بازدید 18783
۲
اخبار ضد و نقیض از بهارستان به گوش می رسد؛

ائتلاف نمایندگان مورد حمایت لیست امید و جبهه پایداری برای انتخاب هیأت رئیسه مجلس!؟

مستقل ها بر خلاف عهدی که با مردم بسته بودند، با فراکسیون اصولگرایان جلسه گذاشته و تصمیم بر این گرفته اند که همه کرسی های هیأت رئیسه را بین خود تقسیم کنند، به گونه ای که از ترکیب جدید، هیچ سهمی به اصلاح طلبان نرسد. در سوی دیگر ماجرا، اعضای فراکسیون امید، این موضوع را رد کرده و با اعلام اینکه مطهری و پزشکیان جزو خط قرمزهای این فراکسیون است، گفته اند، از این خواسته خود در مقابل اصولگرایان کوتاه نخواهند آمد.
کد خبر: ۶۹۸۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 27 May 2017
روز چهارشنبه دهم خردادماه، انتخابات هیأت رئیسه جدید مجلس برای دومین سال فعالیت پارلمان دهم، برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که به نظر می رسد حواشی بیشتری از سال گذشته داشته باشد!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: پیش از این مقرر شده بود که انتخابات هیأت رئیسه در جلسه علنی یکشنبه، هفتم خردادماه برگزار شود؛ اما بنا بر ماده 14 آیین‌نامه داخلی مجلس انتخابات هیأت رئیسه، باید یک سال پس از انتخابات قبلی انجام شود. با توجه به اینکه سال گذشته، انتخابات هیأت رئیسه دائم مجلس 11 خردادماه برگزار شده بود و آیین‌نامه هم صراحت دارد که باید یک سال از فعالیت هیأت رئیسه گذشته باشد، بنابراین، جمع‌بندی اعضای هیأت رئیسه مجلس این شد که انتخابات به روز چهارشنبه موکول شود. البته 11 خرداد پنجشنبه است و طبق آیین‌نامه، می‌توان روز قبل، انتخابات هیأت رئیسه را برگزار کرد.

گفتنی است، با نزدیک شدن به زمان انتخابات هیأت رئیسه، اخبار ضد و نقیضی از تغییر ترکیب هیأت رئیسه مجلس به گوش می رسد؛ اخباری که این روزها نمایندگان طرفدار دولت و مخالفان آن را به تکاپو انداخته است.

برخی رسانه ها در ساعات گذشته مدعی شده اند که نمایندگان اصولگرای مجلس و فراکسیون مستقلین بر سر لیست جدیدی از هیأت رئیسه به توافق رسیده اند، به گونه ای که در لیست جدید، فراکسیون اصلاح طلبان مجلس هیچ سهمی نخواهند داشت.

هر چند در روزهای گذشته برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس نیز هشدارهای جداگانه ای از برخی تصمیات پشت پرده دو فراکسیون داشتند، بیشتر نگرانی ها تا روز گذشته روی حذف علی مطهری از ترکیب هیأت رئیسه جدید بود، به گونه ای که عبدالکریم حسین زاده، نایب رئیس فراکسیون امید و محمود صادقی، از اعضای فراکسیون امید به صراحت به این موضوع اشاره کرده و از دخالت برخی وزرای دولت در این زمینه نیز پرده برداشتند.

شب گذشته، عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در توئیتی، با بیان اینکه عهدشکنان فهرست امید با نمایندگان جبهه پایداری بر سر لیست مشترک هیأت رییسه توافق کردند، ادعا کرد، برخی وزرای دولت هم در کنار عهدشکنان قرار گرفته‌اند.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو لیست امید در دو توئیت آخر خود مدعی دخالت وزیران حسن روحانی در تغییر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده است.

بعد از این اظهارات محمود صادقی، حدس و گمان ها از دخالت یکی از وزیران در امور مجلس شروع شد، با این حال تا ابعاد گوناگون این مسأله و ورود مجلس به موضوع، هنوز روشن نیست.

گزارش های رسیده نیز حاکی از آن است که در روزهای گذشته، وزیر ارتباطات رفت آمدهایی به هیأت رئیسه مجلس داشته و با برخی افراد از جمله جلالی، نعمتی و سبحانی فر، نیز دیدارهایی داشته است.

یکی از اعضای فراکسیون امید در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: تا کنون سه بار با اعضای فراکسیون مستقلین جلسه گذاشته شده است. با اینکه این فراکسیون هر بار پیشنهادهای جدیدی برای لیست هیأت رئیسه ارائه کرده اند، با موافقت اعضای امید روبه رو شده است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: با وجود این، روز گذشته مستقل ها بر خلاف عهدی که با مردم بسته بودند با فراکسیون اصولگرایان جلسه گذاشته و تصمیم بر این گرفته اند که همه کرسی های هیأت رئیسه را بین خود تقسیم کنند، به گونه ای که از ترکیب جدید، هیچ سهمی به اصلاح طلبان نرسد.

اما در سوی دیگر ماجرا، اعضای فراکسیون امید، این موضوع را رد کرده و با اعلام اینکه مطهری و پزشکیان جزو خط قرمزهای این فراکسیون است، گفته اند، از این خواسته خود در مقابل اصولگرایان کوتاه نخواهند آمد.

با این حال، با توجه به نفوذ فراکسیون امید در مجلس و در میان مردم، برخی گمانه زنی ها حکایت از این دارد که هر دو فراکسیون مستقلین و اصولگرا به دلیل هزینه های سنگینی که ممکن است ایجاد کنند، نمی توانند خواسته های فراکسیون امید را نادیده بگیرند.

به همین دلیل، می خواهند با فشار بر این فراکسیون، تا سقف مطالبات این طیف را در مجلس، تا حد نواب رئیس کاهش دهند و پس از آن بقیه اعضای هیأت رئیسه را با فراغ بال انتخاب نمایند، ولی در این میان، همچنان دلیل دخالت وزرا در این کار مجهولات مانده است!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲
محال است لیست امید با پایداری ها ائتلاف کنند مگر اینکه به رای مردم خیانت کنند.
به نظرم بنده که خود طرفدار اعتدال و اصلاحات هستم بهترین گزینه برای ریاست مجلس کماکان دکتر لاریجانی است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل