بازدید 36195
پرده جدید از اتفاقات تکراری در نظام پولی و بانکی کشور؛

تجمع سپرده گذاران معترض مؤسسه «آرمان» در برخی شعب/ پای دو تعاونی و دو مؤسسه مالی در میان است/ نشست شورای تأمین برای پیشگیری از بروز تنش

هنوز ماجرای مؤسسه مالی اعتباری کاسپین و انبوه معترضانش پایان نیافته، خبر می‌رسد یکی دیگر از مؤسسات مالی کشور به وضع مشابهی گرفتار آمده و انبوه سپرده گذاران آن با تجمع در برخی شعبات مؤسسه، خواستار رسیدگی عاجل مسئولان به مشکلشان و بازپس‌گیری مبالغ سپرده گذاری شده هستند.
کد خبر: ۶۹۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰ 24 May 2017
مؤسسه مالی آرمان که از تجمیع دو تعاونی شکل گرفته و قرار بود، در یک مؤسسه اعتباری دیگر ادغام شود، در آستانه ورشکستگی قرار گرفت؛ اوضاع بلبشویی که به مانند تغییر نام های متعدد این مؤسسه در دوران عمر کوتاهش، بغرنج به نظر می‌رسد!
به گزارش «تابناک»، هنوز ماجرای مؤسسه مالی اعتباری کاسپین و انبوه معترضانش پایان نیافته، خبر می‌رسد یکی دیگر از مؤسسات مالی کشور به وضع مشابهی گرفتار آمده و انبوه سپرده گذاران آن با تجمع در برخی شعبات مؤسسه، خواستار رسیدگی عاجل مسئولان به مشکلشان و بازپس‌گیری مبالغ سپرده گذاری شده هستند.

ماجرا از این قرار است که در روزهای گذشته، شایعاتی درباره ورشکستگی مؤسسه آرمان منتشر شد که به شدت سپرده گذاران این مؤسسه را نگران کرد؛ شایعاتی که با انسداد حساب برخی مشتریان این مؤسسه، رنگ و بوی واقعی یافت تا موجب روانه شدن سیل سپرده گذاران به برخی شعب این مؤسسه شده و پای پلیس و شورای تأمین را به ماجرا باز کند.

این واکنش در حالی بروز می‌کند که پیشتر نیز سپرده گذاران این مؤسسه با مشکلاتی مواجه شده بودند؛ مشکلاتی که ظاهرا ریشه در گذشته این مؤسسه داشت و از دو تعاونی «البرز ایرانیان» و «وحدت» به مؤسسه آرمان ارث رسیده بود؛ دو تعاونی که در نتیجه ادغامشان با یکدیگر، مؤسسه آرمان شکل گرفته بود.

البته این پایان راه نبود و چندی پیش خبر رسید که قرار است مؤسسه آرمان با مؤسسه توسعه ادغام شود؛ خبری که چندی بعد با تغییر تابلوهای شعب مؤسسه آرمان رنگ واقیت به خود گرفت تا مراجعه سپرده گذاران برای دریافت سود یا پولشان از شعب با پاسخ هایی از این دست مواجه شود؛ «به دلیل طی فرایند ادغام، پرداخت سود یا اصل پول ممکن نیست».
 
 
این در حالی است که برخی سپرده گذاران این مجموعه، نه تنها روحشان از پیشینه شکل گیری این مؤسسه خبر نداشت، که درباره چرایی ادغام مؤسسه آرمان به یک مؤسسه دیگر نیز چیزی نمی‌دانستند. بدین ترتیب نگرانی شکل گرفت که موجب شد، شماری از مشتریان این مؤسسه مالی روانه شعب شده و پس از اطمینان از غیرقابل بودن دریافت وجوه خود، در شعب تجمع کرده و خواستار رسیدگی عاجل مسئولان به مشکلاتشان شوند.

اتفاقی که صبح امروز، نمونه ای از آن در شوشتر رخ داد و با تدوام آن، مصطفي سمالي، فرماندار این شهر و دیگر همکارانش را مجاب به گرفتن تصمیماتی از جمله تشکیل جلسه شورای تأمین کرد. پس از این نشست بود که فرماندار، خبر ورشکستگی مؤسسه را رد و مسدود شدن حساب مشتریان را نتیجه تصمیم بانک مرکزی اعلام کرد.

این در حالی است که بر اساس فهرست بانک مرکزی از مؤسسات مالی مجاز، مؤسسه آرمان در زمره مؤسسات غیرمجاز قرار می‌گیرد؛ موضوعی که بر نگرانی سپرده گذاران می‌افزاید و اظهار نظر معاون استاندار در خصوص صدور دستور ویژه برای ممانعت از خروج سرمایه های شعب از استان و ورود دادستان به ماجرا هم نمی‌تواند از شدت نگرانی مردم بکاهد.

وضعیتی غیرقابل قبول که ظاهرا قرار نیست، پایانی داشته باشد و هر روز گریبانگیر مشتریان یک مؤسسه مالی یا تعاونی اعتباری غیر مجاز می‌شود؛ مجموعه ها و نهادهای مالی که به رغم غیرمجاز بودن، آنقدر فعالیت می‌کنند تا روزی که سپرده گذارانشان به ستوه آمده و تجمع اعتراضی کنند. انگار نه انگار که باید پیش از بروز مشکل به وضعیت این مجموعه های غیرقانونی رسیدگی کرد!
 
تجمع سپرده گذاران معترض موسسه «آرمان» در برخی شعب/ پای دو تعاونی و دو موسسه مالی در میان است/ نشست شورای تامین برای پیشگیری از بروز تنش
 
 
در پایان گفتنی است، «تابناک» آمادگی دارد پاسخ و توضیحات مسئولان مؤسسه آرمان و همچنین بانک مرکزی را جهت روشن شدن ابعاد بیشتر ماجرا منتشر کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۳۰
الان 6 ماه است كه موسسه ارمان كه 7سال است وفعاليت داشته ومجوز بانك مركزي داشته كه موسسه به ما ارايه كرد پول هاي مردم رن نميدهد وما به دادسراي جرايم بانكي نيز شكايت كرديم .وتجمح جلوي بانك مركزي ورياست چمهوري ودادسرا به دفعات داشتيم اما هيچ نهادي پاسخگو نبودنند.وتا حالا بيش از 100 بار به شعبات موسسه مراجعه كرديم ميگويند پول نداريم بدهيم.وهيچ كس توي اين 6 ماه به داد ما نرسيده است تطفا شما به گوش مسسلين برسانيد مكر ميشود موقعي كه يك مغازه وحتا دستفروش بدون مجوز اجازه ندارد يك روز كار كند چطور يك موسسه با بيش از 80 شعبه در سراسر ايرا ن 8 سال بدون مجوز فعاليت ميكند اين موسسه مجوز داشته الان بانك مركزي براي رفع مسسوليت خودش كه نظارت بر موسسات مالي وبانك ها است ميگويد مجوز نداشته.
این هم از گل کاریهای دولت گذشته است که حال گندش در آمده است. آخر به هر کسی مجوز بانک دادن به چه معنی بود.. این سپرده گزاران چگونه فکر می کردند این سودهای بالاتر از معمول می تواند ادامه یابد. واقعاً وقتی خود بانک ها با 18 درصد وام می دهند چگونه بیست و جهاردرصد سود می توانند بدهند. سود بالاتر از 18 هر موسسه ای بدهد زود یا دیر به همین بلا دچار خواهد شد.
درواقع کل بانکهاورشکسته هستندتصورکنیدروزی راکه مردم برای برداش سپرده هایشان که سربه فلک میزندبه بانکهاهجوم بیارن واویلا
حالا باز هم بر گردن دولت قبل بنویسید!
خواهشا اون لیست موسسات مجاز رو پاک کنید یابنویسید مجاز...تا بین مردم شبهه غیرمجاز بودنشون مطرح نشه
آرمان همون کاسپین دیگه. مؤسسه جدیدی نیست که. فردوسی بود شد فرشتگان بعد شد آرمان آخر سر هم شد کاسپین
سپرده گذاران هنگام سپرده گذارى نه به ليست بانك مركزى توجه ميكنند و نه به اينكه با اين ركود موسسه چطور ميتونه سودهاى بالا بده رقم سود جلوى چشمشون رو ميگيره.
قصد ندارم از نظام بانكى دفاع كنم اما همين سپرده گذاران از بانك وام بگيرن هر روز فرياد ميزنن كه بانكها ربا خوارن.
طمع،تنبلى،بى فكرى
اقا نگفتن نمیدیم مشکلی هم نیست مردم یهو هجوم میبرن بابا اینجوری ک بانک دولتیم اونقدر نقدینگی نداره ک پرداخت کنه. ارمان موسسه عالی هست و برشکست نمیشه خیالتون راحت مشتریان عزیز
آخه چقدر طمع کاران
چقدر میگن تو این موسسات پولتون رو نذارین . به نطر من دولت و قوه قضائییه بیانیه مشترک بدن از این پس ورشکستگی این موسسات هیچ ربطی ب دولت نداره و هیچ دخالتی نمیکنه
این هم ثمره بالا بردن سود سپردهای بانکی توسط دووووولت یازدهم افتخار کنید افنخار که به حول الهی در چهار سال دیگر به شکل واقعی کل اقتصاد کشور را نابود خواهند کرد بازم هورا بکشید وافتخار کنید واز اینکه زیر ساخت های کشور را نابود کردید افتخار کنید
سلام
فقط لطفا خیلی صریح بگین تکلیف پول ما چی میشه ؟
همه مشکلات از بانک مرکزی است از وقتی بانک مرکزی ورود پیدا میکند مشکلات شروع میشه
بابا پول مردم را بدهید بعدا به حساب صاحبان ان برسید ...مردم چرا باید توان اشتاباهات شما را بدهند
لطفا اسامی کلیه موسسات و بانک ها غیر مجاز را اعلام کنید من چند بار در اینترنت جستجو کردم چیزی پیدا نکردم
این در حالی است که برخی سپرده گذاران این مجموعه، نه تنها روحشان از پیشینه شکل گیری این مؤسسه خبر نداشت، که درباره چرایی ادغام مؤسسه آرمان به یک مؤسسه دیگر نیز چیزی نمی‌دانستند. بدین ترتیب نگرانی شکل گرفت که موجب شد، شماری از مشتریان این مؤسسه مالی روانه شعب شده و پس از اطمینان از غیرقابل بودن دریافت وجوه خود، در شعب تجمع کرده و خواستار رسیدگی عاجل مسئولان به مشکلاتشان شوند.


یعنی این مردم چشم بسته ده ها ملیون تومان در یک موسسه غیر مجاز سرمایه گذاری کردند؟؟؟؟؟امکان نداره و بیشتر بعلت طمع برای 1 یا 2% سود اضافه بوده
بی کفایتی دیگر بانک مرکزی که نرخ تورم دروغ اعلام میکنه نرخ بهره سپرده را پایین و نرخ تسهیلات بالا موقع مجوز دادن احتمالا بارشوه با اسم اعتماد خودش سپرده ها جمع میشه و یه دفعه مردم در مقابل کارانجام شده قرارمیده و میگه کی بود کی بود من سپرده گذار کاسپین هستم رشته ام اقتصاد انقدر سرم میشد مستندات مجوز بانک بعد فاجعه ثامن و ضممه ورشکستگی بانکها رو چک کنم شما رسانه موظفی این حق ناس برای سپرده گذارانی که 1000 تومان 1000 تومان جمع کردند که شاید اکثریت پاداش سنوات بازنشستگی باشد در اختیار موسسات مجاز با برچسب مجاز و غیر مجاز زنده کنی
تا وقتی مسولان شتر سواری ودولا دولا میروند همینه شهامت اعلام موسسات غیر مجاز را ندارند شهامت اعلام اسامی مراکز فحشا را ندارند شهامت دستگیری فاسدین اداری را ندارند ومتاسفانه عاملین به تمام مفاسد خود را به مسولین نسبت میدهند وکسی نیست از انقلاب در مقابل این موریانه های نا بکار دفاع کند انوقت است که نجبا خون دل می خورند
ازقدیم گفتندبادآورده رابادمیبرد پول بی زحمت سود(ربا)مشخصه که پشتوانه تولیدوارزش افزوده نداردویک روزهمه رابایدپس داد.
لطفا شما هم شايعه براكني نكنيد،خود من هم حساب دارم،و هم كارمند،ارمان،هنوز هيج جيز مشخص نشده،كه شما اينطور به نتيجه رسيديد،واز هيج اركاني ورشكستكي اعلام نشده،شما بيشتر باعث بلبشو ميشين تا ارامش
اطلاعیه
مشتریان گرامی
نظر به جلسه امید بخش سهامداران موسسه اعتباری توسعه (آرمان) با عوامل بانک مرکزی، و قول مساعد این مقامات مسئول برای رفع موانع پیش روی، مشکلات حقوقی و ادغام به اطلاع می رساند از روز شنبه خدمت رسانی موسسه مجددا آغاز گشته و طی ماه آینده سیستم خودپرداز شعب به شتاب متصل خواهد گردید. از کلیه مشتریان محترم استان خوزستان تقاضا می کنیم ضمن حفظ آرامش و همدلی، در صورت نیاز به ارائه خدمات روز شنبه به شعب مرجع خود مراجعه کنند. لذا خواهشمندیم جهت ارائه خدمات به مطلوب ترین حد ممکن و همچنین سرعت در ارائه خدمات از هجوم بی مورد به سمت شعب خودداری نموده و تجمع بیجا مقابل درب شعب نداشته باشید تا پرسنل خدوم ما بتوانند در فضایی کاملا آرام پاسخگوی نیازتان باشند.
با تشکر و سپاس
روابط عمومی موسسه اعتباری توسعه (آرمان)
سلام به استحضار ميرساند كه كليه شعب موسسه آرمان در ايلام پلمب گرديد.
خدا ازشون نگذره اهوازم همین وضعه
عجب مسخره بازی و آشفته بازاری شده این موسسات سپرده گذاری
دولت باید کلاهش را بگذارد بالاتر
معلوم نیست بانک مرکزی دارد چه کار می کند؟!
سلام خواهش به این ماه مبروک رمضان قسمتون میدم به دادمابرسین
با سلام
من امروز رفتم شعبه اصلی و سر پرستی بانک ارمان و فردوسی در تهران متاسفانه همه مسءولین و سهامداران فراری هستن .و مسءولین هم کاری نکردن.از هموطنان عزیز تقاظا دارم از طریق سیستم قضایی اقدام کنند.امروز یکی از کارمندان بانک ارمان نیز که مال باخته بود گریه کنان بر سرش میزد که در رفتن و ما بدبخت شدیم
هرکی بدون کار وتلاش دنبال سود پول هست حقشه ! عموما هم مشتریان اینگونه موسسات سرمایه داران هستند
چرا میخواین تقصیر گردن سپرده گذاران بندازین
البرز و ،وحدت يعني جي،همه يكي هستن،اينا بازي با كلماته،مردم رو مشغول كنن
اینقد قانون باید بی دروپیکر باشه پس اگه جزءآعتباری توسعه نیست چرا تابلوشون هست
دولت،آخرازاین کارت یه روزی پشیمون میشی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل