بازدید 4692

چرا پوتین سرسختانه از جاده ابریشم جدید حمایت میکند؟

روسیه از طرفی جایگاهی ویژه در پیشبرد پروژه جاده ابریشم جدید چین دارد و بدون مشارکت این کشور تحقق این هدف چین میسر نیست؛ و از طرف دیگر این کشور میتواند مزایای زیادی از اجرایی شدن این پروژه کسب نماید.
کد خبر: ۶۹۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸ 26 May 2017
روسیه از طرفی جایگاهی ویژه در پیشبرد پروژه جاده ابریشم جدید چین دارد و بدون مشارکت این کشور تحقق این هدف چین میسر نیست؛ و از طرف دیگر این کشور میتواند مزایای زیادی از اجرایی شدن این پروژه کسب نماید.

به گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی هدف پروژه جاده ابریشم جدید که از سوی چین مطرح شده افزایش تعاملات تجاری این کشور با کشورهای غرب آسیا و همچنین کشورهای اروپایی است. در این میان روسیه جایگاهی ویژه در مشارکت در پروژه‌ی جاده ابریشم جدید دارد. علاوه بر این روسیه میتواند مزایای زیادی از این مشارکت کسب نماید.

جایگاه روسیه در پروژه بزرگ جاده ابریشم به‌گونه‌ایست که بدون مشارکت روسیه، امکان پیشرفت آن فراهم نیست. روسیه امکانات زیادی دارد که میتواند در جهت حل و فصل مشکلات و پیشبرد این پروژه مفید واقع شود. تاکنون نشست‌های زیادی در مورد پیشبرد این پروژه بزرگ با حضور تعداد زیادی از سران کشورهایی که با این پروژه ارتباط دارند، برگزار شده است. سابقه این نشست‌ها نشان داده است که مشکلات و عدم تفاهم در بین دیگر کشورها در مورد این پروژه زیاد است.

در چنین شرایطی روسیه میتواند با حضور فعال و کمک به رفع این سوء تفاهمات، به پیشبرد پروژه عظیم جاده ابریشم کمک نماید و علاوه بر بهره‌مندی از مزایای اجرایی شدن آن، اعتماد چین را جلب نموده و از این مسیر ارتباط سیاسی و تجاری دوجانبه با این کشور را بهبود بخشد.

روسیه میتواند با حضور فعالانه خود خدمات ارزشمندی در پیشبرد پروژه جاده ابریشم ارائه نماید. کشور چین نیز این خدمات روسیه را به نوع دیگری جبران خواهد کرد. این مسئله میتواند مزایای زیادی برای روسیه درپی داشته باشد.

هفته گذشته شهر پکن چین میزبان نشست پیشبرد پروژه جاده ابریشم بود. سران بیش از ۲۹ کشور از جمله روسیه در این نشست حضور داشتند. پروژه جاده ابریشم بزرگترین پروژه در زمینه سیاست خارجی کشور چین است که هدف آن گسترش روابط تجاری چین با کشورهای آسیایی و اروپایی است.

در ابتدا در سال ۲۰۱۳ یک طرح توسعه‌ای ۴۰ میلیارد دلاری برای پروژه جاده ابریشم تعریف شد. اما از آن زمان کشورهای زیادی به این پروژه اضافه شدند و ابعاد این پروژه گسترده‌تر شد. در پروژه جاده ابریشم جدید یک راه زمینی و یک راه آبی در نظر گرفته شده است. نقش روسیه به عنوان کشوری که بین غرب آسیا و اروپا واقع است، در بخش زمینی پروژه جاده ابریشم بی مانند است؛ به طوریکه بدون مشارکت روسیه امکان موفقیت این طرح وجود ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در نشست اخیر پروژه جاده ابریشم بار دیگر تأکید کرده است که روسیه کاملا فعالانه در این پروژه بزرگ مشارکت خواهد کرد. از طرف دیگر مشارکت روسیه در این پروژه مزایای زیادی برای این کشور به همراه خواهد داشت. افزایش تعاملات تجاری با کشورهای آسیایی و اروپایی و افزایش سرمایه‌گذاری چین در این کشور تنها بخشی از منافع روسیه در پروژه جاده ابریشم جدید است.

با اینحال همه‌ی کشورهای آسیایی و اروپایی حاضر به مشارکت در پروژه جاده ابریشم جدید نشده‌اند. به طور مثال کشور هند به دلیل مسائل امنیتی حاضر به همکاری با چین در این پروژه نیست و در نشست مربوط به این پروژه شرکت نکرده است. این درحالیست که همسایه هند یعنی کشور پاکستان تعاملات گسترده‌ای با چین آغاز کرده و در پروژه جاده ابریشم جدید نیز نقش دارد.

علاوه بر هند کشورهای اروپایی نیز برای شرکت در پروژه جاده ابریشم جدید شروطی تعیین کرده‌اند. وزیر اقتصاد و انرژی آلمان اخیرا گفته است اتحادیه اروپا تنها به این شرط در پروژه جاده ابریشم جدید با چین همکاری خواهد کرد که این کشور به اتحادیه اروپا در زمینه برقراری یک رابطه تجاری عادلانه بر اساس تجارت آزاد تضمین بدهد.

عدم همکاری صادقانه برخی از کشورهای حاضر در نشست پروژه جاده ابریشم، پیام‌های دردناکی برای چین به همراه داشته است. اولین پیام آن است که کشور چین برای بازکردن درب‌های دیگر کشورها برای گسترش روابط تجاری و نقش آفرینی بیشتر در زمینه رهبری جهانی، نیاز دارد که با دادن امتیازهای بیشتر رضایت کشورها را جلب نماید. علاوه بر این کشور چین برای این هدف به همکاری دیگر کشورهای اثرگذار مانند روسیه نیاز دارد.

منبع: اسپوتنیک

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان