بازدید 2475

علاقه وافر ایرانی ها به داروی تزریقی

کد خبر: ۶۹۷۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ 27 May 2017
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متاسفانه فرهنگی بین مردم و حتی گاهی بین پزشکان وجود دارد که اثربخشی داروی تزریقی ، بهتر بوده و این فرهنگ بین مردم رایج است.

به گزارش ایرنا، دکتر منان حاجی محمودی افزود: این فرهنگ برای پیشگیری از ایجاد مقاومت های دارویی باید اصلاح شود. 

وی ادامه داد: مردم فکر می کنند که هر نوع بیماری ویروسی با هر علامتی حتی علائم بالینی سرماخوردگی نیاز به آنتی بیوتیک دارد. 

وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد که درصد آنتی بیوتیک ها و داروهای تزریقی تجویز شده در نسخ پزشکان در کل کشور طی چهار سال گذشته، کاهش پیدا کرده است. 

**داروی بدون نسخه مانند مخدر است 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران به مردم توصیه کرد که برای پیشگیری از بروز مقاومت های دارویی ، بدون نسخه پزشک از داروخانه ، دارو نخواهند. 

حاجی محمودی افزود: بازرسان دانشگاه علوم پزشکی تهران اغلب در بازدیدهای خود از داروخانه ها ، مساله عرضه دارو بدون نسخه را مدنظر قرار داده و دائما کنترل می کنند اما متاسفانه واقعیت این است که خرید دارو بدون نسخه اتفاق می افتد . 

وی تصریح کرد: بین مردم ما رفتن به سوپرمارکت و درخواست مشروبات الکلی ، غیرطبیعی است اما داروها -برغم عوارض زیاد - را به راحتی از داروخانه ها بدون نسخه پزشک ، می خواهند اما باید فرهنگ به نحوی باشد که درخواست داروی بدون نسخه از داروخانه به اندازه درخواست ماده مخدر یا مشروبات الکلی، قبیح باشد. 

به گفته وی ، حتی داروخانه های خیلی قانونمند نیز با تقاضای القایی دارویی از سوی بیماران روبرو هستند. 

حاجی محمودی گفت: بیماران درصورت امتناع داروخانه از دادن دارو می گویند: 'اگر تو دارو ندهی از داروخانه دیگری تهیه میکنم' ؛ متاسفانه وقتی تقاضا باشد ، کنترل در برابر تقاضا سخت است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل