بازدید 55682

حکایتی نگران کننده از یک ماده کشنده که در نانوایی ها استفاده می شود!

پس از تلاش های فراوان مسئولان برای حذف مصرف جوش شیرین در نانوایی ها ـ که گفته می شد، زیان های بسیاری برای سلامتی دارد ـ هم اکنون گزارش هایی منتشر می شود که نشان می دهد، برخی نانوایی ها به منظور تسریع در فرایند پخت و افزایش کیفیت ظاهری نان به سمت یک ماده شیمیایی خطرناک به نام «سدیم دیتیونیت»، رفته اند؛ ماده ای که برای سلامتی شهروندان بسیار خطرناک است و امکان تشخیص استفاده از آن نیز به آسانی ممکن نیست.
کد خبر: ۶۹۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ 26 May 2017
پس از تلاش های فراوان مسئولان برای حذف مصرف جوش شیرین در نانوایی ها ـ که گفته می شد، زیان های بسیاری برای سلامتی دارد ـ هم اکنون گزارش هایی منتشر می شود که نشان می دهد، برخی نانوایی ها به منظور تسریع در فرایند پخت و افزایش کیفیت ظاهری نان به سمت یک ماده شیمیایی خطرناک به نام «سدیم دیتیونیت»، رفته اند؛ ماده ای که برای سلامتی شهروندان بسیار خطرناک است و  امکان تشخیص استفاده از آن نیز به آسانی ممکن نیست.
 
به گزارش «تابناک»؛ چند سالی هست که ورود افزودنی های شیمیایی به بازار صنایع غذایی مثل روغن، سوسیس، کالباس، انواع نوشیدنی ها و... به یکی از جدی ترین نگرانی های عمومی در مورد سلامت شهروندان تبدیل شده است؛ افزودنی هایی که هرچند غیرمجاز و سمی هستند، به دلیل جذابیت ها و تأثیری که بر ماندگاری مواد غذایی دارند، هر تولید کننده ای را برای استفاده از آنها تحریک می کند. مثل برخی نانواهای کشور که با ممنوع شدن استفاده از جوش شیرین، حالا به استفاده از «سدیم دیتیونیت» یا جوهر قند روی آورده اند.

هرچند استفاده از افزودنی های شیمیایی و غیرمجاز در هیچ یک از مواد غذایی مجاز نیست و به تبع خسارت های جانی خود را بر سلامت افراد بر جای خواهد گذاشت، این مهم در مورد نان و محصولات وابسته، از آن جهت نگران کننده تر است که این ماده غذایی یکی از مهم ترین و متداول ترین محصولاتی است که مورد استفاده شهروندان قرار می گیرد.

پیشتر «آرش رشیدیان»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران بارها و در موضع گیری های متعدد خود به استفاده از جوهر قند در تولید نان اعتراض کرده و گفته بود، در تهران نانوایی های وجود دارد که در آنها آزادانه از جوهر قند برای بهبود کیفیت ظاهری نان استفاده می شود، در حالی که این ماده شیمیایی برای سلامتی به شدت خطرناک و سرطان زاست.

دامنه استفاده از جوهر قند به نانوایی های استان تهران محدود نیست و زمستان سال گذشته، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز ضمن تأیید استفاده از این ماده در استان خراسان رضوی گفته بود: جوهر قند به ‌هیچ عنوان یک ماده افزودنی مجاز در نان نیست و هرچند ترکیب آن با نان مشکلات بهداشتی و گوارشی به‌ همراه خواهد داشت و وجود آن در نان تخلف محسوب می‌شود، متأسفانه برخی سودجویان برای سفید کردن نان خود از این ماده استفاده می‌کنند.

در تازه ترین واکنش ها به این اقدام غیر قانونی و در روز گذشته، رمضانعلی ملک، مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور (استان های شمالی) گفت: هرچند جوش شیرین از نانوایی حذف شده است، نانوایان از ماده دیگری به نام جوهر قند در پخت نان استفاده می‌کنند که سمی و کشنده است و نباید در پخت نان استفاده شود.

موضوع به این ختم نمی شود؛ در اسفندماه سال گذشته، «اسماعیل عطاپور»، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز به تخلف بیش از 1100 واحد صنفی آرد و نانِ این استان در استفاده از جوهر قند، اشاره کرد و ادامه داد، پرونده این واحدهای متخلف برای رسیدگی و مجازات به تعزیرات ارسال شده است.

در رابطه با درستی یا نادرستی استفاده از جوهر قند توسط نانوایی ها، «ی . ح» یکی از نانواهای قدیمی تهران ضمن تأیید موضوع به «فارس» گفت: خمیری که جوهر قند دارد اصطلاحاً سریع تر ورز می آید و باعث می شود کیفیت ظاهری نان افزایش یابد؛ موضوعی که به شدت مشتریان به آن اهمیت می دهند.

 در مورد دلایل دیگر استفاده از جوهر قند توسط نانوایان، «اصغر شهریاری»، کارشناس تغذیه و مدیرعامل یکی از کارخانه های بزرگ تولید نان در کشور، به «جام جم آنلاین» گفت: نانواهای متخلف استفاده از جوهر قند را به صرفه تر از به کاربردن خمیرمایه عادی نان می دانند و به جای آن استفاده می کنند، چون هم اکنون هر کیلو خمیر مایه 6 هزار تومان و هر کیلو جوهر قند 12 هزار تومان است اما نسبت استفاده از خمیرمایه به آرد نان، یک به صد است در حالی که میزان جوهرنمک استفاده شده برای هر صد کیلو آرد فقط به اندازه یک بطری آب است و با این حال تأثیر منفی اش را بر سلامت مصرف کننده می گذارد.

از سوی دیگر، خمیر نان و تخمیر کامل پیش از پخت، به قول نانواها باید حدود دو ساعت استراحت کند و در محیطی مناسب با درجه رطوبت و حرارت معین بماند؛ بنابراین، نانوا برای آماده کردن خمیر باید هم محیطی مناسب در اختیار داشته باشد و هم وقت کافی صرف کند، ولی نانواهایی که نمی خواهند برای آماده کردن خمیر وقت صرف کنند و محیط کارشان غیراستاندارد و ناسالم است، با جوهرقند به سرعت خمیر را آماده پخت می کنند و نیازی هم به مناسب سازی محیط تخمیر نیست.

علت اینکه مخالفت های متعددی در برابر استفاده از این ماده شیمیایی وجود دارد، زیان های فراوانی است که این ماده شیمیایی بر سلامت شهروندان بر جای می گذارد. در رابطه با خسارت های این ماده شیمیایی «علی میلانی»، استاد دانشگاه و متخصص سیاست های غذا و تغذیه نیز به «جام جم آنلاین» گفت: از لحظه استفاده و افزودن جوهر قند به نان، عوارض چشمی، گوارشی و پوستی اش در بدن نانوایی که آن را به نان می افزاید، آغاز می شود اما فاجعه اصلی وقتی ظاهر می شود که مردم نان آلوده به این ماده را می خورند.

به گفته او «سدیم دیتیونیت» یا جوهر قند با از بین بردن پرزهای داخل روده مانع جذب مواد غذایی مفید در بدن می شود. به خصوص که برخی پژوهش ها ثابت کرده این ماده تنظیم انسولین را در بدن به هم می زند و باعث دیابت زودرس و مانع از عملکرد مناسب آنتی اکسیدان ها در بدن انسان ها می شود.
 
گذشته از برخوردهای کم و بیش مسئولان با استفاده کنندگان این ماده خطرناک، باید تأکید کرد که «سدیم دیتیونیت» یا جوهر قند فارغ از نقشی که در آسان کردن کار نانوا و افزایش رضایت لحظه ای مشتری از خرید دارد، کاربرد اصلی اش در صنعت به عنوان رنگ بر است و به عنوان مثال جوهر و نوشته ها را به خوبی از روی کاغذ باطله برای بازگشت به چرخه کاغذ سفید حذف می کند. استفاده از چنین ماده ای در مواد غذایی به ویژه نان به دلیل افزایش ضریب ابتلا به سرطان، از بین رفتن پرز روده و معده، بی‌ اثرسازی آنتی‌اکسیدان‌ها و اختلال در گوارش، بیماری های پوستی و چشمی غیرقانونی بوده و پیگیرد قانونی دارد.
 
اینکه مسئولان به چه میزان توانسته اند در کشف موارد تخلف موفق باشند و سفره شهروندان ایرانی را از این ماده خانمان برانداز و کشنده خالی کنند، جای سئوال و نگرانی جدی دارد. از سوی دیگر، باید از مسئولان پرسید، آیا با موارد تخلف به گونه ای که بتواند نقشی بازدارنده در تکرار چنین رفتاری داشته باشد، برخوردی داشته اند یا خیر؟
 
به نظر می رسد، اگر سلامتی شهروندان برای متولیان بهداشت و درمان و نیز صنعت کشور مهم است، باید در درجه اول نسبت به اطلاع رسانی همگانی و هشدارهای لازم این مطالبه عمومی را در شهروندان در مورد دقت در خرید نان از مراکز معتبر افزایش دهند و در کنار این اقدام با افزایش کمیت و کیفیت بازرسی ها ضمن شناسایی موارد تخلف، با آنها به گونه ای موثر برخورد کنند که تکرار چنین فعلی به صفر نزدیک شود و یک بار برای همیشه پایان یابد؛ رفتاری که قطعاً نتیجه اش افزایش ضریب امنیت غذایی شهروندان ایرانی خواهد بود، زیرا می دانیم، جوهر قند یک ماده شیمیایی خطرناکی است که برخی نانوایی های متخلف آن را جایگزین جوش شیرین کرده اند و به دلیل صرفه اقتصادی، تسریع در فرایند آماده سازی خمیر نان، افزایش کیفیت ظاهری نان و... علاقه مندی های فراوانی در آنها برای استفاده از جوهر قند وجود دارد؛ ماده ای که البته شیمیایی است و استفاده از آن سلامت شهروندان را به شدت تهدید می کند و راه تشخیص استفاده از آن در نان نیز به آسانی راه تشخیص استفاده از جوش شیرین نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۷۶
همش به خاطر سوبسید دولت هستش.
جمش کنید سوبسید و این مسخره بازی ها رو.

آرد واقعی سبوسدار در کشور بدون سوبسید توزیع شود.

دیگر نانوا میداند که چه اضافه کند چه نکند. مردم هم میدانند از آن نانوای بی کیفیت بخرند یا نه...

به همین راحتی....اصلا سخت نیست اگر بخواهید خدمت کنید... اگر سخت است پس نمیخواهید...

والسلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
کاملا موافقم . . باید با حقیقت کیفیت و قیمت آشنا شد و نه ساخت مانع برای تقلب
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
نمیدونم چرا یه عده منفی زدن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
الان که همه نانوایی ها آزادپز هستند نرخ نان هم که آزاده دیگه سوبسید چی؟
ناصرالدین شاه باید باشد یکی دونفراز نانواهایی که جوهرقند به خورد مردم میدهند بندازد توی تنور ببینیم نفر سوم تکرار میکنه یا نه با این برخوردای سست و فس فسی کار درست نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
یکی دیگه بود هاااا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
مجید دلبندم..ببخشید عبدالرحمن جونم اون رضا شاه بود ناصرالدین شاه هنر میکرد از پای سرسره اش میرفت تا دم پله هاش!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
اونوقت خیلی هارو باید بندازن تو تنور آخه .
متاسفانه برخورد صورت نمی گیرد و کاش برای نانواها از مضرات استفاده از این ماده گفته می شد و بازرسی های بیشتری صورت می گرفت تا اینگونه جان و مال مصرف کننده به یغما نرود
متاسفانه برخورد صورت نمی گیرد و کاش برای نانواها از مضرات استفاده از این ماده گفته می شد و بازرسی های بیشتری صورت می گرفت تا اینگونه جان و مال مصرف کننده به یغما نرود
پاسخ ها
حسام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
سود جویی و قانون گریزی آنقدر زیاد شده که اگر هزار بار برای نانوایان مضرات آن گوشزد شود باز هم تاثیری ندارد. قطعاً کسی که کار غیر قانونی را در خفا انجام میدهد از مضرات آن آگاه است
سالها خواهد گذشت و هرچند وقت یکبار مشابه همین نظرات را از مسئولین فقط خواهیم شنید ودیگر هیچ
اراده ای نیست اگر بود هم قانونگذار خلاء قانونی را رفع میکرد هم قوای مجریه و قضاییه اقدام قاطع
اگر در تمام تهران فقط ماهی یکبار یکی دونفر متخلف علنی مجازات شوند دیگران عبرت خواهند گرفت
هنوز بعد از صد سال نیازمند روش رضاشاهی هستیم
یکم کند هستین ! چند سال پیش مردم هی میگفتن دارن از این ماده استفاده میکنن الان افتاده بادتون؟
نگرانی کافی نیست..


دست به کار بشید مبارزه کنید.

آیا میخواهید بریزیم تو خیابونا با نانوایی ها جنگ کنیم؟

کار شماست....
استفاده از جوهر قند را به صرفه تر از به کاربردن خمیرمایه عادی نان می دانند و به جای آن استفاده می کنند

لطف بفرمايند مسئولين ذي ربط تسهيلات خاصي براي اين كار در نظر گرفته شود كه صدها برابر همان را از جيب خودمان براي درمان سرطان ندهيم
بايد از ايران رفت !
اميدي به برخورد قانوني جدي و تاثيرگذار نيست
یا نانواییها تکذیب واستفاده نکنند یانامردید اگر نانوا را توی تنور نندازید
فقط برای یکبار یکی از این نانواهای متخلف که با جان مردم زنان و کودکان براحتی بازی می کند اعدام شود حواس بقیه جمع خواهد شد مگر کار و غما اینها با عمل یک قاتل فرق می کند ب
چشم و دل وزات بهذاشت روشن
مملکته داریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
همه چیز با گفت و گو تو این کشور حل میشه . نانوا با مامور اداره بهداشت گفت و گو می کنه مشکل حوهر قند حل میشه . نه خانی آمده نه خانی رفته !!!
متاسفانه استفاده ار این ماده شیمیایی که نام دیگرش هیدروسولفیت سدیم است در بسیاری از صنایع غذایی کشور مانند کارخانجات قندسازی هم متداول است که مطمئنا آثار سوء بسیاری بر سلامت جامعه خواهد داشت. تمایل مردم به استفاده از محصولات سفید شده مانند شکر سفید، قند سفید و حتی نان سفید موجب استقبال تولید کنندگان محصولات غذایی به این ماده مضر و ارزان گردیده است. فاجعه هنگامی تشدید می بابد که ماده مورد مصرف از درجه صنعتی بوده و از درجه غذایی که استفاده از آن در حد بسیار ناچیزی مجاز است نیز نمی باشد. به نظر می رسد فرهنگ سازی لازم در خصوص استفاده از محصولات طبیعی تر که به طور طبیعی رنگ زرد-قهوه ای دارند توسط وزارتخانه های مربوطه صورت نگرفته است. تردیدی نیست که اگر بازرسان وزارت بهداشت با بازرسی های مکرر از نانوایی ها و حتی صنایع غذایی کشور با نصب پرده و تعطیلی واحد صنفی مردم را از مصرف چنین مواد مضری مطلع نمایند از کثرت واحدهای متقلب کاسته خواهد شد.
ای کاش میشد این جوش شیرین و از تمام نون ها حذف کنن...هزارتا ضرر داره
اعدامشون كنيد .
اطلاع رسانی کار خوبی است اما اینکه دردی از مردم دوا نمیکنه مسولین سازمان غذا و دارو باید درب تک تک نانوایی های متخلف رو پلمب کند اگر در هر منطقه درب 2 نانوایی پلمب شود آنگاه شاهد اینچنین فجایعی نخوایم بود
نام دیگر این ماده خطرناک بلانکت هست وبعنوان سفید کننده در قند استفاده میشه وبعضا بعنوان سفید کننده نان وجهت صاف شدن سطح نان بکار میبرند
تنها چیزی که برای مسوولین مهم نیست ، سلامتی مردمه
یعنی از آبلیمو با اسید و سوسیس و کالباس با گربه و... بدتره؟
«آیاباتخلف به گونه ای که بتواند نقشی بازدارنده در تکرار چنین رفتاری داشته باشد، برخوردی داشته اند یا خیر؟»
نه عزیزم . مساله اینه که مجازات درست و حسابی برای اینا در نظر گرفته نشده
و همچنین نظارت ها روی مواد غذائی بسیار کمه.
تولیدات کشاورزی ما هم آغشته به سموم بیش از حدمجازند.
روشهای تولید هنوز سنتی هستند ،از کشاورزی گرفته تا نانوایی و...
استانداردها،استانداردها ی خوبی نیستن.
سطح آگاهی تولید کننده و مصرف گننده کمه.
باید نانوایها مواد تشکیل دهنده نان تولیدیشان را بزرگ و خوانا در جلوی دید میشتری بر روی دیوار نانوایی قرار بدهند.
با سلام از موقعی که یادمان است در مورد مواد افزودنی در مواد غذایی و خصوصا" نان صحبتهای زیادی شده اما عمل نبوده و یا کم کاری شده به نظر من نانواهای بسیار محترم همگیشان میدانند که چه بکنند تا خلق اله مریض نشوند و خدا را هم خوش آید اما انجام نمیدهند چرا که آزادند هرجور میپزند و در هر وزنی که بخواهند ....علتش عدم بازرسی و عدم برخورد با نانوای نوعی میباشد اگر چند نانوایی را که کوچکترین تخطی از قانون میکنند را ببندند و جریمه سنگین ببندند دیگر این مشکلات را نخواهیم داشت ...فقط قاطعیت میخواهد و بس....
تابناک لطفا درح کنید تا خطر احساس شود
در بررسی 100نانوایی بصورت اماری توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران ثابت شد 70درصد انها در حال مصرف این سم هستند وابدا دستورات تعزیراتی وبازدارنده اعمال نشده وخطر جاری است
مسئولان در حال جمع آوری سولاریوم ها هستند .
درست است که باید نظارت باشد چه از طریق دولت و چه شاید نیروی انتظامی! اما آیا مگه خود نانواها و اصولا خود ما مردم کاسب وجدان نداریم که چنین آشغال هایی را وارد خوراک روزانه مردم می کنیم؟! همانا خیانتی بالاتر از این کار وجود ندارد
ماده شیمیائی سفید کننده صنعتی بنام بلانکیت یا هیدروسولفیت سدیم(Na2S2O3)به اصطلاح جوهر قند،که ماده ای است سرطان زا متآسفانه بعلت عدم آگاهی بعضی نانواها از مصرف این ماده خطرناک در نان (برای جذب مشتری درسفید بودن نان) وعدم کنترل سازمان های نظارتی در این زمینه، سلامت مردم بشدت در معرض خطر قرار می گیرد.
وجود از این ماده درنان از طریق آزمون باقیمانده گوگرد،ناشی استفاده ازماده مذکور،قابل بررسی وکنترل خواهد بود.واین وظیفه بهداشت محیط (وزارت بهداشت وعلوم پزشکی ) خواهد بود،که برای حفظ سلامت مردم جلوی آدم های بی خبر وسودجورا گرفته وبا قاطعیت با آنها برخورد نماید.
پاسخ ها
ast
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
لطفا در مورد روش شناسایی ساده و البته خانگی این ماده در نان توضیح بیشتری بدهید
این چه مردم و مملکتی است که ما داریم چرا هیچ چیز سر جای خودش نیست؟؟؟؟!!!
باید تو این مملکت دست بدامان حضرت عباس باشیم تا از شر روغن پالم و گوشت فاسد و جوهر قند و حوش شیرین سموم دفع آفات کشاورزی و هزار کوفت دیگه نجات پیدا کنیم ! مسئولین بهداشت مملکت که فرصت نظارت ندارند
همهٔ آنچه که در خصوص وظایف شهردار در مورد انتخاب شهردارنظر دادم در اینحا صادق است ،،، مشکلات شهری به شهردار مربوط میشود ؟
مسئولین به دعواهاشون برسن ، جون مروم که مهم نیست.
نميخوام از نانوايبها دفاع كنم، آيا اصلا شما از كيفيت آردها خبري داريد؟ آيا تفاوت آرد با كيفيت و بي كيفيت را ميدانيد؟ ميزان گلوتن گندم نان چقدر بايد باشه تا ابن مشكلات كمتر بشه؟
چرا وزارت بهداشت رسيدگي نمي كند. قبلا هم اين خبرها را داشته ايم
هر دم از این باغ بری می رسد!
همه این بدبختی ها نشان از فروکش کردن ارزش ها و بی توجهی دست اندرکاران و تلاش اندک صدا و سیما محترم در آموزش و آگاهانیدن مردم است. اگر برخورد بسیار جدی با این گونه خلاف کاران شود و برای همیشه مجوز آنان لغو و هر گز به آنها مجوز فعالیت دیگری داده نشود؛ بروز چنین خطاهایی به شدت کاهش خواهد یافت. اما آیا با این فساد مبارزه خواهد شد؟ بعید می دانم. دلیلش را خودتان بهتر می دانید.
در این مورد باید با متخلف با عنوان جرم اقدام به قتل عمد برخورد شود و پروانه کسبش به صورت دایمی باطل شود و از دریافت پروانه کسب برای کارهای حساسی که با سلامتی و ایمنی شهروندان سرو کار دارن به صورت مادام العمر محروم بشن
به دلیل صرفه اقتصادی !! ناموسا خیلی بی وجدان و بی خانواده ان اونایی که با سلامتی دیگران برای پرکردن جیبشون بازی میکنن . 1000 برابرشو تو این دنیا و صدها هزار برایرشو تو اون دنیا خدا نصیبشون کنه .
دولت و این همه حدم و حشم و دستگاههای امنیتی و انتظامی چاره اند که این پدیده ها بروز می یابند فقط بلند به مردم عادی زور بگویند؟
دست ازسرنون برداریدمیخاین ازفرداهمین نون سمی کشنده بشه ارگانیک!البته اسماًبعدقیمتش دوبرابربشه!بذاریجوش این جوش شیرینونزنیم چون فایده نداره الکی درگیرنشیم والامرغ الان شده هشت هزارتومن چون ماه رمضون اومده !ودولت ذخیره سازیم کرده واسه کنترل !!!یارانه که اضافه نشده که قیمتاسوبل داره میشه!ا
میزان مصرف ماهانه هر نانوایی را کنترل کرده و تقسیم بر روز کنید تا ببینید چند نان در روز پخته می شود اگر از حد متعارف بیشتر بود مشخص می شود که چیزی استفاده شده
چه مملکتی چه مردمی چه حکومتی چه مرامی چه عزتی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
به به ! چه چه !
چطوری این ماده خطرناک واردکشورمیشه جلوی ورودشو بایدگرفت .
چرا این موضوع در صدا و سیما به طور گسترده پیگیری نمی شود ؟ آیا سلامتی مردم اهمیتی ندارد ؟
آقا سم بدین مردم همه را یکجا بکشین خلاص

یه سوال ؟
وزیر بهداشت که بود و چه کرد؟
اصلا کسی به این اسم داریم؟ اصلا بهداشت تو جامعه ما تعریف شده؟
نه هوای سالم،نه آب سالم ، نه غذای سالم ، نه دارو درست و درمان
این همه مواد تاریخ گذشته به خورد مردم میدن
البته به نفع دولته چون بعضی هاشون و میگیره جریمه میکنه .
حالا جریمه کردن این افراد چه سودی به حال من و مردم داره ؟
آیا این همه سمی که تو بدنمان خودش و جا داده بر میگرده؟
آیا هزینه های جریمه خرج بیماران سرطانی که از خوردن همین مواد سرطانی شدن میشه؟
حالا که می گویید تشخیص اسفتاده از این ماده مشکل است

پیشنهاد می کنم به جای تحویل آرد به نانوایی ها ، خمیر آماده و سالم تحویل شود.
این کار مشکلاتی را خواهد داشت اما از مشکلاتی که برای سلامتی خودمان و دیگران بسیار کمتر خواهد بود.
تابناک خواهشمند است شما به عنوان خبرگزاری این موضوع را پیگیری کنید .
دیگه بدنای ماایرانیا اگه چیز سالم بهش برسه اذیت میشه. مگه بده مردم سرطان می گیرن زودتر می رن پیش خدا وبهشت
درشهراهوازهم استفاده ازاین ماده به شدت رواج دارد وطی پیگیری که انجام دادم نانوایی ها هم ازاین موضوع ناراحت هستند.اما راه حل را از طریق اداره غله می دانند.
لطفا انقدر نگید اینو استفاده نکن اونو استفاده نکن
شما یک ماده مناسب و بی ضرر که کارایی های خوبی داشته باشه معرفی کنید و مطمئن باشید که نانواها ازش استفاده خواهند کرد.
چون نان پرمصرفترین خوراکی مردمه این کار ارزش وقت گذاشتن سازمانهای ذیربط را داره
پس این همه نیرو....وزارت بهداشت، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و نهادهای دست اندر کار دیگر نمی تونن جلوی این مشکل رو بگیرن؟ اگر جواب منفی هست .....که فبها....در غیر این صورت آیا با یک طرح ۱ هفته ای نمی شه حلش کرد؟
تابناک عزیز لطف کنید این مطلبو به مسولین برسونید که چرا به یک باره این معضل رو حل نمیکنن من یک پیشنهاد دارم اینکه یک کارخانه برای درست کردن خمیر که بتوان این مسله به یکباره حل کرد رو دارم ، اینکه میتوان افزودنیهای لازم مثل فولیک اسید و اهن و ... که ازلحاظ بهداشتی و کمبود ویتامینها کنترل نمود در ضمن هر شخصی نتواند غیر استاندارد کار کند ، و مثل کارخانجات دیگه مسول فنی و مدیر عامل کارخانه جوابگو باشند
... ویل للمطففین....! خداوند در قران میفرماید : وای بر کم فروشان !! در اینجا فقط مسئله کم فروشی مطرح نیست ، بلکه منظور حقه بازی و نیرنگ در فرایند تولید نیز هست ! واین وسط مردم بخت برگشته !قربانی اکثر تولید کنندها ی حیله گر و بی حساب کتابی و نا کار امدی سیستم در کشورهستند ! چند مثال ساده : امروز هیچ کس نمیتواند شیری پیداکند که لااقل نیمی از ان اب و یا مواد دیگر نباشد !! برنج همینگونه ! رب گوجه ! زعفران ! عسل ! ماست ! چای ! دارو ! خودرو ! قطعات ! هرچی ! همه چی ! ایا کسی میتواند فقط یک نمونه جنس معرفی کند که خالص و مرغوب و ناب باشد ؟؟!!!
اينجاست كه سازمان بازرسي بايد وارد عمل شد لكن
جوهرقند
چراتولیدمیشود کارش چیست
باطرح ظربتی دولت اقدام کند
این همه بازرس ومامور....
بهداشت ...سریع اقدام کنید
رسانه ملی چراورود پیدانمیکند
فقط جای تاسف داره...به خاطر همین غذاهاست که انواع سرطان و بیماری های مختلف در کشور شیوع پیدا کرده و روز به روز هم بدتر میشه، اونوقت مسئولین بهداشت مدام میگن غذاهای سالم مصرف کنین!!!!!!!!!آخه از کجا مگه میشه همه مواد غذایی رو فرد خودش تهیه کنه؟؟؟ پس وظیفه این مسئولین در قبال مردم چی میشه وظیفه ای که باید نسبت بهش در پیشگاه خدا جوابگو باشن
بچه كه بوديم،اگه يك تكه نون روي زمين ميديدم اونا برميداشتيم،ميبوسيديم به پيشوني ميزديم و ميزاشتيم يك جايي كه كسي پا روش نزاره. الان اگه نون افتاده باشه بايد سريع به مركز مبارزه با حملات شيميايي زنگ بزنيم تا برن اونا خنثي كنند ؛)
خوب و بجا است که به نانوایان بصورت علمی و حرفه‌ای کمک شود تا با یافتن راهکارها جدید با استفاده از مواد کاملاً طبیعی، سالم، بهداشتی و مفیدتر از خمیر مایه در تسریع آماده سازی خمیر نان و همچنین تهیه یا اصلاح مناسب مکان نانوایی کمک شود بنحوی که هزینه و زحمت پخت نان طبیعی و سالم کم هزینه تر و سریع تر از نان غیر طبیعی یا دارای افزده های شیمیایی توأم با سادگی و راحتی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
نانوا حاضر نیست برای ور آمدن طبیعی خمیر دو ساعت وقت بگذارد . چون در ایران هیچکس حوصله هیچ کاری را ندارد !!!
دوستان این ماده در اکثر نبات های مشهد موجوده .اگر دقت کنید نبات های جدید سریعا در
آب حل میشه که نشان دهنده استفاده از این ماده در ساختش هست.
ایران وایرانی به کحا دارد میرود
پس اون وجدان کاری ایرانی کجاست؟ حلال و حرام چه شد ؟ ورودی زیاد داریم صحبتهای قشنگ ولی خروجی چی ؟ نه از ادیانمون یاد گرفتیم و نه از گذشتگان و پدرانمان ؟ ایراد کار کجاست ؟ آیا در جایی مثل آلمان هم همین مسائل هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
حلال و حرام اینجور موقع ها مطرح نیست . جا های دیگه یادش می افتیم . رفتن زن ها به ورزشگاه ، حجاب زن ها ، کار کردنشان ، دست دادن با نامحرم ، ..... مهم این هاست نه بازی کردن با سلامت و جان مردم !!!
سم انهم درنان ک مصرف ردزانه مردمه؟بلزرس بذار همه نانواییها ک مصرف سم دارن تطیلشون کن نان را اگر امشب خمیر گیرند فردابپزن افزودنی نمیخاد.شهرک البرز ک امدیم صف نانوایی شلوق دعوا بود همه ادنها زیر چشمشون کبود بود مال همین بربریه بود من ک نمیخرم کلا نان ذرت بسازن خوبه چون نردم لیران اکثرا باهوشن ونبلید زیاد گتدم بخورن نان ذرت خوبه اماباوجود ارزانی در دنیا ذرت را گفت 300گرم 3هزارتومنه امادردنیا ذرت لز گندم ارزانادره بمردم اموزش نان درخاته بدهید
دولت سوبسید را به مایه خمیر بدهد
مسئولین محترم لطفا فقط یک ماده غذایی معرفی کنید که مشکل نداشته باشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!سبزی؟مرغ؟گوشت قرمز؟؟؟میوه واکسی؟نان؟لبنیات؟؟روغن؟؟ میشه بگین ما چی بخوریم که سرطان نگیریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از خمیر مرغ و .....گرفته تا اینکه شرکت های معتبر غذایی تون تو فروشگاههای زنجیره ای ..... دارن خمیر میگو رو جای میگو سوخاری تو بازار میفروشه!!!!!!!
استفاده از ارد کامل گندم که شامل مواد مغذی مثل سلولز کلوکز و .....میباشد در تغذیه کودکان بسیار تاثیر گذار است اگر مردم درست رفتار کنند و قانونمدار باشند و بشدت به اصول قانونی و رفتار صحیح شهروندی وفادار باشند پایه ها محکم خواهد شد و راس هرم نیز اصلاح خواهد گشت وقتی یک نانوا در پنهان جوش شیرین استفاده میکند دولت چکار کند .از ماست که بر ماست
چنانچه اين تخلف در يك نانوايي مشاهده شد، چگونه، از چه طريق و با چه شماره تلفني مي بايست آن را به اطلاع مسوولين و ناظران بهداشت رساند؟ در واقع متولي برخورد با اين تخلف كيست؟ لطفا راهنمايي بفرماييد.
باسلام دوستان الان خمیر مایه کیلویی 60هزار تومان شده یعنی ده برابر اون چیزی که نوشته تازه اگه بازار یه تکونی بخوره همونم گیر نمیاد و با این آرد بی کیفیت که بزور نون میشه اونا میان از سر سیری بحث میکنم.
سلام ،،،،،،،،، دیگه غذای سالم نداریم ،،،،،، کاری هم نمیشه کرد ،،، باید خورد ،،،،،، مسئولین بی سواد و بدون تعهد چنین چیزهایی رو به دنبال داره
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی