بازدید 4390
راهکارهای مقابله و کنترل با فراریان مالیاتی

فراریانی که همچنان از قانون می‌گریزند

قانون مالیات بر ارزش افزوده از قوانین ناقص و مشکل داری است که باعث شده نابرابری و ناعدالتی به شکلی بسیار مشهود در این حوزه انجام شود. راهکارهایی مختلف در این باره وجود دارد که دولت و مجلس باید به طور مشترک برای اصلاح فوری آن دست به کار شوند.
کد خبر: ۶۹۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲ 28 May 2017
قانون مالیات بر ارزش افزوده از قوانین ناقص و مشکل داری است که باعث شده نابرابری و ناعدالتی به شکلی بسیار مشهود در این حوزه انجام شود. راهکارهایی مختلف در این باره وجود دارد که دولت و مجلس باید به طور مشترک برای اصلاح فوری آن دست به کار شوند.

به گزارش اکوتیتر، اصلاح ساختارهای مالیاتی یکی از اولویت های اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود که نقش مهمی در جلوگیری از فرارهای مالیاتی دارد. متاسقانه تا کنون قانون مالیات بر ارزش افزوده به شکل درستی انجام نشده و شاید بتوان گفت اجرای ضعیف قانون مالیات برارزش افزوده، باعث صدمه به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شده است.

فراریانی که همچنان از قانون می‌گریزند

یک نماینده مجلس در این خصوص می گوید: در حال حاضر بخشی از فرارهای مالیاتی مربوط به اشخاصی است که از نفوذ برخوردارند که باید این مشکل رفع شود. بخشی از فرارهای مالیاتی به دلیل اجرای ضعیف قانون مالیات بر ارزش افزوده است، باید پذیرفت این قانون از اهداف اصلی خود منحرف شده است.

معصومه آقاپورعلیشاهی معتقد است: باتوجه به در پیش بودن بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، باید دغدغه های کارشناسی تولیدکنندگان در این اصلاح قانونی لحاظ شود.  

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی به دلیل مشکلات در قانون مالیات بر ارزش افزوده حتی تا حدود 24درصد مالیات از تولیدکنندگان اخذ می شود که این موضوع قابل قبول نیست و باعث می شود انگیزه برای فرار از پرداخت مالیات ایجاد شود.

گفتنی است فشار ناشی از ضعف در اجرای مالیات برارزش افزوده، باعث می شود تولیدکننده نتواند رقابت اقتصادی داشته باشد.

وی می گوید: از راهکارهای مهم برای کنترل فرارخای مالیاتی ، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده،استقرار صندوق های مکانیزه فروش و اجرای کامل طرح جامع مالیاتی است.


دلالان و واسطه ها ؛ بیشترین فراریان مالیات

به گفته بسیاری از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی ، جدا از اینکه افرادی که دارای حقوق‌های نجومی هستند، فراریان مالیاتی‌اند اما بیشتر فراریان مالیاتی دلالان و واسطه ها هستند.

در حال حاضر بیشترین فرارهای مالیاتی در بخش دلالی  و اسطه گری است به دلیل اینکه امکان شناسایی این درآمدها دشوار است البته اجرای کامل سامانه جامع مالیاتی بسیاری از مشکلات مذکور را حل می کند.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم جلوگیری از فرارهای مالیاتی گفت: با وجود اینکه وزارت اقتصاد زیرساخت های خوبی را در بحث سامانه جامع مالیاتی ایجاد کرده اما از این ظرفیت تاکنون بطور کامل استفاده نشده است.

جالب اینکه در حال حاضر بیشترین تمرکز اخذ مالیات از اشخاصی است که هرساله اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه می کنند و دارای اسناد و مدارک مالی معتبر هستند.

در مقابل افراد با حقوقهای نجومی که هممواره از پرداخت مالیات طفره می روند و این نابرابری بسیار مشهور است.

احمدانارکی با تاکید بر لزوم ردیابی دقیق معاملات در چرخه اقتصادی از اعلام آمادگی کمیسیون متبوعش برای تعامل با سازمان مالیاتی برای اجرای کامل سامانه جامع خبر می دهد و می گوید:برای کسب درآمدهای مالیاتی بیشتر، نباید فشار اخذ مالیات روی مودیان خوش حساب اعمال شود.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درخصوص سامانه جامع مالیاتی اگر وزارت اقتصاد با مشکلاتی روبرو است می تواند با تعامل با کمیسیون اقتصادی زمینه اجرای کامل این سامانه را فراهم کند.


بر اساس این گزارش باید اخذ مالیات در کشور عادلانه و از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود و اینگونه نباشد که برای کسب درآمدهای مالیاتی بیشتر فشار اخذ مالیات روی مودیان خوش حساب باشد.

انارکی تاکید میکند: نباید از فعالان بخش تولید مالیات سنگین اخذ شود برای پایدار بودن درآمدهای مالیاتی باید ابتدا با ارائه مشوق های مالیاتی اجازه دارد که بخش تولید ابتدا پا بگیرد سپس از درآمدهای این بخش مالیات معقول اخذ شود.


رقابت ناعادلانه 
 
بنا به گفته کارشناسان، فرارکنندگان از پرداخت مالیات با توجه به عدم پایبندی به قوانین، هزینه های تولید کمتری نسبت به تولیدکنندگان قانونی می پردازند، که این موضوع باعث شکل گیری رقابت ناعادلانه می شود.

علی اکبر کریمی در این باره می گوید: معضلی به نام اقتصاد زیر زمینی در کشور وجود دارد که بیانگر فعالیت های اقتصادی غیر قانونی و غیرشفاف است که سازمان های نظارتی نمی توانند در این رابطه اعمال نظارت داشته باشند.

وی معتقد است: اشخاصی که فرار مالیاتی دارند با توجه به عدم پایبندی به قوانین و مقررات، هزینه های تولید کمتری، نسبت به تولیدکنندگان که قانون را رعایت می کنند، می پردازند، که این موضوع باعث شکل گیری رقابت ناعادلانه می شود.  

این نماینده مجلس می افزاید: تولید کنندگان غیرفانونی علاوه بر طفره از پرداخت مالیات، استانداردها و بهداشت کار را رعایت نمی کنند.

به گفته کریمی علاوه بر مشکلات در بحث مالیات، واردکنندگان کالای قاچاق از پرداخت تعرفه واردات و حقوق گمرکی نیز فرار می کنند و هزینه کمی برای انجام فعالیت های اقتصادی پرداخت می کنند که منجر به رقابت ناعادلانه می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:تشدید نظارت ها و اجرای کامل نظام جامع مالیاتی باعث می شود کلیه معاملات توسط سامانه جامع مالیاتی دولت رصد و با انجام این مهم زمینه مهار فرارهای مالیاتی فراهم شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر