامه آمریکایی نوشته است: دونالد ترامپ در سخنرانی هفته پیش خود در ریاض و در جمع سران و رهبران کشورهای عرب و مسلمان، خواستار وحدت و تمرکز این کشورها برای مقابله با «افراطی گرایی» و همچنین ایران شد.
 
ترامپ گفته بود: «ما دعا می کنیم روزی این نشست به عنوان آغازگر صلح در خاورمیانه به یاد آورده شود».
 
اما خاورمیانه پس از این گفته های ترامپ، با موجی از نزاع ها و تنش های جدید روبه رو شد و به جای صلح و اتحاد، شاهد بدتر شدن اختلافات و تنش میان کشورها در این منطقه هستیم.
 
در این میان، قطر و عربستان سعودی، یک جنگ لفظی عجیب و غیرمنتظره ای را که رقابت و چشم انداز به شدت متضاد آنها برای نفوذشان بر منطقه را نشان می دهد، راه اندازی کردند.
 
از طرف دیگر در مصر و بحرین نیز شاهد سرکوب گسترده مخالفان سیاسی توسط نیروهای امنیتی هستیم که در پی آن، پنج تن کشته و صدها تن نیز زخمی شدند.
 
گزارش تصویری: دیدارهای پرزیدنت ترامپ در عربستان سعودی، شوخی ترامپ با السیسی
 
در ایران نیز به عنوان رقیب اصلی عربستان در خاورمیانه، در اواسط این ماه، دوباره رأی دهندگان، یک رئیس جمهور «اصلاح طلب» را انتخاب کردند و رهبران ایران در حالی که فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان توسط ترامپ را محکوم کردند، یک تأسیسات زیرزمینی از موشک های بالستیک را نیز به نمایش گذاشتند.
 
به نوشته واشنگتن پست، تنش های اخیر در منطقه، نتیجه سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان و فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان است که از یک سو، باعث نگرانی و اضطراب در میان رقبا و دشمنان عربستان و از سوی دیگر، باعث جسارت متحدان وفادار و استبدادی ریاض شده است.
 
در همین زمینه، «فواز جرجس»، استاد مطالعات شرق میانه در مدرسه اقتصاد لندن گفته است: «آنچه اکنون شما می توانید ببنید، این است که ائتلاف به رهبری عربستان، احساس قدرت مند بودن را دارد. آن ها در حال تهاجمی تر شدن هستند و این دوره جدیدی است که آغاز شده».
 
جرجس در ادامه افزود: عواقب ناشی از این تغییر می تواند سال ها برای منطقه معضلاتی ایجاد کند و جنگ های نیابتی را در سوریه و یمن (جایی که ایران و عربستان از طرف های درگیر حمایت می کنند) تشدید کند. همچنین شاید جبهه جدیدی شعله ور شود و آن هم جنوب لبنان و درگیری میان اسرائیل و حزب الله است.
 
به عقیده جرجس، همه طرف ها در حال آماده سازی خود برای شروع راند بعدی درگیری ها هستند.
 
مقامات ایرانی در ابتدا به نظرات ضد ایرانی و پر سر وصدای ترامپ در ریاض بی اعتنایی کردند و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در صفحه توییتر خود، معامله تسلیحاتی آمریکا و عربستان را به سخره گرفت.
 
اما روزهای پس از آن، دولت ایران لحن سخت تر و معترض تری به خود گرفت و ضمن محکوم کردن حمله به مخالفان حکومت بحرین، سرکوب معترضان در این کشور را نتیجه مستقیم سفر ترامپ به عربستان دانست.

همانطور که جهان عرب، آماده تنش فزاینده میان عربستان و ایران بوده، از هفته گذشته نیز شاهد تنش شدیدی میان عربستان و قطر هستیم که رقابت دیرینه ای را به ویژه از بعد از قیام های عربی در سال 2011 آغاز کرده اند.
 
در همین زمینه، دویچه وله نوشته است: قرار بود نشست ترامپ با رهبران کشورهای عرب در ریاض  اتحاد دنیای عرب و وحدت‌نظر رهبران آنها را به نمایش بگذارد، ولی هنوز چند صباحی از این نشست نگذشته که شکاف عمیق بین قطر و عربستان به ویژه بر سر گروه اخوان المسلمین آشکار شده است.
 
درست دو روز بعد از نشست ترامپ با سران کشورهای عربی، دولت قطر ناگزیر شد، بیانیه مطبوعاتی صادر کند و درباره اظهارات امیر این کشور توضیح دهد. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سخنرانی که ویدیوی آن در دنیای مجازی انتشار یافت، از گروه‌های حماس و حزب الله لبنان تمجید کرده است.
 
امیر قطر در این سخنرانی  گفته است: کسی حق ندارد، نیرویی چون اخوان‌المسلمین را به عنوان گروهی تروریست طبقه‌بندی کرده، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کند و نقش مقاومت نیروهایی مانند حماس و حزب‌الله را منکر شود.
 
امیر قطر در این سخنرانی همچنین گفت: خطر واقعی از جانب برخی دولت‌های منطقه است که به گفته او، «خود عامل پدید آمدن تروریسم بوده و درک افراطی از اسلام دارند که با اسلام حقیقی انطباقی ندارد».
 
در افکار عمومی دنیای عرب، کسی تردیدی ندارد که منظور امیر قطر عربستان سعودی بوده است. انتشار ویدیوی این اظهارات، امیر قطر را به دردسر انداخت. او اظهارات مطرح‌ در این ویدیو را تکذیب کرد و انتشار چنین ویدیویی را به گردن هکرها انداخت؛ اما عربستان، امارات، بحرین و مصر در واکنش به این اظهارات امیر قطر، همه رسانه های این کشور را فیلتر کردند.
 
به طور کلی، از نظر این رسانه آمریکایی، نتیجه سفر ترامپ به عربستان و خاورمیانه نه صلح و اتحاد بلکه افزایش درگیری میان بازیگران این منطقه خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر