بازدید 23445
مروری بر روزنامه های یکشنبه هفتم خرداد ماه؛

ادعای صدور گاز مجانی به ترکیه/ پیروز نهایی انتخابات شورای شهر/ چرا روحانی از عارف تشکر نکرد؟

روزنامه های امروز، موضوع آینده ریاست و نواب مجلس را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که مخالفان دولت، موضوع کرسنت و فروش رایگان گاز به ترکیه و همچنین ادامه انتقاد به دولت روحانی را مورد توجه قرار داده اند.
کد خبر: ۶۹۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 28 May 2017

روزنامه های امروز، موضوع آینده ریاست و نواب مجلس را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که مخالفان دولت، موضوع کرسنت و فروش رایگان گاز به ترکیه و همچنین ادامه انتقاد به دولت روحانی را مورد توجه قرار داده اند.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های مخالف دولت امروز موضوع قرارداد کرسنت را دوباره در کانون توجه قرار داده اند.

 

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «صدور گاز مجانی به ترکیه تاوان کدام فساد اقتصادی است؟!» مدعی شد که وزیر نفت سرانجام به صدور گاز مجانی به ترکیه اعتراف کرد تا زوایای دیگری از پرونده فساد اقتصادی کرسنت و میلیاردها دلار هزینه‌ای که به ملت تحمیل شد، آشکار شود. این روزنامه در ادامه نوشت: « بیژن زنگنه روز گذشته در جمع خبرنگاران درخصوص جریمه 1/9 میلیارد دلاری ایران در فروش گاز به ترکیه اظهار کرد: رأی دیوان بین‌المللی داوری در سال 1391، کاهش 12درصدی قیمت قرارداد گاز صادراتی ایران به ترکیه بود که آنکارا نسبت به آن اعتراض کرد؛ ترکیه پس از این رأی، بار دیگر شکایت کرد که بر اساس این شکایت، آنها خواستار کاهش 25درصدی برای کیفیت گاز صادراتی و 37/5 درصد برای قیمت گاز شدند.

وزیر نفت با بیان اینکه «مجموع درخواست ترکیه برای کاهش قیمت و کیفیت گاز صادراتی 62/5 درصد بود»، گفت: این موضوع مربوط به سال 1391 است که در دیوان بین‌المللی داوری ثبت شده است.

وی افزود: پس از سال‌ها بحث و مذاکره، این میزان (62/5 درصد) به 13 درصد کاهش یافت و دلیل حکم دیوان بین‌المللی داوری برای کاهش 13درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه این بود که قیمت گاز ایران از گاز روسیه بالاتر بود.»

ادامه حواشی انتخابات

ادعای صدور گاز مجانی به ترکیه/ پیروز نهایی انتخابات شورای شهر/ چرا روحانی از عارف تشکر نکرد؟ 

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «پیروزی قاطع اصلاح طلبان در20 مرکز استان» با اشاره به اینکه بررسی نتایج نهایی پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا مشخص کرد که اصلاح طلبان در 20 مرکز استان پیروزی قاطع داشته اند، نوشت: «فهرست امید متعلق به اعتدالیون و اصلاح‌طلبان با رأی بالا در 20 مرکز استان، در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، اغلب کرسی‌های پارلمان شهری کشور را فتح کرده و بدین ترتیب پیروز نهایی پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا شدند.

به گزارش «ایران»، «تهران»، «مشهد»، «اصفهان» و «زاهدان»، با اعتماد به فهرست نهایی مورد تأیید حزب اصلاح‌طلبان، به انتخاب آنها صددرصد پاسخ مثبت دادند. در این شهرها هیچ اصولگرا و حتی فرد مستقلی نتوانست حائز کرسی پارلمان‌های شهری شود. «شیراز»، «کرج» اگرچه درصد بالای منتخبان خود را از طیف اصلاح‌طلبان برگزیدند، اما با تفویض 6 کرسی به مستقلین و همین‌طور یک کرسی به اصولگریان آمار 100 درصدی منتخبان اصلاح‌طلب را با کمی تغییر و تحول همراه کردند. بر این اساس در «کرج» یک نفر مستقل و در «شیراز» یک نفر اصولگرا، معادله برابر منتخبان اصلاح‌طلب را برهم زدند. در این شهرها اصلاح‌طلبان به ترتیب در شیراز، کرج هر یک 12 کرسی را به‌دست آوردند. «سمنانی‌ها» و «کرمانی‌ها» نیز به ترتیب با انتخاب 4 نفر اصلاح‌طلب و 3 نفر اصولگرا و 7 نفر اصلاح طلب و 4 نفر اصولگرا به برتری اصلاح‌طلبان رضایت دادند. در بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، اراک، همدان، کردستان، تبریز، اردبیل، قزوین، گلستان، خراسان شمالی، یزد، هرمزگان، سهم بیشتر کرسی‌ها از آن «اصلاح‌طلبان» بود.

با این حال «اهواز»، «قم»، «ارومیه»؛ «شهر کرد»؛ «ایلام»، «ساری»، «رشت» ، «بیرجند» و «زنجان» از جمله چند شهری بودند که اصولگرایان پیشتاز رقابت‌ها بودند. در این شهرها، تعداد منتخبان از طیف اصولگرا بیشتر از جناح اصلاح‌طلب بود. در قم همه 13 عضو پارلمان، اصولگرا بودند، بدین ترتیب قم تنها شهری بود که همه اعضای شورای شهر خود را از طیف اصولگرایان انتخاب کرد. اهواز هم بجز یک نفر اصلاح‌طلب و 4 نفر مستقل، سایر اعضا اصولگرا بودند. ارومیه هم با انتخاب تنها 3 نفر اصلاحطلب و 3 نفر مستقل، وزن بیشتر کرسی‌های پارلمان خود را به 5 عضو اصولگرا داد. زنجانی‌ها آخرین شهری بودند که با انتخاب یک نفر بیشتراز طیف اصولگرا، با نتیجه 3 به 2، اکثریت کرسی‌های خود را به اصولگرایان بخشیدند. مستقل‌ها در زنجان بیش از هر دوطیف، صاحب 4 رأی بودند. در واقع زنجانی‌ها به انتخاب مستقل‌ها، بیش از سایر احزاب بها دادند. «خرم آباد» و «کرمانشاه» از جمله شهرهایی بودند که به هر دو حزب اصولگرا و اصلاح‌طلب، رأی برابر دادند. لرستانی‌ها در انتخابات اخیر شوراها، 3 نفر اصولگرا، 3 نفر اصلاح‌طلب و همین‌طور 3 نفر مستقل را برگزیدند. در کرمانشاه البته اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام با 4 رأی، از 3 رأی مستقل‌ها پیشی گرفتند و نتیجه‌ای برابر را رقم زدند.»

طرح از روزنامه قانون
 
ادعای صدور گاز مجانی به ترکیه/ پیروز نهایی انتخابات شورای شهر/ چرا روحانی از عارف تشکر نکرد؟

حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان  نوشت: «آیا آن بخش از نظرات اعلام شده آقای روحانی را که در نفی برخی از مبانی نظام و انقلاب بوده است را هم تأیید می‌کنند؟! مثلاً و فقط به‌ عنوان یک نمونه آیا معتقدید که جمهوری اسلامی ایران در طول حیات ۳۸ ساله خود به زندانی کردن و اعدام افراد بی‌گناه مشغول بوده است. منظور ایشان اعدام و زندانی کردن مجرمان نبوده، چرا که از اعدام و زندانی کردن افراد طی ۳۸ سال گذشته با عنوان یک اقدام زشت و پلشت و جنایت‌آمیز یاد کرده است وگرنه اعدام فلان قاتل یا تروریست بمب‌گذار و آدمکش و یا زندانی کردن فلان سارق و متجاوز به جان و مال و ناموس دیگران که جای اعتراض ندارد.

آقای روحانی بی‌آنکه بخواهد، اسلام، انقلاب، حضرت امام راحل و تمامی مسئولان نظام را به جنایت متهم کرده است و این در حالی است که خود ایشان طی ۳۸ سال گذشته یکی از مسئولان بلندپایه امنیتی کشور بوده است. بنابراین اگر در ادعای خود صادق باشد، بدیهی است که خود ایشان از اتهام جنایت مبرا نیست و تعجب‌آور است که با وجود این ادعا چگونه می‌تواند حضور خود در جایگاه ریاست جمهوری کشور را توجیه کرده و توضیح بدهد.

اگر آقای روحانی که آشکارا - و انشاءالله بی‌آن که بخواهد - به انقلاب تهمت زده است، حاضر به عذرخواهی علنی نیست، چرا شما آقایان با صراحت اعلام نمی‌کنید که این بخش از اظهارات و سایر بخش‌های هنجارشکنانه ایشان را قبول ندارید. مگر حفظ نظام اوجب واجبات نیست؟ لازم است از آقای روحانی بخواهید که هر چه زودتر اشتباه بزرگ خود را با پوزش از ملت جبران کند و در غیر این صورت شما آقایان موضع خود را به صراحت مطرح کنید.»

ادعای صدور گاز مجانی به ترکیه/ پیروز نهایی انتخابات شورای شهر/ چرا روحانی از عارف تشکر نکرد؟ 

همچنین محمدرضا تاجیک در گفت وگو با آفتاب یزد نسبت به عدم تقدیر رئیس جمهور از رئیس فراکسیون امید انتقاد کرد. تاجیک در این گفت و گو بیان داشته است: «دوستان و اطرافیان ایشان، از جمله شما چنین سؤالی برایتان پیش آمده که چرا روحانی نامی از عارف نبرده است؟ وگرنه شخص عارف اساسا چنین ذهنیت و سؤالی برایش پیش نیامده و نخواهد آمد.

همه شاهد بودیم آقای عارف چه به لحاظ یک شخصیت حقیقی و چه به لحاظ یک شخصیت حقوقی، چه به لحاظ اینکه رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است، چه به لحاظ اینکه رئیس بنیاد ایرانیان شناخته می‌شود و چه به لحاظ اینکه ریاست فراکسیون امید مجلس را برعهده دارد، تمامی استعدادها و امکان‌های فردی و جمعی خود را مصروف و معطوف انتخاب عقلایی، یعنی آقای روحانی کردند تا ایشان رای بیاورد. ایشان از تمامی امکانات و شرایطش استفاده کرد تا بتواند نوعی تهییج و تحریک و ورود به افکارعمومی را ممکن کند و جامعه را از خمودگی خارج کند. ایشان همچنین تلاش وافری کردند برای بسیج اصلاح‌طلبانی که ترجیح داده بودند از متن به حاشیه بروند تا انتخاب عقلایی او که حسن روحانی بود رای بیاورد. از همین روی بسیاری که شاهد این تلاش‌ها بودند انتظار داشتند یک نوع پاسخ اخلاقی از طرف مقابل داده شود، ولی به هر علتی این پاسخ داده نشد و طبیعی است این عدم پاسخ موجب نوعی ذهنیت خاص در فضای دوستان و اطرافیان آقای عارف شود.»

تغییر در هیأت رئیسه مجلس

 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «مقابله با حذف» نوشت: «کار کميته تعامل نيمه‌کاره ماند. در ميانه گفت‌وگوها يکباره خبر آمد که طيف نزديک به علي لاريجاني، در حال رايزني با فراکسيون اصولگرايان است و زمزمه‌هايي از تلاش براي جايگزيني حاجي‌بابايي با مطهري در صندلي نايب‌رئيسي سر زبان‌ها افتاد. در دقیقه ٩٠ تعيينن تکليف هيئت‌رئيسه مجلس يکباره فرمان از اعتدال، به سمت تک‌روي چرخيد و حالا قدر مسلم آنکه زعماي دو فراکسيون چندان با نتايج به‌وقوع‌پيوسته از ديروز تا به امروز، موافق نباشند. از يک سو محمدرضا عارف در سخنانش از پيگيري‌ها تا پايان کار براي توافق خبر داده و از ديگر سو، کاظم جلالي در اين زمينه مبسوط سخن گفته و به‌صراحت تأکيد کرده نمايندگان نزديک به لاريحاني دنبال حذف علي مطهري نيستند و اين دروغ‌ها اخلاقي نيست. در عين حال، خبرهاي ديگر از اردوگاه اصلاح‌طلبان مجلس نيز نشان از آن دارد که گويا کار از کار گذشته و نشست نزديکان لاريجاني با طيف اصولگرايان نزديک به جبهه پايداري- به توافق شش نفر به شش نفر در نيروهاي هيأت‌رئيسه رسيده است. در عين حال، جلالي گفته تا آخرين روز در پي مذاکره و توافق‌اند و علي لاريجاني نيز از هيأت‌رئيسه کنوني رضايت کامل دارد.»

طرح از روزنامه شهروند
ادعای صدور گاز مجانی به ترکیه/ پیروز نهایی انتخابات شورای شهر/ چرا روحانی از عارف تشکر نکرد؟ 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل