بازدید 5030

نیاز دولت دوازدهم به کابینه کارآفرین

سیده فاطمه مقیمی*
کد خبر: ۶۹۸۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷ 28 May 2017
دولت یازدهم وارث مشکلاتی بود که هموار کردن و رساندن شرایط به یک سطح منطقی مناسب برای شروع و ارتقای فعالیت‌ها را زمان‌بر و سرمایه‌بر کرده بود؛ بااین‌وجود، این دولت توانست با همه کم‌وکاستی‌هایی که وجود داشت، اقدامات قابل قبولی انجام دهد و اکنون کار به‌جایی رسیده که این دوره‌ها را گذرانده و باید حرکت به سمت اوج را شروع کند.

اینک، در ادامه کار، بازنگری در چیدمان چارچوب کابینه دولت دوازدهم، به‌منظور برنامه‌ریزی برای رشد اقتصادی کشور، می‌تواند بسیار اثرگذار و منطقی باشد. دولت نیازمند به‌کارگیری تفکر جوان و متفاوت است. دنیای امروز، دنیای تکنولوژی و فناوری است و سیستم‌های سنتی، دیگر جوابگوی نیازهای اقتصادی نخواهد بود. در این وضعیت، اداره اقتصاد ایران به تفکر همراه با الگوهای بین‌المللی نیاز دارد.

حرمت تمام زحمت‌هایی که وزرای دولت یازدهم کشیده‌اند و احترام همه کارهایی که در دوره قبلی انجام شده است باید حفظ شود؛ اما ادامه مسیر باید با الگوهای جدید همراه باشد. دولتی که قرار است روی کار بیاید، باید دولت کارآفرین باشد؛ با توجه به وضعیت امروز کشور، به‌خصوص معضل بیکاری، باید این تفاوت نگاه در چینش وزرای قوه مجریه به وجود بیاید و نظرات کارشناسی کسانی که در حوزه کارآفرینی و مدیریت نوین زحمت کشیده‌اند، برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی، اعمال شود.

این کار می‌تواند با تشکیل «معاونت کارآفرینی» زیر نظر ریاست جمهوری انجام شود و برنامه‌های مختص اشتغال‌زایی برای جوانان با حداقل سرمایه و حداکثر بهره‌وری بر پایه تفکرهای نوین و نقش‌آفرینی خلاقیت و نوآوری شکل بگیرد. امیدواریم این تغییر نگاه و نگرش در تصمیم‌گیری برای چیدمان کابینه دولت جدید مدنظر قرار بگیرد.

اگر قرار است ما در یک جامعه مترقی زندگی کنیم، نمی‌توانیم مسائل را فقط به کمک سیستمهای سنتی پیش ببریم بلکه باید با الگوگیری از شیوه‌های سنتی و استفاده از آنها به‌عنوان پیشینه، شاخص‌های جدید دنیای امروز را به کار بگیریم. مثلاً ما در صنعت حمل‌ونقل باید سیستم حمل‌ونقل شهری، بین‌شهری و بین‌المللی خود را به‌روزرسانی کنیم. سیستم‌های سوخت ما قدیمی است و مصرف سوخت ناوگانمان مشکل دارد و به همین دلیل و به‌واسطه مصرف بالای سوخت، نمی‌توانند در خارج از کشور فعالیت کنند. این در حالی است که ما برای توسعه صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت، و ارتقای زندگی شهری برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ پس ناگزیریم ناوگان حمل‌ونقل را در همه حوزه‌ها با ناوگان روز دنیا هماهنگ کنیم.

از دیگر سو، تکنولوژی و نوآوری در قالب کارآفرینی روزبه‌روز بیشتر نمود پیدا می‌کند که نمونه ملموس آن، استارتاپ‌های حوزه حمل‌ونقل شهری است. تجربه نشان داده است این حرکت‌ها در بازار رقابت سالم ایجاد می‌کنند و وقتی رقابت سالم در بازار حاکم باشد، زمینه‌ای ایجاد می‌شود که سرویس‌دهی متعادل با قیمت روز رواج پیدا کند. اگر با این نگاه، کابینه دولت دوازدهم به نوآوری و تفکر جوان میدان بدهد، می‌توان امیدوار بود که با اجرای قوانین و مقررات حمایت‌کننده از بخش‌های کارآفرینی که فعلاً وجود دارد اما اعمال نمی‌شود و با به‌روز کردن آئین‌نامه‌های مربوط به این قوانین، مسیر هموارتری برای اشتغال‌زایی و رفع بیکاری و رونق اقتصادی بسازیم.


*عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران

 منبع: اتاق ایران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان