بازدید 14407

«کوروش» به تهیه کننده و کارگردان بین المللی نیاز دارد!

کمپانی‌های «اصلی / Major» مشتمل بر استودیوهای اصلی هالیوود هستند که تولید و توزیع شمار قابل توجهی از فیلم‌ها را در آمریکای شمالی ‌و سهم قابل ملاحظه‌ای از باکس آفیس را در دارند، صرفاً اقدام به توزیع و اکران فیلم‌هایی می کنند که از ترکیب جذابی برای بیننده برخوردار باشد. آنچه از آن به عنوان کست یاد می‌شود، نه تهیه کننده و کارگردان، بلکه بازیگران است.
کد خبر: ۶۹۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ 24 May 2017
«کوروش» نیاز به تهیه کننده و کارگردان بین المللی دارد!روند ساخت فیلم سینمایی «کوروش» در شرایطی پس از حدود دو دهه کلید خورد که به نظر می‌رسد این فیلم با ترکیب کنونی تولیدکننده، شکست خواهد خورد و اثر جدی در مقایسه با فیلم‌های مشابهی که از این شاه ایرانی و تمدن هخامنشی ساخته شده، خلق نخواهد شد.
 
به گزارش «تابناک»؛ پروژه تولید فیلم سینمایی «کوروش» در دو دهه اخیر توسط برخی چهره‌ها پیگیری شد و علی معلم تهیه کننده فقید سینما، یکی از چهره‌هایی بود که با نگاهی تجاری به دنبال ساخت این فیلم بود؛ اما تاکنون موانع قابل درک، مانع از تولید این فیلم سینمایی شده بود و حتی توصیه بزرگان کشور مبنی بر به تصویر کشیدن تاریخ ایران در دوره هخامنشی نیز ترتیب اثر داده نشده بود.
 
اکنون پس از بدرود حیات معلم، شرایط تغییر کرده و به تازگی مراسم آغاز پروژه سینمایی «کوروش بزرگ» با حضور هنرمندان سرشناس و با یاد زنده یاد علی معلم در موزه سینما برگزار شد؛ فیلمی که قرار است توسط مسعود جعفری جوزانی ساخته شود و ظاهراً کلیت این پروژه با سرمایه گذاری داخلی و عوامل پشت و جلوی دوربین ایرانی تولید خواهد شد.
 
در همین مراسم، علی نصیریان، بازیگران پیشکسوت کشورمان تأکید کرد: «برای یک پروژه ملی استفاده از بازیگر خارجی خوب نیست. اگر خودمان باشیم بهتر است، چون جربزه‌اش را داریم. فیلم ایرانی را باید خود ایرانی بازی کند، حتی اگر پولش هم باشد خوب نیست مثلاً رابرت دنیرو بیاید بازی کند، البته می‌دانم که ابزار و تکنولوژی ممکن است کم داشته باشیم. این فیلم باید جهانی باشد و همه جا پخش شود.»
 
سپس فتح‌الله جعفری جوزانی، مدیرعامل دفتر جوزان فیلم با اشاره به سخنان علی نصیریان، گفت: «مقصر این حرف‌ها من بودم چون در زمانی که فکر می‌کردیم با حضور بازیگران ایرانی، تنها امکان جذب سرمایه خارجی نداریم ولی اگر نقش‌های فرعی را مثلا آل پاچینو بازی کند و همه جا او را می‌شناسند، شرایط بهتری خواهیم داشت، این صحبت‌ها را مطرح کردم اما با توجه به پیشنهادهایی که شد و اینکه اعلام شد همه ایرانیان می‌توانند به نوعی حامی این پروژه باشند، دیگر نیازی نیست به سوی خارجی‌ها دست نیاز دراز کنیم.»
 
این ادبیات نشان می‌دهد سازندگان این فیلم سینمایی به دنبال آن هستند که سود پروژه را در همان دوران تولید ببرند و فروش در مرحله بعد باشد. با همه احترامی که برای استاد نصیریان وجود دارد، واقعیت این است که هنوز سینماگران ایران تکنیسین نیستند و با توجه به تجربه شکست خورده فیلم سینمایی «محمد» در گیشه، مشخص شده که فیلمسازان ایرانی هنوز توان رقابت در «تولید صنعتی» با رقبای بین المللی و به ویژه آمریکایی را ندارند.
 
کمپانی‌های فیلم «اصلی / Major» مشتمل بر استودیوهای اصلی هالیوود هستند که تولید و توزیع شمار قابل توجهی از فیلم‌ها را در آمریکای شمالی ‌و سهم قابل ملاحظه‌ای از باکس آفیس را در اختیار دارند، صرفاً اقدام به توزیع و اکران فیلم‌هایی می کنند که از ترکیب جذابی برای بیننده برخوردار باشد. آنچه از آن به عنوان کست یاد می‌شود، نه تهیه کننده و کارگردان، بلکه بازیگران است.
 
به تعبیر ساده تر اگر مارتین اسکورسیزی نیز با یک بازیگر ایرانی فیلمی بسازد، این فیلم اکران وسیع آمریکا -چند هزار سالن از چند ده هزار سالن- را به دست نخواهد آورد، بنابراین اسکورسیزی نیز به عنوان کارگردانی برجسته با علم به این واقعیت، یک ستاره نیز دیکاپریو را در بسیاری از پروژه هایش در قلب فیلم می گذارد و اکران وسیع فیلم های معرکه اش را تضمین می‌کند. اسکورسیزی با همین نگاه وقتی دنیرو مسیر رو به افولی را در پیش می‌گیرد، حاضر به پذیرش ریسک استفاده از دنیرو نیز نیست.
 
اکنون سازندگان این فیلم سینمایی سه مسیر پیش روی دارند؛ نخست اینکه، تهیه کننده، کارگردان و بازیگران فیلم ایرانی باشند و در نهایت در بهترین حالت شاهد شکل گیری یک محصول مشابه «راه آبی ابریشم» خواهیم بود که نه اثر جدی است و نه کیفیت فوق العاده ای دارد. این فیلم صرفاً با انگیزه استفاده از نام کوروش برای فروش در گیشه می تواند ساخته شود، بعید نیست نتواند هزینه تولیدش را نیز بازگرداند. اگر چنین فیلم تاریخی 10 میلیارد تومان هزینه داشته باشد، باید حدود 30 میلیارد تومان در گیشه ایران بفروشد، چرا که قطعاً امکان اکران بین المللی جدی نخواهد داشت و جذابیتی برای پخش کننده بین المللی ندارد.
 
دوم آنکه، تهیه کننده و کارگردان ایرانی باشد، بازیگران نیز ایرانی باشند اما برخی از حوزه های فنی نظیر فیلمبرداری، تدوین، جلوه های بصری توسط چهره های مطرح بین المللی انجام شود. نمونه این مدل را در پروژه «محمد» به کارگردانی مجید مجیدی شاهد بودیم که یک شکست بزرگ در گیشه بود و با وجود چند سال تلاش عوامل این فیلم سینمایی، به آن اندازه نتوانست بلیت بفروشد و مخاطب را جذب نماید که هزینه تولید این فیلم سینمایی بازگردد. تکرار این تجربه نیز احتمالاً شکست مشابهی را در پی خواهد داشت.
 
سوم اینکه، تهیه کننده و بازیگران این فیلم سینمایی ترکیبی از چهره های ایرانی چون پیمان معادی و بازیگران مطرح آمریکایی و اروپایی به همراه یک کارگردان ایرانی یا غربی و عوامل فنی تراز اول جهان باشد. چنین پروژه حرفه‌ای می تواند حاصلش در سطح کیفی و دارای جذابیتی باشد که پخش کننده های آمریکایی، اروپایی و آسیایی برای خرید حق پخش آن با هم رقابت کنند.
 
البته با ادبیات جوزانی بعید به نظر می رسد مسیر سوم در پیش گرفته شود و ظاهراً قرار نیست سینمای ایران به سمت تولید آثاری برود که بخشی از گیشه سینمای دنیا را به خود اختصاص دهد. بدین ترتیب، دور از انتظار نیست که فیلم «کوروش» یا یک اثر ضعیف یا متوسط شود که به واسطه نام کوروش تا حدودی در گیشه فروش داشته باشد و یا یک اثر متوسط شود که حتی سرمایه اش نیز از گیشه بازنگردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۰
کوروش کی هست؟
پروژه سینمایی به این بزرگی احتیاج به گروه کارگردانی بزرگ داره که متاسفانه در ایران نداریم ...


ساخت همچین فیلمی جز سرشکستگی و کم ارزش کردن دوره هخامنشیان نتیجه ای نداره ...
تو رو خدا کوروش رو هم خرابش نکنین .
هزینه چندین میلیاردی برای یک فیلم !!
آیا واقعا نیاز است در این شرایط اقتصادی ؟؟
این همه محروم و فقیر که حتی نان شب هم ندارن
کاملا با این تحلیل موافقم
داریوش کارش درستره
خشایارشاه برای فیلم بهتره چون 300 در مورد اون ساختن و کلی دروغ گفتن درموردش
اگه حالت سوم هم به فرض محال اتفاق بیافتد باز دلواپسان واژه نفود رو بکار میبرند و پروژه از اول شکست خورده است
حالب میشه همسر کوروش کبیر با چادر عربی در قصر پاسارگاد قدم بزند
قطعاً به دلیل شرایط فرهنگی فعلی حاکم بر جامعه ، فیلم کوروش کبیر نمی تواند فقط توسط سینماگران ایرانی ساخته شود و باید از برخی هنرپیشگان ، و دست اندر کاران خارج از کشور بهره گرفته شود وگرنه همانگونه که در این نوشتار آمده فیلمی بدون محتوا و کیفیت تولید خواهد شد که دخل به هیچ عنوان کفاف خرج را نخواهد داد. موفق باشید جناب آقای جوزانی
یعنی میخاهین برای یه سری جعلیات فیلم بسازین؟؟؟؟
چه چشمی از پانترکیسم دربیاد اووووووووووف
کوروش پیامبر رو میگه؟
کوروش بزرگترین دروغ تاریخ ایران.
باید برای این فیلم چه بازیگر و چه عوامل فنی همه از برترین های دنیا انتخاب بشند و بصورت محدود از بازیگرها و چهره های جدید ایرانی استفاده کرد چون کارنامه داخلی ها مشخصه خیلی بخواد خوب بشه میشه فیلم سینمای شکست خورده محمد که معلوم نشد اون همه پول رو چکارش کردن.
ساختن چنین فیلمی خصوصاً بعد از شیطنت هایی که هالیوود در ساخت فیلم هایی چون 300 و آرگو بخرج داده فقط زمانی موثر خواهد بود که همون روش سوم بکار گرفته شود. خدا وکیلی مسئولان و تصمیم گیران برای یکبار هم شده نصایح دلسوزان واقعی تاریخ و فرهنگ و البته سینمای واقعی این سرزمین رو گوش بدهند. یک فیلم درست و حسابی که بتونه گیشه های سینماهای آمریکای شمالی رو تسخیر کنه از بیست سال دیپلماسی موفق تر خواهد بود.
آقای جوزانی نباید اشتباه آقای مجیدی را تکرار کند ...

....کوروش ساخت ایران در بهترین حالت شبیه آثار دست چندم غربی نیز نمیتواند باشد .....

غرور ملی ایران را نباید برای ارضای غرور چند نفر قربانی نمود ...
فیلم کوروش میبایست توسط یکی از کمپانی های مطرح هالیوودی البته با مشارکت و مشاورت محققین و پژوهشگران تاریخ ایران و نیز حضور کارگردانهای ایرانی بعنوان مصححین و ناظرین پروژه کلید بخورد .
كاملاً موافقم، با توجه به سابقه فيلم هاي تاريخي كه در ايران ساخته شده اين فيلم نيز در بهترين حالت فيلمي ديالوگ محور و شعاري خواهد بود. سكانس به سكانس اين فيلم قابل حدس و پيش بينيه، مثلا وقتي كورش بابل رو فتح ميكنه طَي يه سخنراني طولاني و كُند، دوربين روي مردم و مسئوليني زوم ميشه كه از شدت تعجب چشمشان از حدقه درومده و اين اوج شاهكار اين اثر تاريخي خواهد شد.
کوروش بزرگ! تکرار کن کوروش بزرگ!
برای شروع خوب است
اگر مثل فیلم چهل سرباز رستم مزخرف بافی نکرده باشند
مشتاقانه منتظر ديدن اين شاهكاريم .
تحلیل دقیق و بجایی بود.......برای خلق یک اثر جهانی و پاسخ به فیلم های سخیف 300 و یک شب با پادشاه و....چاره ای جز تولید اثری عظیم و شناخته شده با حضور بازیگران و عوامل خارجی نداریم....بنابراین راه سوم گفته شد در این تحلیل واقعا بجا و دقیق است
مشکل سینمای ایران قصه است نه چیز دیگر!ادرس غلط به خودمان ندهیم
فعلا مخاطبان داخلی خودمان را با یک قصه درست و حسابی جذب کنیم مخاطبان خارجی پیش کش...
ما یه چیزی یاد گرفتیم که میگیم خودمون همه کارا رو انجام میدیم و فکر میکنیم این یعنی استقلال ولی باید بدونیم تا از حرفه ای های هر حوزه ای استفاده نکنیم و در کنارشان تجربه کسب نکنیم تا صد سال همینه که هستیم .
تو رو خدا اصلا نسازید. همون،ی ذره وجه کوروش رو هم از بین می برید. ساختن فیلم کوروش باید مثل اسمش قدرتمند باشن.
پیمان معادی نه چهره دارد و نه قد و قواره سلحشوران ایران باستان
کاوه افاق را پیشنهاد میکنم
با اکت و تیپ و چهره و وطن دوستی و هواداران زیادی که دارد فروش فیلم تضمینه
با این اوضاع سیاسی منطقه و جهان فکر میکنم که بیشتر باید به فکر تجدید عظمت ایران باشیم و از راه سینما به مخاطبین مسلمان بگوییم که کوروش ذوالقرنین بوده نه اسکندر .
نشه مثل سریال رستم که آخر سر رستم سوار اسب سر از خرمشهر در زمان جنگ در آورد!!!!
کارگردان بایدخارجی باشد وکارگردان ایرانی درکناردستش کارکندتاآموزش ببیندنحوه کارگردان ایرانی متفاوت است گاهی برای بیننده ایرانی هم جذاب نیست تاچه برسدبرای بیننده خارجی ازهنرپیشه ایرانی وخارجی تواما استفاده شود.فیلم کوروش نشان دهنده هویت ایرانی بایدباشد.
خدایا شکرت اونهایی که میگویند کوروش جعیله باید بگم که هویت خودتون جعلیه اما کاش به جای پیمان معادی از یه بازیگر تواناتر خوش هیکل تر مثل حسام نواب صفوی استفاده بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار