بازدید 17464

استارت‌آپ یک راننده تاکسی برای کمک به نیازمندان +عکس

این راننده که از شواهد پیداست در کار روزانه به دنبال فرصتی برای یاری رساندن به قشرهای کم بضاعت‌تر جامعه (مانند سربازان وظیفه که درآمدی ندارند و احتمالا به دلایل فراوان، دست و بال خیلی هایشان تنگ‌تر از دیگر جوانان است) می‌گردد، طرح جالبی هم برای مرتبط کردن نیازمندان و افراد خیر دارد.
کد خبر: ۶۹۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰ 28 May 2017
باید از جایی شروع کرد و ایده ها را جدی گرفت. درست مثل کاری که این راننده تاکسی کرده و چه بسا از خیلی از ایده‌های مفصل برای یاری به محرومان و نیازمندان، کاربردی‌تر به نظر می‌رسد.
 
به گزارش «تابناک»؛ اگر تا یکی دو دهه پیش، تنها دو سه نهاد محدود برای کمک به نیازمندان وجود داشت که راه ارتباطی یاری‌گران و نیازمندان به شمار می‌آمد، اکنون با انبوه نهادها، انجمن‌ها، گروه ها و مؤسسات مواجهیم که هدف از تأسیس‌شان، گرفتن دست محرومان و نیازمندان است اما متأسفانه به دلایل فراوان، اعتماد عمومی نسبت به عملکردشان کم شده است.

این را می‌شود با یک پرس و جوی ساده میان اطرافیانمان دریابیم یا برای پی بردن به آن، به فهرست بلند بالای مجموعه های خیریه نگاهی بیندازیم که هرچند برخی‌شان فعالیت در شاخه‌ای خاص را هدف‌گذاری کرده‌اند، خوب می‌دانیم یکی از دلایل کلیدی تأسیس‌شان، عملکرد ناخوب نهادهای فعال در این عرصه از قدیم بوده است. امثال کمیته امداد که اگرچه هنوز فعالیتشان مایه خیرهای زیادی است، بسیاری از مردم ترجیح داده‌اند کمک های نقدی و غیر نقدی شان را برای رساندن به مستمندان و افراد کم بضاعت به نهادهایی غیر از این کمیته بسپارند.

وضعیتی که در رقم خوردن آن، مؤلفه های فراوانی نقش دارند؛ از جمله بوروکراسی هایی که مانع از یاری رسانی شهروندان توانمند به افراد نیازمند می‌شود و از این روی، روز به روز بر شمار مؤسسات خیریه افزوده می‌شود و علاوه بر آن، راه های کمک رسانی به افراد کم بضاعت نیز بیشتر می‌شود. مثل استفاده از قابلیت پرداخت آنلاین وجوهات یا حتی استفاده از سامانه های هوشمند تلفنی. شیوه هایی که بعید است درباره شان نشنیده یا به کمک آنها، در یاری رساندن به نیازمندان مشارکت نکرده باشیم.
 
استارت‌آپ یک راننده تاکسی برای کمک به نیازمندان +عکس 
این در حالی است که به رغم متنوع شدن گزینه های ارتباط افراد خیر با نیازمندان و گوناگونی شیوه های کمک رسانی، باز شمار زیادی از هموطنانمان از دریافت کمک های مردمی محرومند و به سختی روزگار می‌گذرانند. اتفاقی ناخوشایند و حتی دردناک که نشانگر وجود خلأیی در این زمینه است؛ اما برای رفع این خلأ چه باید کرد؟

شاید پاسخ به این پرسش چندان راحت نباشد؛ اما یک شهروند مسئول برای آن پاسخی یافته و به کار بسته که بسیار جالب توجه است. شهروندی که در کسوت راننده تاکسی مشغول به کار است و احتمالا پس از آنکه با موارد زیادی از افراد متقاضی یاری رساندن به مردم و همچنین نیازمندان مواجه شده، ایده ای به ذهنش رسیده که آن را اجرایی کرده است؛ ایده‌ای جالب توجه که در عین سادگی، کارآمد به نظر می‌رسد و می‌تواند به شکل گیری ارتباطی منجر شود که انبوه نهادهای خیریه در دایر کردنش دچار مشکل و ضعف هستند.

این راننده که از شواهد پیداست در کار روزانه به دنبال فرصتی برای یاری رساندن به قشرهای کم بضاعت‌تر جامعه (مانند سربازان وظیفه که درآمدی ندارند و احتمالا به دلیل دوری از خانواده، ضرورت هزینه کردن بخشی از پول توجیبی‌شان برای اموری مانند رفت و آمد به شهرستان و... دست و بال خیلی هایشان تنگ‌تر از دیگر جوانان است) می‌گردد، طرح جالبی هم برای مرتبط کردن نیازمندان و افراد خیر دارد.

به این صورت که نوشته‌ای در تاکسی خود نصب و روی آن شماره تلفن خودش را درج کرده تا نیازمندان و افراد خواهان کمک به ایشان، با فرستادن یک پیامک به آن، به واسطه این راننده با یکدیگر مرتبط شوند. نمونه‌ای خاص از استارت‌آپ خیریه که هرچند ممکن است اشکالاتی به آن وارد باشد، بی شک حسن هایش بیشتر است. راه ارتباطی ویژه ای که یک راننده تاکسی با بضاعت خود دایر کرده و کمتر نهاد خیریه‌ای در دایر کردن آن موفق است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۱
لذت بردم
با سلام
چرا شماره تلفن ها رو خط کشیدید!!! من برای کمک کردن این شماره تلفن می خوام. اگه مشکلی نیست لطفا شماره تلفن رو برای من بفرستید.
با تشکر
خدا به ایشان جزای خیر دهاد و به خبرنگار که خوبی را در جامعه منعکس می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
اجر معنوی شما خبرنگار محترم در انعکاس این خبر کمتر از آن راننده شریف نیست
خب شماره بنده خدا رو هم قرار میدادید. خدا انشاء اله بهش خیر و سلامتی بده و هر چی از خدا میخواهد بهش بده.
آفرین! میشه از هر فرصتی برای یاری رساندن به دیگران استفاده کرد.
دستش درد نکنه خدا خیرش بده...

اما سرباز دور از خانواده و بدون درامد یا افراد بی بضاعت چرا با تاکسی اینور اونور میرن؟ همه جای دنیا مترو و اتوبوس نسبت به تاکسی ارزونتره تازه میتونن با خرید سرویس هفتگی یا ماهانه یا سالانه کلی هم تخفیف بگیرن ،خب افراد خاص در شرایط خاص بجای تاکسی از اون سرویسا استفاده کنند. lمن خودم قبل اینکه ماشین بخرم با بدنی خسته با داشتن ساک ورزشی و پلاستیک پیاز سیب زمینی با اتوبوس میرفتم خونه
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
همنام جان مگه سرباز فقط تو تهران و شیرازو ... است که بخواد از اتوبوس و مترو استفاده که . مهم فرهنگ سازیه که ایشالا همگی به نوعی توش سهیم باشیم .
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
آفرین منم موافقم .منم فکر میکنم ایشان کمی ساده گرفته اند این روش را و در واقع متاسفانه جامعه ما بر اساس سیاستهای غلطی که دولتمردان در سالهای سال پیاده کرده اند به نوعی عزت نفسشان گرفته شده و اکثر مردم دچار نوعی تمارض شدن و همانطور که گفتم علتش سیاستهای کمکی دولت است که گداپروری کرده و کمک گرفتن را به هر نحوی ارزش جلوه میدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
مرتضی جان بهت منفی دادم به دلایل زیر اگر چه نفس کلامت درست است و آدم ها باید با نیازهایشان زندگی کنند ولی:
- برخی مسیر ها را نمیشود با اتوبوس و مترو رفت
گاهی سرباز خواب میماند و میخواهد جبران زمان کند
گاهی زمانی از پادگان بر میگردی و شب قبل هم نگهبان بوده ای و داری از شدت خستگی و بی خوابی میمیری و اتوبوس هم شلوغ است مجبوری تاکسی بگیری.
در انتها سرباز بودن بد دردیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
دوست عزيز پادگانهايي مثل حاشيه بزرگراه بابايي نه مترو داره نه اتوبوس
ایده و فکر بسیار جالبی است.در جامعه ما سربازها خیلی مظلوم واقع می شوند و در عین نداری سرشان را بالا نگهمیدارن. امیدرارم خدا منو ببخشه ولی چند روز قبل داخل مترو نشسته بودم و سرم پاببن بود.ناگهان چشمم به پرتینهای پاره ای افتاد که پاپوش یک سرباز بود.از سر غروری که داشت پاهایش را جمع و جور می کرد.ولی دلم خیلی به درد آمد.هردو پیاده شدیم و من خودرا به او رساندم و از او خواهش کردم با من بیاید به نزدیکترین فروشگاه کفش.اصرار و خواهشهای من اورا قانع کرد و یک جفت پوتین برایش گرفتم و راهیش کردم.خیلی دعایم کرد.و شب آن روز خواب خوشی داشتم.
دست این آقای راننده را هم میبوسم.از خبرنگار محترم شماهم بسیار متشکرم برای این گزارش قشنگ.
در احادیث داریم که لبخند زدن یا سلام کردن هم صدقه است.

گاهی یه لبخند،یه نوازش،یه سلام
یا شاد کردن دیگران ،سر زدن به یه بیمار،درآوردن پیرترها از تنهایی،امید دادن به یه انسان، مهربونی ،محبت ،عشق
لازمتر از کمکهای مادی است
خدا خیرش بده
آفرین بر این راننده تاکسی ، آفرین بر این خبرنگار ، آفرین بر این مردم و آفرین بر این کامنت هایی که نوشته شد. اینها ملت ایرانند و خوشبختانه در این کامنتها از اصولگرا و اصلاح طلب خبری نیست.
خدا رو شکر که مردم عادیمون اگرچه با درامد ناچیز ، ولی به حیوان انسان نما تبدیل نشدند . و صد البته که اینها کمک به انسان رو هدف قرار دادند نه مانند برخی انسان نما ها از دهان انسان گرفتن و به سگ ها بخشیدن
دو نکته!!!:
1) خواهشا افراد غیر خلاق دست به کپی بیمورد و یا ... نزنند و از ابهت تفکر خلاق این راننده اهل دغدغه کم نکنند.
$#$%
2) در شهرستان زنجان هم یک راننده تاکسی تک تک اطباء سنتی حاذق در زمینه های مختلف طب سنتی را بدلیل مراجعه شخصی و پاسخ مثبت گرفتن میشناسد . و نیازمندان بدون پول در جستجوی درمان بی هزینه یا بسیار کم هزینه را به اطباء حاذق وطنی معرفی کرده و تا حالا سبب درمان رضایت بخش عموم معرفی شدگان شده اند.
با سلام. کمیته امداد یاد بگیرد و همچنین آقایانی که صرفاً برای رای گیری نبات و شال سبز پخش می کردند.
به امید روزی که در جامعه ما هیچ کس فقیر نباشه.
عزیزم استارت آپ معنی خاص خودش و تعریف ویژه ای داره و یک اصطلاحه.
به هر چیزی که استارت آپ نمی گن که!
نویسنده عزیز
این اصلا استارت آپ نیست. استارت آپ باید توسعه پذیر و مقیاس پذیر باشد.
البته می توان با الهام از این راننده تاکسی، استارت آپی توسعه پذیر و مقیاس پذیر را راه اندازی کرد.

این یه کسب و کار با رویکرد اجتماعی هست، فقط همین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار