بازدید 27806
۴
آخرین تحولات عراق؛

به رسمیت شناختن استقلال اقلیم کردستان عراق و انتشار هزاران اعلامیه بر فراز موصل توسط هواپیماهای عراقی

شامگاه پنجشبنه، منابع نظامی گزارش دادند که هواپیماهای عراقی، با انتشار هزاران اعلامیه بر فراز بخش های غربی موصل ـ که هنوز آزاد نشده ـ خواستار خروج مردم از این مناطق شدند. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز این خواسته کُردهای عراق را به رسمیت شناخته و آن را حق اقلیت کُرد در عراق دانسته است.
کد خبر: ۶۹۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 26 May 2017
شامگاه پنجشبنه، منابع نظامی گزارش دادند، هواپیماهای عراقی با انتشار هزاران اعلامیه بر فراز بخش های غربی موصل، که هنوز آزاد نشده، خواستار خروج مردم از این مناطق شدند.


به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، در این اعلامیه ها از مردم بخش های غربی موصل خواسته شده تا خود را از طریق گذرگاه های امنی که نیروهای عراقی تدارک دیده اند، به نیروهای امنیتی برسانند.
 
فرماندهی عملیات آزادسازی موصل پیشتر اعلام کرده بود که از اهالی 9 محله در بخش غربی موصل خواسته شده تا از این مناطق خارج شوند.
 
نیروهای عراقی تاکنون 90درصد از شهر موصل را از اشغال داعش آزاد کرده اند و در تلاش هستند تا آغاز ماه مبارک رمضان، محله های باقی مانده موصل را نیز آزاد کنند.
 
 
 
پیشتر یک مسئول نظامی عراق گفته بود، تروریست ها در این محله ها از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند و همین باعث شده نیروهای عراقی با احتیاط پیشروی کنند.
 
همچنین، واحد اطلاع رسانی الحشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای الحشد الشعبی، عملیات شبانه ویژه دیگری را برای آزادسازی روستاهای باقی مانده در غرب منطقه القیروان آغاز کردند تا مقدمه ای برای یورش به بخش البعاج در مجاور مرز عراق با سوریه باشد.
 
 http://media.jamnews.ir/larg1/1396/03/04/JamNewsImage12260934.jpg

سه شنبه گذشته، هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر اعلام کرد، نیروهای الحشد الشعبی، منطقه القیروان را در عملیاتی سریع و برق آسا آزاد کردند.

عملیات آزادسازی بخش غربی موصل توسط نیروهای عراقی در اول اسفندماه سال گذشته (19 فوریه 2017) آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
 
 http://media.jamnews.ir/larg1/1396/03/04/JamNewsImage12261166.jpg
 
بخش شرقی آن در عملیاتی که به فرمان حیدرالعبادی، نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق از 26 مهرماه سال جاری آغاز شد، از وجود داعش پاکسازی شد.
 
 به رسمیت شناخته شدن استقلال اقلیم کردستان عراق
 
کابینه منطقه کردستان عراق اعلام کرد که رسما به شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قصد برگزاری همه پرسی استقلال از عراق اطلاع داده است.
 
«دیندار زیباری»، یکی از سخنگویان کابینه منطقه کردستان عراق در گفت وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: نماینده سازمان ملل در عراق، در  سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که منطقه کردستان عراق به دنبال برگزاری همه پرسی استقلال از عراق است.
 
نماینده سازمان ملل در عراق به تازگی با مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کرده بود.
 
سخنگوی کابینه منطقه کردستان عراق افزود: سازمان ملل از طریق نماینده ویژه خود در عراق نقش مهمی در این کشور ایفا می‌کند و در این مدت از طریق ارتباط با کشورها صدای کردستان عراق را به گوش همه رسانده است.
 
کردستان عراق رسما تصمیم برگزاری همه‌پرسی استقلال را به شورا امنیت اعلام کرد.
 
«نچیروان بارزانی»، نخست وزیر منطقه کردستان عراق روابط اقلیم با دولت مرکزی بغداد را به رابطه «موجر و مستأجر» تشبیه کرد و گفت، باید به جای رابطه فعلی، رابطه بهتری را بنا نهاد.
 
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز این خواسته کُردهای عراق را به رسمیت شناخته است و آن را حق اقلیت کُرد در عراق توصیف کرده بود.

آمریکا حامی و پشتیبان اصلی استقلال اقلیم کردستان عراق به شمار می‌رود.
 
منطقه کردستان عراق شامل چهار استان اربیل، سلیمانیه، دهوک و حلبچه هم اکنون فدرالی اداره می شود. این منطقه دارای پارلمان، کابینه، دستگاه قضایی و پلیس ویژه خود است.
 
گم شدن یک میلیارد دلار سلاحِ آمریکا در عراق
 
سازمان عفو بین الملل در گزارشی که در رسانه های عراقی منتشر شده است، اعلام کرد: ارتش آمریکا از تعیین مکان نگهداری مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات نظامی ارسالی به عراق به ارزش بیش از یک میلیارد دلار عاجز مانده و به نوعی گفته شده که این میزان سلاح ناپدید شده است.

السومریه نیوز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: این میزان تسلیحات و تجهیزات طی سال های اخیر به عراق ارسال شده و سازمان عفو بین الملل هشدار داده که احتمالا بخشی از این تسلیحات به دست داعش رسیده است.

گزارش سازمان یادشده، بر عدم ثبت دقیق و نحوه توزیع سلاح توسط ارتش آمریکا در عراق و نیز محل نگهداری این تسلیحات تأکید دارد و می گوید: این اطلاعات در جریان بررسی حساب های پنتاگون در سال 2016 حاصل شده است.

این گزارش به کوتاهی آمریکا در کنترل توزیع سلاح در داخل عراق اشاره و اعلام کرده است که این مشکل جدیدی نیست که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) با آن روبه روست، بلکه پیش از این در بررسی های حساب های مالی پنتاگون در 2015 نیز چنین موارد مشابهی وجود داشته است.

عفو بین الملل گفته که این کمک های آمریکا از طریق صندوقی به نام «صندوق آموزش و تأمین سلاح برای عراق» انجام می شود و تنها در سال 2015 سلاح و تجهیزاتی به ارزش 1.6 میلیارد دلار به عراق ارسال کرده که عمدتا شامل تفنگ های هجومی، خمپاره های مدل مورتر و خودروهای زرهی است.

گروه تروریستی داعش در دو هفته اخیر و در جریان عملیات آزادسازی القیروان در غرب موصل، از تسلیحات پیشرفته و مدرنی استفاده کرد که تعجب فرماندهان عراقی را به دنبال داشت که از جمله این تسلیحات، موشک های حرارتی ضد زره و همچنین نسل سوم تاو اعلام شده است.

فرماندهان عراقی این هفته در منطقه عملیاتی به خبرنگاران ایرنا گفتند که قطعا این سلاح از سوی آمریکا و متحدانش در اختیار داعش قرار گرفته است.

کنگره آمریکا در دوره ریاست باراک اوباما مصوبه ای جنجالی امضا کرده بود که بنا بر آن دولت این کشور را مجاز به ارسال سلاح به کردها و اهل سنت، بدون دخالت دولت مرکزی عراق می کرد.

در همین حال، فرماندهان عراقی، همواره طی سه سال گذشته، آمریکایی ها را به پرتاب کمک های تجهیزاتی و تسلیحاتی به داعش در میدان های جنگ متهم کرده اند و می گویند، اسناد و مدارک زیادی را در این خصوص به دولت عراق ارائه کرده اند.

همچنین در سال 2016 برخی رسانه های آلمانی نیز فاش ساختند که بخشی از تسلیحات ارائه شده به پیشمرگان کرد در شمال عراق، به بازارهای قاچاق سلاح راه یافته است.
 
بسیاری از شخصیت ها و احزاب عراقی، ارسال سلاح خارج از حیطه دولت مرکزی را امری مردود و ناقض اصل حاکمیت این کشور دانسته و خواستار واکنش دولت عراق شده اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۴
مگه عراق دولت مکزی هم داره!!!!!!!
ای وای چه بد
خود آمریکایی ها سلاح ها را به داعش داده اند
استقلال حق مسلم کردهای عراقی است که سالیان متمادی با حاکمان ظالم عراق در دوران عارف- قاسم و صدام مبارزه کردند و باید حق آنها پس از آن همه شهید و انفال شده و .... به رسمیت شناخته شود. مبارکشان باشد و انشاالله حکومتی قدرتمند و همسایه ای مهربان و روابطی دوستانه بین ما و ـنها حاکم باشد.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی