کشف یک سیاره جدید

محققان رصدخانه رادیویی هلند موفق شدند با بررسی داده‌های تلسکوپ فضایی هابل، اطلاعاتی از یک کهکشان کشف نشده به دست آورند.
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ 28 May 2017

به گزارش میزان، این کهکشان در فاصله 2.4 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

این کهکشان که چندین ستاره در آن وجود دارد در پی دریافت امواج ناشی از انفجارهای رادیویی که فقط چند میلی‌ثانیه طول می‌کشند، کشف شده است.

محل وقوع این انفجارها، هسته نوترونی یک ستاره در فاصله 12 کیلومتری صورت فلکی "ارابه‌ران"( Auriga)  بوده است.

در بالای سر پیکر آسمانی گاو، چند ضلعی بزرگی به نام ارابه ران(Auriga) قرار دارد. درخشان‌ترین ستاره این پیکر آسمانی، بزبان(عیوق، Capellaa) است که ششمین ستارهٔ درخشان آسمان است.

محققان در ابتدای کار تصور کرده‌اند که به امواجی از دنیای بیگانگان دست یافته‌اند که در حال تلاش برای ارسال پیام بوده‌اند اما مشخص شد که منبع این امواج یک انفجار ستاره‌ای است.

نزدیک‌ترین کهکشان کشف شده به این کهکشان جدید، " FRB 121102" نام دارد که 62 هزار سال نوری از آن فاصله دارد.

این کهکشان پیش از این تنها نمونه‌ از کهکشان‌های دارای انفجارهای رادیویی بود.

محققان اعلام کرده‌اند که یک خوشه‌ ستاره‌ای در لبه‌های این کهکشان قرار دارد که گستردگی آن به تنهایی حدود 4400 سال نوری است.

میزان گستردگی این کهکشان حدود 20 هزار سال نوری است. این میزان در کهکشان راه شیری 100 هزار سال نوری است.

امواج ارسال شده از طرف این کهکشان برای اولین بار در ماه دسامبر سال 2016 ثبت شده و در دانشگاه مونترال کانادا و یک رصدخانه در پروتوریکو مورد ارزیابی قرار گرفت.

یکی از بزرگترین رویاهای بشر کشف دنیاهای بیگانه و فرازمینی بوده است و همواره این موضوع مورد نظر دانشمندان بوده است هرچند در بین دانشمندان افرادی نیز مانند "استیون هاوکینگ"(Steven Hawking)هستند که معتقدند این تلاش برای برقراری ارتباط می‌تواند مهلک‌ترین اشتباه بشر باشد.

سلام پرواز