بازدید 3889

خیز قیمت برنج در آستانه ماه رمضان

با توجه به افزایش قیمت برنج در بازارهای وارداتی، نرخ برنج در ماه رمضان با افزایش قیمت روبرو خواهد بود.
کد خبر: ۶۹۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 25 May 2017
با توجه به افزایش قیمت برنج در بازارهای وارداتی، نرخ برنج در ماه رمضان با افزایش قیمت روبرو خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای آغازین ماه رمضان افزایش قیمت برنج در کوچه پس کوچه‌های شهر به گوش می‌رسد.

این درحالی است که بسیاری از مسئولین برای حفظ آرامش بازار از ثبات قیمت‌ها خبر می‌دهند، اما بازار حرف دیگری برای گفتن دارد چرا که محدودیت واردات برنج، فیتیلۀ قیمت در بازارهای وارداتی را بالا برده که درنهایت با کاهش واردات از سوی تجار و افزایش تقاضا برای برنج ایرانی نرخ‌ها بی رویه بالا می‌رود.

حال برای اطلاع از آخرین وضعیت بازار به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از صحت و سقم ماجرا با خبر شویم:

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه بعد از اتمام دوره ممنوعیت با افزایش تعرفه دچار بحران شده‌ایم، اظهار داشت: همزمان با ثبت سفارش برنج، قیمت‌های جهانی حدود ۳۰۰ دلار افزایش یافت، به طوریکه از کیلویی ۸۰۰ دلار به هزار و ۱۵۰ دلار رسید.

به گفته وی این ۳۰۰ میلیون دلار مابه التفاوت را میتوان به جای پرداخت به هندی‌ها برای حمایت از تولید داخل مورد استفاده قرار داد.

کشاورز با اشاره به دیگر مشکلات پیش روی تجار گفت: دولت در رقابت با بخش خصوصی اقدام به واردات برنج می‌نماید که به همین خاطر واردات برنج دیگر برای تجار، صرفه اقتصادی ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان با انتقاد از سیاست غلط وزارت جهاد بیان کرد: در زمان وقوع بحران، وزارت جهاد باید وارد میدان شود چرا که در غیر این‌صورت به سبب واردات برنج با سوبسید توان رقابت از تجار سلب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ثبت سفارش برنج در دو نوبت، آخر تیر و اول آذر ماه هر سال اتفاق می‌افتد، از این رو هجوم خریداران بعد از ۵ ماه دوره ممنوعیت تعادل بازار داخلی و خارجی را به هم می‌زند، ضمن آنکه قاچاق این محصول طی این مدت افزایش می‌یابد.

کشاورز با اظهار نگرانی از آینده برنج بیان کرد: با توجه به افزایش ۳۰۰ دلاری قیمت هر کیلو برنج وارداتی و کاهش انگیزه تجار برای واردات ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور با کمبود و گرانی کالا روبرو شویم.

به گفته وی واردات برنج با نرخ هر کیلو هزار و ۱۵۰ دلار افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت در ماه رمضان را به همراه دارد به طوریکه هر کیلو برنج هندی و پاکستانی ۵ الی ۶ هزار تومان و تایلندی ۲ الی ۳ هزار تومان خواهد بود.

ثبات نرخ برنج ایرانی در ماه رمضان

علی اکبریان نائب رئیس انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به تغییر ذائقه ایرانی‌ها طی چند سال اخیر نسبت به مصرف و فراوانی برنج ایرانی در انبار‌ها افزایش قیمتی در ماه رمضان نخواهیم داشت.

به گفته وی با توجه به فراوانی برنج ایرانی در کارخانه‌ها و آستانه فصل برداشت برنج دلیلی مبنی بر امتناع در عرضه وجود ندارد.

اکبریان با اشاره به نرخ برنج ایرانی در شمال گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو برنج با کیفیت طارم، هاشمی و دم سیاه ۱۲ هزار تومان، شیرودی ۸ و ندا ۷ هزار تومان است، از این رو تفاوت آشکار قیمت برنج در تهران را، دستگاه‌های مربوطه باید نظارت کنند.

نائب رئیس انجمن برنج از سرانه مصرف ۳۶ کیلو برنج خبر داد و گفت: براساس آمار تولید داخل سالانه نیازمند واردات ۸۰۰ هزارتن برنج با کیفیت و مناسب سفره‌های ایرانی هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل