بازدید 5119

چالش انتخاب هیئت رئیسه در بهارستان

کد خبر: ۶۹۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸ 28 May 2017
دومین انتخابات سالانه هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که قرار بود امروز برگزار شود و طی آن رئیس، 2 نایب رئیس، 6 دبیر و 3 ناظر هیئت رئیسه انتخاب شوند، در حالی به چهارشنبه موکول شد که فراکسیون امید رسماً تهدید کرد اگر 2 فراکسیون اصولگرایان و مستقلان شرایط موجود را به عنوان کف خواسته های این فراکسیون نپذیرد، پزشکیان را به عنوان نامزد اختصاصی خود برای ریاست مجلس معرفی خواهد کرد.

تحلیل فراکسیون امید از شرایطی که پزشکیان باید نامزد شود
 
به گزارش خراسان، روز گذشته فراکسیون امید مجلس با حضور 90 عضو خود تشکیل جلسه داد و تصویب کرد در صورتی که وضع موجود هیئت رئیسه مجلس به عنوان کف خواسته های آنان مجدداً مورد تأیید 2 فراکسیون دیگر قرار نگیرد، برای انتخابات روز چهارشنبه از لاریجانی عبور کرده و پزشکیان را به عنوان نامزد اختصاصی خود برای ریاست مجلس معرفی خواهد کرد. به گزارش ایلنا بهرام پارسایی سخنگوی این فراکسیون ضمن اعلام این موضوع افزود: این تصمیم بعد از تفاهم 2 فراکسیون مستقلین و ولایی برای تقسیم کرسی های هیئت رئیسه به نسبت 6 به 6 اتخاذ شده است.

روایت نقوی حسینی از توافق اصولگرایان و مستقلان
 
اشاره این چهره اصلاح طلب مجلس به توافقی است که ظاهراً بین 2 فراکسیون اصولگرایان ولایی و مستقلان ولایی صورت گرفته است. نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون اصولگرایان ولایی درباره این تفاهم که به گفته او هنوز قطعی نشده، گفت: در جلسه مشترک فراکسیون ولایی و فراکسیون مستقلین قرار شد لیستی مشترک با فرمول ۶ + ۶ ارائه شود که در این صورت لاریجانی به عنوان گزینه ریاست مجلس سهمیه فراکسیون مستقلین به حساب می‌آید.

توضیحات وکیلی درباره جزئیات توافق 2 فراکسیون اصولگرایان و مستقلین
 
همچنین وکیلی عضو فراکسیون امید در توضیح بیشتر درباره توافق 2 فراکسیون اصولگرایان و مستقلین مجلس، گفت: شکل توافق مذکور هم این‌گونه است که هر دو فراکسیون به ریاست آقای لاریجانی رای بدهند و از هر فراکسیون یک نفر به عنوان نایب‌رئیس انتخاب و 9 کرسی دیگر هیات رئیسه نیز بین دو فراکسیون تقسیم شود به شکلی که از هر فراکسیون، 6 نفر در هیات رئیسه حضور داشته باشند و هیچ یک از کرسی‌های هیات رئیسه به فراکسیون امید نرسد. این چهره اصلاح طلب مجلس افزود: معنای توافق اصولگرایان و مستقلین، حذف پزشکیان و مطهری و سایر اعضای فراکسیون امید از هیات رئیسه است.

همراهی دولتی ها با اصولگرایان؟
 
همزمان برخی اظهارنظرها از احتمال دخالت چهره های دولتی در انتخابات هیئت رئیسه مجلس حکایت دارد. عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید جمعه شب در توئیتی با بیان این که عهدشکنان فهرست امید با نمایندگان جبهه پایداری بر سر لیست مشترک هیئت رئیسه توافق کردند ادعا کرد: برخی وزرای دولت هم در کنار عهدشکنان قرار گرفته‌اند.
 
به گزارش ایلنا محمود صادقی عضو دیگر فراکسیون امید نیز در 2 توئیت آخر خود مدعی دخالت وزیران در تغییر هیئت رئیسه مجلس شد که تابناک در این باره نوشت: «وزیر ارتباطات در روزهای گذشته رفت و آمد هایی به هیئت رئیسه مجلس داشته و با برخی افراد از جمله جلالی، نعمتی و سبحانی فر، نیز دیدارهایی داشته است.»

وزیر ارتباطات: دخالت در انتخابات هیئت رئیسه را قویا تکذیب می کنم
 
در عین حال محمود واعظی روز شنبه در اینستاگرام خود نوشت: اخبار نادرستی مبنی بر دخالت برخی از اعضای دولت در انتخاب هیئت رئیسه مجلس در برخی شبکه های اجتماعی مطرح شده که قویا تکذیب می شود. انتخاب هیئت رئیسه مجلس، حق نمایندگان است و دولت هیچ دخالتی در این امر ندارد. همچنین به گزارش ایرنا امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز تصریح کرد: انتخاب رئیس و هیئت رئیسه یک بحث داخلی مربوط به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است و دولت هیچ گاه دخالتی در این گونه امور نمی کند.

دعوا بر سر علی مطهری؟!
 
یکی دیگر از موضوعاتی که در انتخابات امسال هیئت رئیسه مجلس حاشیه ساز شده، موضوع حضور یا عدم حضور علی مطهری به عنوان نایب رئیس مجلس بوده است. موضوعی که برخی چهره های اصلاح طلب ازجمله تاجزاده آن را به رئیس مجلس نسبت داده اند. در واکنش به این موضوع ایمن آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین، تأکید کرد: نمی‌دانم آقای تاجزاده چرا چنین توییتی گذاشته و چنین مسئله‌ای را مطرح کرده است. آقای مطهری به‌نوعی حیثیت جریان اصلاحات و اعتدال است و اصلاً چنین مسائلی صحت ندارد. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید هم در گفت و گو با ایسنا با تأیید شنیده ها از برخی تلاش ها برای حذف علی مطهری گفت: خط قرمز ما حفظ دو نایب رئیس است و گاهی در مذاکرات حفظ رئیس و دو نایب رئیس فعلی را نیز پیگیری کردیم. عارف تصریح کرد: کف خواسته فراکسیون امید مستقل از پیام انتخابات 29 اردیبهشت، ‌حفظ وضع موجود است.

علت مخالفت اصولگرایان با حضور علی مطهری
 
خبرآنلاین نیز درباره علت احتمالی مخالفت با حضور علی مطهری نوشت: «برخی از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس بیان کرده اند که اصولگرایان به دلیل دیدار علی مطهری و محمد علی وکیلی دیگر عضو هیئت رییسه مجلس با رئیس دولت اصلاحات نمی خواهند وی بار دیگر در جایگاه نایب رئیسی مجلس حضور داشته باشد.» ایسنا نیز در گزارشی درباره بحث بر سر حضور علی مطهری نوشت: «در روزهای گذشته و در آستانه انتخابات هیئت رییسه مجلس، برخی نمایندگان عضو جبهه پایداری، با بخشی از نمایندگان اصولگرای معتدل به توافق رسیدند که در ازای حمایت از گزینه‌های مدنظر آنها، از ورود مجدد علی مطهری به هیئت رییسه جلوگیری کنند.»کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین نیز موضوع تلاش برای حذف علی مطهری را تکذیب و تصریح کرد: نه آقای لاریجانی و نه نزدیکان ایشان به دنبال حذف مطهری نیستند. وی ابراز امیدواری کرد با مذاکرات هر 3 فراکسیون، نمایندگان مجلس به یک مدل تفاهمی دست یابند.

زیبا کلام: علی مطهری به تنهایی یک سر و گردن از فراکسیون امید 120 نفره بالاتر می ایستد
 
صادق زیباکلام فعال اصلاح طلب نیز در گفت و گویی با انتخاب، با انتقاد از عملکرد یکساله فراکسیون امید در برخی برهه ها، بر لزوم باقی ماندن علی مطهری در فراکسیون امید تأکید و تصریح کرد: شاید اغراق نباشد اگر بگویم علی مطهری به تنهایی یک سر و گردن از فراکسیون امید 120 نفره بالاتر می ایستد و فعالیت می کند. وی افزود: امیدوارم شاهد یک اتحاد شوم بین اصولگرایان، برخی طرفداران دولت روحانی و جبهه پایداری در حذف مطهری نباشیم.گفتنی است درهیئت رئیسه سال اول مجلس دهم که عمر آن پنج شنبه این هفته به اتمام می رسد، 4 نماینده از فراکسیون امید، 3 نماینده از فراکسیون نمایندگان ولایی (فراکسیون اصولگرایان) و 4 نماینده از فراکسیون مستقلین ولایی حضور داشتند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل