بازدید 19315

جوسازی عراقی‌ها علیه قرارداد مشترک 1975 با ایران

«قرارداد الجزاير بايد فسخ شود، زيرا اين قرارداد در شرايطي امضا شد كه ايران و عراق، خواهان مبارزه با كردها و تسویه حساب با ملامصطفي بارزاني بودند! ضمن آنكه از آن تاريخ تا كنون، به هيچ يك از بندهاي آن عمل نشده و دولت ايران تا كنون نسبت به آن سكوت كرده و ...»
کد خبر: ۶۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۲ 24 October 2009

سرویس بین‌الملل «تابناک» ـ حسن كاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، اظهار داشت، ملاك برخی اختلاف نظرهای مرزی با عراق، قرارداد الجزایر به نام قرارداد 1975 است و اینكه عراق خواهان اصلاح این بیانیه باشد، از سوی ایران درخواستی غیر عملی است.

به گزارش روزنامه «الزمان»، وزیر امور آب دولت عراق در آستانه ورود به ایران اظهار داشته است: اختلافات بسیار مهمی درباره استفاده از آب‌های مرزی بین عراق و ایران هست كه باید اصلاح شود تا عراق از حق طبیعی خود در بهره‌گیری از این منابع آبی باز نماند.

«عبداللطیف عبدالرشید» افزود: ما با همسایه خود ایران، منافع مشترك مرزی و آبی داریم، اما ایران با اجرای برخی پروژه‌ها، موجب شده كه مسیر آب‌هایی كه باید به عراق وارد می‌شد، تغییر جهت دهد.
او همچنین مدعی شد: ایران مسیر كارون، اروند و كرخه را به گونه‌ای تغییر داده كه آبی به عراق وارد نمی‌شود.

«محمود عثمان»، یكی از نمایندگان كردستان عراق در پارلمان این کشور نیز گفت: قرارداد الجزایر باید فسخ شود، زیرا این قرارداد در شرایطی امضا شد كه ایران و عراق، خواهان مبارزه با كردها و تسویه حساب با ملامصطفی بارزانی بودند! ضمن آنكه از آن تاریخ تا كنون به هیچ یك از بندهای آن عمل نشده و دولت ایران تا كنون نسبت به آن سكوت كرده و هیچ كاری در راه اجرای قرارداد الجزایر انجام نداده است.

محمود عثمان همچنین ادعا كرد: یكی از بندهای قرارداد 1975 تعقیب كردها در منطقه تحت حاكمیت عراق و ایران است كه باید هرچه سریعتر این بند از بیانیه الجزایر حذف شود.

مدتی پیش، موضوع رد قرارداد الجزایر بین ایران و عراق، توسط مسئولان عراقی پس از صدام، نخستین بار از سوی جلال طالبانی و در یک کنفرانس خبری مطرح شد که به واسطه واکنش‌های بموقع و تند ایران نسبت به این اظهارات، سبب شد طالبانی به نوعی سخنان خود را پس بگیرد؛ ضمن آنکه موضع شفاف و قاطع آقای کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، قابل تقدیر است، انتظار می‌رود، این صراحت لهجه و شفافیت موضوع از سوی دیگر مسئولان کشورمان نیز در رویارویی با عراقی‌ها برای حفظ حقوق ملی مان اعمال شود.

گفتنی است، صدام حسین نیز زمان حمله به ایران، این بیانیه را پاره و آن را ملغی اعلام کرده بود؛ اما پس از هشت سال جنگ و تأدیب شدن توسط رزمندگان ایرانی، دوباره آن را رسمی اعلام نمود که تا امروز نیز رفتار متقابل دو کشور به ویژه در موضوعات مرزی بر پایه همین بیانیه یا قرارداد بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
میگم موضوع اخذ غرامت جنگی به کجا انجامید.
هی بنزین بفرستید عراق و بگید بنزین کم داریم
مگر به خواب ببینند .ذیگر بس است هرچقدر این عراقی ها ظلم و اطوار برای ملت محجوب ما در آوردند . پاینده باد ایران مقتدر دنیا
با سلام.متاسفانه تعلل وشل و ول بودن در گرفتن غرامت جنگ وپررو كردن يك سري كشورهاي فنقلي موجب ميشه قوررررباغه هفت تير كش بشه رجز بخونه.نتيجه=ببريد نفس نفسكشو تا شاخ نشدن دوباره....
نمك نشناسا.
تامي توانيد به عراقيها كمك كنيد تا ازاين ادعا ها زياد بكنند
به به !! برادران عراقي!! مثل اينكه براي سومين بار بايد بر سر اين قرارداد آماده جنگ با برادارن سابق بشيم
من با حذف اون قسمتش که در ارتباط با کردها هست موافقم
ايران بيخود به عراق اعتماد ميكند
باید هر چه سریعتر مسئولان مساله ی غرامت های جنگ رو پیگیری کنند تا این عراقی ها بیشتر از این پر رو نشند. درسته که عراقی ها مسلمون و یه عده شون شیعه هستند ولی یادمون نره که همین برادرای مسلمونمون چه فجایعی تو ایران به بار آوردند، نمیخواید بگید که صدام همشونو مجبور کرده بود با ما بجنگند!! صدام اگر چه یه شخصیت دیکتاتور بود ولی عراقی ها هم از این که میدیدند صدام میخواد مرزاشونو گسترش بده و ثروت ملیشونو افزایش بده خوشحال و راضی بودند و ازش حمایت میکردند. نمیگم باهاشون بجنگیم ولی هوای منافع ملیمونو داشته باشیم و الکی با این متجاوزهای دیروز و نون به نرخ روز خورهای امروز پسرخاله نشیم؛ تابناک جان لطفا چاپ کن شاید این دولتمردان مهرورز دوران جنگ رو فراموش کردن یا اصلا در جریانش نبودند بلکه یاد آوری بشه. ممنون
مطمئن باشید این قرارداد هم به سرنوشت دریای خزر - نام خلیج فارس , روابط ایران و عربها و مرز ایران و پاکستان و .. دچار میشه .
به نظر من باید ازاین مسئله استقبال شود.چرا که ساحل غربی اروند رود نیز مطعلق به ایران است و هرچه سریعتر باید مسترد گردد.
درياي خزز رو كه اونجوری. حليج فارس هم شد خليج عرب. در مورد جزاير 3 گانه هم باب گفتگو باز است!.
اين هم از قرارداد1975...
خب صدام هم همین حرفهای مفت میزد آنوقت دوباره این ادعا را تکرار میکنند. که چه بشه ؟ آیا بهتر نیست نماینده کردستان ما هم یه نظری بدهد تا اینا فکر باطل نکنند و یه داستان دیگه شروع نکنند .
هزار میلیارد دلار !
1000ميليارد دلار غرامت جنگ را كي بالا كشيد؟
راستي برادران عراقي كجا هستند؟
بابا شما مسئولين كي ميخواييد منطقي فكر كنيد غرامت نجومي رو نمي گيريد اينجوري دم در ميارن. كويت كه عرب هم هستند غرامت بسيار كمتر خودش رو داره ميگيره و شما نميگيريد؟!! اينها حق ملت است نه دولت حق من و امثال من كه در خوزستان زمان جنگ بوديم حق استانهاي جنگزده ديگر. گذشت شما از اين غرامت پايمال كردن حق الناس است مي دونيد يعني چي؟ البته اگه واقعا ايمان داريد!
che khone h delha khordim . che shahid ha ke nadadim.
بیگانه بیگانه است ملت را دریابید
راست میگن اقا حقشون رو میخوان بنزین که میدیم ابم بدیم دو روز دیگه خاک هم بدیم از خیر غرامت هم گذشتیم اینم باشه واسه ابادانی عراق مظلوم اگه یه وقت کم و کاستی هم بود به بزرگی خودشون ببخشن یه وزیری وکیلی بفرستن حتما پیگیری میشه واسشون تیپاکس میفرستیم این ملت مظلوم اینقدر سختی کشیدن که هیچ تنابنده ای نکشیده ابته اگر در کل نگاه کنیم تمام این بدبختی که بر سرشون اومده حقشونه نه اینکه ما خوشحال باشیم نه به خدا بلکه میخوام بگم خدا بر حق نشسته همه عبرت بگیرن
مسولین کشور متاسفانه کوتاهی میکننددر گرفتن غرامت جنگی
براداران مزدور عراقی دیگر چی را قبول ندارن بگن چشم !!!از قدیم گفتن اگر به مرده رو بدی کفن خودش خراب میکنه
می‌شه لطفا قضیه غرامت‌های جنگی رو هم پیگیری کنید و اطلاع‌رسانی نمایید؟ اگر شما قسمت نظرات رو توی خیلی‌ از خبر ها مطالعه کنید، میبینین که خیلی‌ از هم‌وطنان همیشه خواستار این موضوع بود اند.
با سلام. چرا اینقدر با اعراب با ملایمت رفتار میشه ؟ اینها از کوچکترین فرصتها برای توهین و دخالت و تجاوز به ایران نهایت استفاده را میکنند که تاریخ بهترین مدرک است.
میگم موضوع اخذ غرامت جنگی به کجا انجامید.
چقدر بود ها خیلی میلیارد دلار
وقتی ما از این پول بگذریم خوب اونا از اینم بیشتز میخوان فردا پس فردا ادعای خرمشهر رو آبادانم می کنن
سلام
منم میخوام بعنوان یک ایرانی که خانواده شهید هم هست بپرسم موضوع غرامت ایران به کجا رسید؟؟؟؟؟؟
لطفا خبرگزاری تابناک ماجرای غرامت جنگی رو پیگیری کنه و یک گزارش مفصل و کامل در این مورد برای خوانندگانش ارائه بده
کم مونده جزایر سیشل هم برامون شاخ بشه!
افغانستان هم همين كار را با ما كرده يعني سهم آب ما از رودخانه هيرمند با مانع شدن و انحراف آن از كف ما رفته
آيا واقعا" عراق موظف به پرداخت غرامت به ايران است؟
اگر نه مردم چرا اينگونه فكر ميكنند و اگر بله،چرامسئولين مملكتي اصلا" به فكر نيستند و اطلاع رساني نميكنند؟
احتمالا" علتش اينست كه اين كار در شرح مسئوليت هيچ وزارتخانه يا ارگان و نهادي نميگنجد و تاسيس نهادي كه پيگير اين قضيه باشد منع قانوني دارد!
اتفاقا این بند باید باشد تا بتوان کردهی پ.ک.ک و پژاک را که هراز چندگاهی برای قتل و خونریزی به ایران می آیند بتواند در خاک عراق نیز تعقیب نماید.بیاد داشته باشید که عراق هنوز نتوانسته از پس سازمان مجاهدین(منافقین)در خاک خود که ادعای حاکمیت بر آن را دارد بر بیاید
من هم از خانواده جانبازان عزیزم. راستی چرا ما اینقدر با عراق از سر رافت برخورد میکنیم. یادتان رفته به ناموس ما ، به وطن ما ، به مردان ما چطور تجاوز کردند. یادتان رفته چطور به پیرو جوانمان رحم نمی کیردند. حالا تو موضع ضعق هستند، اما اگر همین ها دوباره قدرت بگیرند وای به حال ما. چرا ما غرامت جنگی که حق خون فرزندان ماست رو نمی گیریم. تا کی کوتاهی؟
حالا بازهم نظر مرا چاپ نکنین
سري به مرز مهران در استان ايلام بزنيد تا از الطاف بيكران ايران به عراقيها كمي آگاه شويد
چند روز پیش بانه بودم
تانکرهای مستهلک عراقی در جاده هاس استان کردستان مشغول تردد جهت بردن گاز مایع به عراق بودند و ما هم نشسته ایم ببینیم دوباره کی صدام دیگری قیام خواهد کرد؟؟؟؟؟؟؟
این قرار داد با خون پاک صدها هزار شهید ایرانی امضا شده است هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند آن را تغییر دهد
تا اوباما سر کار است مسائلتان را با امریکا حل کنید ،دم همه اینها قیچی می شود.
غرامت غرامت تابناک غرامت چی شد ما میخوایم بدونیم اگه درباره غرامت مطلب ندی دیگه تابناک نمیخونم
غرامت غرامت غرامت تابناک غرامت غرامت غرامت
باز هم دم مسئولین عراقی گرم- سالهاست افغانها آب را بر هامون بسته اند و سیستانیها خاکش را بجای ابش میخورند ولی کسی دم از تجدید نظر و انحراف اب هیرمند و زدن سد کجکی بر روی آن نزد
مواظب باشید در دام تبلیغاتی عربستان و بعثی ها گرفتار نشوید
اين يك اصل است "وقتي شل بزني سفت ميخوري " !
چطوري يك كشور كوچك به نام كويت غرامت جنگي خود را از عراق ميتواند بگيرد و ما با ادعاي ابر قدرتي در مطقه نتوانستيم حتي يك سنت از هزار ميليارد دلار غرامت جنگي پس بگيريم .
1000میلیارد دلار به ریال چند نقطه دارد ؟
در اسفند 86 طی سندی که به امضای وزارتخانه های خارجه ایران و عراق رسید . دولتین ایران و عراق نسبت به رفع کلیه مشکلات موجود در مرزهای زمینی و رودخانه ای مشترک بر اساس عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق مورخ 13 ژوئن 1975 و پروتکل های ضمیمه و موافقتنامه های تکمیلی آن و همچنین فعال نمودن مجدد مکانیسم های فنی - اجرائی پیش بینی شده در این معاهدات توافق نمودند. در همین راستا تا کنون دور جدید فعالیت این کمیسیونهای مشترک فنی - اجرائی به شرح ذیل از سرگرفته شده است:
1- کمیسیون مختلط مامور تجدید ساخت میله های مرزی در مرز زمینی مشترک
2- کارگروه مشترک مامور عملیات هیدروگرافی و اندازه گیری مشترک اروندرود جهت بررسی وضعیت خط تالوگ
3- کمیسیون دائمی هماهنگی وظایف کلانتران مرز ایران و عراق
. از طرفی طبق توافقات اجلاس اسفند ماه 86 تهران مقرر شده است که بلافاصله بعد از عملیات هیدرو گرافی مشترک اروندرود > فعالیت دفتر مشترک هماهنگی ایران و عراق در امور اروند ( c.b.c) نیز از سرگرفته شود.
لازم به ذکر است روش و آئین کار فنی این کمیسیونها نیز در نشست های شهریور 87 تهران - و نیز دیماه 87 خرمشهر و کرمانشاه مشخص شده است. در اینده نزدیک نیز بر اساس مقررات مندرج در موافقتنامه مربوط به استفاده از آب رودخانه های مرزی ایران و عراق مورخ 26 دسامبر 1975 نشست کمیسیون مختلط فنی دائمی که وظیفه نظارت و مطالعه وضعیت استفاده و بهره برداری از آب رودخانه های مرزی بین دو کشور را بعهده دارد برگزار خواهد شد.
بنابراین از اسفند 86 تا کنون 5 صورتجلسه به امضای وزارتخانه های خارجه دو کشور رسیده است. که پیشنهاد می شود متن این توافقات در رسانه ها منتشر شود و سپس کلیه این صورتجلسات در سازمان ملل متحد به ثبت رسانده شود. متاسفانه برخی از مقامات عراقی باوجود اینکه از این توافقات اطلاع دارند ولی از حسن نیت ایران سوء استفاده می نمایند . بد نیست تابناک تصویر این صورتجلسات را از وزارت خارجه دریافت نماید.
وقتی عزیزان سیاسی خودمون قرارداد های 1940 و 1921 با روسهارو به رسمیت نمیشناسن خوب برادران عربمون هم باید سوءاستفاده کنن دیگه
چرا تابناک از فرد کثیفی مانند محمود عثمان از مهره های کثیف سازمان سیا و موساد نقل قول می آورد. همه می دانند این جاسوس و علیه مردم ایران و منطقه است و همکاری نزدیک با موساد و سازمان سیا دارد. مرگ بر جاسوسان
دو يا سه هفته پيش خبر نگار 20:30 يك گزارش از يك عراقي كه در جنگ با ايران يك پاي خود را از دست داده بود، پخش نمود و درخواست كمك به وي را مطرح كرد!!؟؟
يكي نيست بگه اين همه جانباز و شهيد و شيميايي خودمون كم داريم مونده بريم به كسي كه در جنگ با ما پاشو از دست داده كمك كنيم!!!؟؟؟ وااصفا
مانده که آنها از ما ادعای غرامت کنند..
با سلام بر تابناك ميهن دوست

دريافت غرامتبرحق 1000ميليارد دلاري خانواده هاي شهدا بايد از طريق واگذاري چاه هاي نفت عراق كه همجوار ايران است قابل انجام مي باشد و قرارداد 1975 الجزاير هم بايد قبل از تجزيه مناطق كرد نشين از شمال عراق انجام شود تا سرنوشت قرارداد هاي1921 و1940 با شوروي در باره درياي مازندران بعد از فرو پاشي تكرار نشود.

پاينده ايرانيان ميهن پرست
به بدهکار اگر رو بدی طلبکار از آب در میاید
یادش بیاید صدام هم همین را گفت !
ماجراي دم روباه وپرخروس يادش بخير
بنام خدا
دوای کار ساز هر دردی از جنس خودش ولی تغییر یافته است.
در این شرایط بهترین راه کار علم کردن غرامت جنگیه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی