بازدید 4522
نفی تندروی، احیای تفکر اعتدالی، گرفتن مسئولیت دولتی یا ...

«شیخ‌نور» جریان اصیل اصولگرایی را بازسازی می‌کند یا فکر دیگری دارد؟!

صاحب نظران معتقدند که تخصص شیخ نور برهم‌زدن معادلات تندروهایی است که سال‌هاست حسابش را از آنها جدا کرده و برای منزوی کردنشان در عالم سیاست برنامه ریزی می کند. ناطق نوری را به اعتدال می شناسند و به تعقل . در مقابل این صفات اما تندروها بشدت برای به در کردنش از عرصه سیاست کشور در تکاپوند . او حساب این جریان را از اصولگرایی اصیل جدا می داند.
کد خبر: ۶۹۷۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ 27 May 2017
قریب به  دوهفته ازاستعفای خبر سازش  از ریاست  دفتر بازرسی  دفتر مقام معظم رهبری می گذرد و  رسما به میدان آمده  و راز کناره گیری اش را  آشکار کرده است. «علی اکبر ناطق نوری » به میدان آمده  و می گوید :«می خواهد  دستش در عالم سیاست بازتر باشد  به همین دلیل هم از مقام 28 ساله اش  که از سوی رهبر معظم انقلاب به او  محول شده بود کناره گرفته است.»

به گزارش «تابناک»، شیخ نور که از اواسط سال ٦٨ به ریاست بازرسی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی  انتخاب شد  پند صباحی است این مسئولیت را  واگذار کرده و  حالا با  اعلام موضع اش درباره این کناره گیری  رسما نشان داده که  می‌خواهد به سمت همان طیفی برود که در سال‌های اخیر، در پیروزی‌اش نقش‌آفرین شده است.

او  می‌گوید: «طبیعی بود که این تصمیم را بگیرم که هم نسبت به تحولات جامعه بی‌تفاوت نباشم و با دست باز‌تر بتوانم حرکت کنم و هم این‌طور نباشد که رفتار‌های سیاسی فردی مانند بنده، موجبات القای شبهه جانبداری دفتر مقام معظم رهبری از گروهی خاص را در اذهان فراهم کند». به نظر می رسد او می خواهد در جای  خالی آیت الله  هاشمی  رفسنجانی  سببی باشد برای نزدیکی اعتدالگرایان  و اصلاح طلبان و  حلقهء  وصلی شود برای  اتصال آنها به  بزرگان  اصولگرا  که  خود برخاسته از جمع آنهاست.

**سیاست  ورزی ناطق نوری چرا مهم  است؟

صاحب نظران معتقدند که تخصص  شیخ نور برهم‌زدن معادلات تندروهایی است که سال‌هاست حسابش را از آنها جدا کرده و  برای منزوی کردنشان در عالم سیاست  برنامه ریزی می کند. ناطق  نوری را به  اعتدال می شناسند و به تعقل .  در مقابل این  صفات اما تندروها  بشدت  برای  به در کردنش از  عرصه سیاست کشور در تکاپوند . او حساب این جریان را از اصولگرایی اصیل جدا می داند.

روبرویی  ناطق نوری با  تندروها  از سال 88 کلید خورد ، جایی که طیف تندتر جریان اصولگرایی که رفته رفته راهش را از این جریان هم در حال جدا کردن است، با انتقاد از سکوت معنادار  شیخ نور در قبال حوادث پس از  دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری او را  ساکت  فتنه  خواندند و گفتند باید او را در جرگه خواص بی بصیرت  دانست  به این  ترتیب بود که برخی حامیان دیروزش به منتقدان جدی او بدل شدند  با  این روبروی  بود که برهم‌خوردن جلسا ت سخنرانی ناطق‌نوری به روالی مرسوم بدل و همواره تنش و شعار حاشیه سخنرانی‌هایش شد.

اوج رونمایی از این شکاف  در مرداد ماه 91 بودکه جمعی در حرم امام رضا با شعارهایی مانند «مرگ بر ضدولایت فقیه» و «خواص بی‌بصیرت نمی‌خواهیم» سخنرانی ناطق‌نوری را قطع کردند و حتی به سمت او بطری آب پرتاب کردند.

 شاید در پس این  حملات و  القاب بود با وجود این القاب و صفت‌ها اما چندسالی می‌شود ترجیح میدهد در سکوت امور سیاسی‌اش را پیش ببرد و در خانه‌اش میزبان رفقای قدیمی‌اش می‌شود بدون اینکه کوچک‌ترین خبری از این دیدارها به بیرون درز کند.

 به همین دلیل هم چندسالی است که نه خبری از سخنرانی‌های مؤثر و آتشین است که تندروها محفل سخنرانی‌اش را به‌هم بریزند نه خبری از حضورش در نشست‌های فصلی و دوره همفکرانش. براساس همین رویه هم بود که او همراه با هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی، از چهار عضو اصلی ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان بودند که در گیرودار رقابت‌های انتخاباتی نهایتا روز ٢١ خرداد ٩٢، حسن روحانی را به‌عنوان کاندیدای نهایی این ائتلاف معرفی کردند و به حمایت از روحانی پرداختند.

 همان روزها هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه‌اي گفته بود نظر من برای انتخابات یازدهم ناطق‌نوری بود اما او نپذیرفت و حسن روحانی را پیشنهاد کرد و سپس من به همراه ایشان تصمیم گرفتیم به‌طور مشترک به روحانی پیشنهاد کاندیداتوری بدهیم. او گفت که بی‌شک نقش علی‌اکبر ناطق‌نوری در رسیدن حسن روحانی به مقام ریاست‌جمهوری بی‌بدیل است.

در کنار این سکوت وبی خبری اما حالا ناطق چهار سالی است که به اردوگاه معتدلان پیوسته و پرچم‌دار جدایی از تندروی‌ها هم شد، اما این پایانی برای تاختن تندروها به او نبود، مثلا اینکه دو سال پس از استقرار دولت روحانی در بهار ٩٤، به دنبال انتشار خبر سخنرانی ناطق‌نوری یا حسن خمینی در مراسمی در استان گلستان، انصار حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای به مسئولان دولتی هشدار داد با دعوت از این قبیل سخنران‌ها «فضایی را فراهم نکنند تا حوادثی چون شیراز به وجود بیاید». اشاره آنها به شیراز مربوط به ماجرای حمله جمعی لباس‌شخصی به علی مطهری در دانشگاه شیراز بود که مانع سخنرانی فرزند شهید مطهری شده بودند.

انتخابات ٩٦ که فرا رسید او در جای خالی آیت‌الله هاشمی باز هم به ارودگاه حامیان حسن روحانی پیوست و با استعفایش از ریاست بازرسی دفتر رهبر معظم انقلاب، حمایتش را خبرساز‌تر کرد. گو اینکه او می خواهد در جای  خالی هاشمی  رفسنجانی  حلقهء  وصلی باشد برای  اتصال آنها به  بزرگان  اصولگرا  که  خود برخاسته از جمع آنهاست.
از فضای سیاسی کشور و همه نگرانی  ها و زمزمه هایی که در باره  رویداد های اجتناب ناپذیر آن به  گوش می رسد  ناطق نوری  می خواهد  به صراحت در مقابل  جریانی  قد علم  کند  و آنها را به  انزوا ببرد  که سالهاست در سایه  سیاست  های  جمعی تندرو آرمان های انقلابی او  و امثال او را  به  حاشیه رانده اند.

 به نظر می رسد که شیخ نور  نه سودای پدر خواندگی در سر دارد و نه شیفته  شهرت  بیشتر است به  همین  دلیل هم هست  که بی جنجال و خبرسازی  می خواهد آهسته  و چراغ  خاموش  در برابر تندروی های جمعی که گمان می برد در آینده ای نه چندان دور  اعتدال  را تهدید می کند  قد علم کند و نشان دهد  که می تواند  در جای خالی انقلابیون که دیگر نیستند  شاقول سیاست  باشد و سبب همگرایی راست  معتدل و اصلاح طلبان باشد.

**همه گمانه زنی ها در باره آینده شیخ نور

گذشته از  استراتژی  که ناطق در پی این استعفایش  اعلام کرده  است  استعفای او از ابعاد دیگری  هم خبرساز بود .شائبه دیگر  اما درباره  استعفای شیخ  نور زمزمه‌های نه‌چندان موثقی  است که  در برخی محافال درباره رفتن او به کابینه حسن روحانی به گوش می رسد . همچنان که یک خبرگزاری به‌ نقل از منبعی ناشناس مدعی شده که ناطق‌نوری معاون‌اول حسن روحانی در کابینه دوازدهم خواهد شد. گمانه‌زنی‌های سیاسی درباره سرنوشت اجرائی و سیاسی ناطق کم نیست و تا تکیه‌زدن او بر مسندی دیگر ادامه خواهد یافت.

با اعلام حمایتش از حسن روحانی در کارزار دوازدهمین دوره رقابت‌های ریاست‌جمهوری بهانه برای نوشتن درباره او بسیار بود؛ اما خبری‌شدن استعفایش از ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در روزهای پرخبر انتخاباتی باز هم او را به صدر اخبار کشاند؛ هرچند گمانه‌زنی‌های غیررسمی درباره چرایی این استعفا نقل محافل سیاسی بود و برخی آن را برکناری می‌دانستند و برخی دیگر آن را به حساب تغییر مسیر سیاسی ناطق می‌گذاشتند.

در نهایت اینکه شيخ نور برغم  غیبت مستمرش در سالهای  اخیر از عرصه سیاسی کشور همواره نشان داده که  نسبت به رویدادها و اتفاقات سیاسی کشور بی تفاوت نیست و بعضا مواضعش از هر فرد ديگري تند و تيزتر بوده است چنان که با حمايت‌هاي اخيرش از حسن روحاني در انتخابات نشان داد كه او هنوز نگران قدرت گرفتن تندروها ست و با استعفایش  رسما خبرداد  که می خواهد به  غیبتش  در فقدان آیت الله هاشمی پایان بدهد و  سکاندار کشتی  معتدلان  عرصه  سیاسی کشور شود. باید دید که او می خواهد با ساماندهی جریان اصیل اصولگرایی که برخواسته از آن است برای حاکم کردن تفکر اعتدالی و پرهیز از تندروی برنامه دارد یا اینکه یکی از گمانه زنی های اخیر درباره او به خود رنگ واقعیت خواهد گرفت؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل