بازدید 6463

هنگام افطار مراقب معده‌تان باشید!

کد خبر: ۶۹۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ 27 May 2017
‌یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: ‌وارد کردن حجم زیاد غذا در وعده افطار به معده آسیب می‌رساند.

به گزارش ایسنا، ‌دکتر ابراهیم فلاحی با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در این ماه نیاز است یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید  تا در طول روز دچار کمترین تشنگی و ضعف شوید.

‌وی با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان نیاز است سه وعده سحری، افطار و شام را داشته باشیم، افزود: توصیه می‌‌شود روزه‌داران وعده افطار را مختصر و مانند وعده صبحانه‌ میل کنند، چرا که وارد کردن حجم زیاد غذا در این وعده به معده آسیب می‌رساند و حتی ممکن است باعث چاقی شود.

فلاحی ادامه داد: توصیه می‌شود در وعده افطار غذاهای سبکی نظیر شیر و خرما و عسل یا نان و پنیر و چایی مصرف شود و سپس بعد از نیم تا یک ساعت شام میل شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: در وعده شام بهتر است از غذاهایی نظیر خوراک و نان‌های سبوس‌دار استفاده شود؛ همچنین تا هنگام خواب روزه‌داران می‌توانند میوه های آبدار( کاهو، هندوانه و خربزه) مصرف کنند تا نیاز بدنشان تا‌مین ‌شود و میل کردن آب خالی منجر به تشنگی زود رس و دفع آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در وعده سحری نیاز است غذاهایی معادل ناهار نظیر برنج و انواع خورشت‌ها، میوه، سبزی و آب لیموی تازه استفاده شود، گفت: بلافاصله بعد از سحری نباید خوابید بلکه بعد از یک ساعت افراد می‌توانند بخوابند.

فلاحی گفت: در طول شب نیاز است از پنج گروه اصلی غذایی نظیر شیر و لبنیات، نان و غلات، میوه و سبزیجات، پروتئین (گوشت، ماهی، پنیر، حبوبات و مغزها) استفاده شود تا بدن با کمبود مواجه نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآورشد: در ایام ماه مبارک رمضان افراد ورزشکار روزه دار نمی‌توانند در طول روز به ورزش بپردازند، بلکه بهتر است نزدیک افطاری و بعد از شام ورزش کنند، چراکه‌ ورزش‌های بدنسازی در طول رژیم غذایی نیازمند ۲۰ و ۲۵ درصد پروتئین است.

وی با بیان اینکه غلات و حبوبات نظیر عدس، لوبیا، جو و برنج قهوه‌ای  تغذیه مناسبی برای ورزشکاران است، اضافه کرد: آب یکی از عناصری که باید مصرف شود و ورزشکاران باید مایعات بیشتری مصرف کنند و علاوه بر آب نیاز است ترکیبی از نمک و شکر را در آب قرار دهند و سپس آن را مصرف کنند.

وی عنوان کرد: همچنین برای تامین آب بدن توصیه می‌شود از میوه و سبزی بیشتر استفاده شود.

فلاحی یادآورشد: به ورزشکاران روزه‌دار توصیه می‌شود ‌حداقل یک لیوان شیر را بعد از ورزش میل کنند و در طول شبانه روز از میوه‌های خشک استفاده کنند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس