بازدید 5980
نبض تالار شیشه‌ای حافظ؛

بازی مار و پله سهامداران با شاخص کل بورس/فعالیت بازار بدهی به عنوان رقیب یا رفیق بازار سرمایه

بورس اوراق بهادار در دومین روز کاری خرداد ماه سال جاری پس از فراز و فرود در کانال 81 هزار، در نهایت به نقطه آغاز برگشت و تغییری ثبت نکرد. همچنین در بازار فرابورس شاخص 2.7 واحد افت داشت و به 925 واحد رسید.
کد خبر: ۶۹۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 23 May 2017
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه 2 خرداد ماه 96 بدون تغییر در سطح 81 هزار و 124 واحد قرار گرفت.

به گزارش تابناک اقتصادی، به غیر از شاخص قیمت (وزنی-افزایشی) دیگر شاخص ها با تغییراتی همراه بودند. بر این اساس، شاخص کل هم ‌وزن با 53 واحد رشد، عدد 17 هزار و 658 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 42 واحد افزایش داشت و به عدد 13 هزار و 792 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد همراه بود و با افزایش 86 واحدی به رقم 88 هزار و 728 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با کاهش 34 واحدی به رقم 55 هزار و 991 واحد رسید و شاخص بازار دوم همانند روزهای گذشته در پایان روز کاری بورس، با رشد 192 واحدی، عدد 181 هزار و 545 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس همانند روز دوشنبه در بازار امروز نیز، در ساعت 09:25 بیشترین پیشروی را داشت و در سطح 81 هزار و 183 واحد قرار گرفت.


بازی مار و پله سهامداران با شاخص کل بورس

در همین رابطه سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با خبرنگار خانه ملت به گفت و گو پرداخت. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کاهش شاخص کل قیمت بورس در روز گذشته و ثابت ماندن در روز جاری، معتقد است، تا زمانی که منابع کلان و نقدینگی کشور به سمت بازار سرمایه هدایت نشود، نمی توان شاهد شکوفایی، رشد و شفافیت اقتصادی بود.

حسینی شاهرودی تخطی بانک ها از ابلاغیه شورای پول و اعتبار برای کاهش سودبانکی را عامل عدم تمایل مردم برای سوق نقدینگی به بازار سرمایه می داند و می افزاید که تا زمانی که نتوان منابع بانکی را هدایت کرد و قوانین شورای پول و اعتبار را بر بانک ها حاکم کرد، بازار سرمایه دچار حباب می شود.

فعالیت بازار بدهی به عنوان رقیب یا رفیق بازار سرمایه و سهام

حسینی شاهرودی همچنین معتقد است که اگر دولت دوازدهم برنامه جامعی برای بازار سرمایه نداشته باشد، تغییر خاصی در این حوزه رخ نمی دهد.

"فعالیت بازار بدهی به عنوان رقیب یا رفیق بازار سرمایه و سهام"  این سرتیتر دیگر سخنان نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی با خانه ملت بود. به گفته شاهرودی بازار بدهی می تواند به عنوان کمک رسان سرمایه در راستای رونق بورس گام بردارد .

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در بخش پایانی گفتگوی خود به تحت الشعاع قرار گرفتن بازار سرمایه با فعالیت های بازار بدهی نیز اشاره کرد و گفت: اگر بازار بدهی همانند اوراق مشارکت و عرضه به سمت بازار سرمایه هدایت شود، بورس رونق می گیرد، اما اگر به سمت هزینه های جاری هدایت شود به عنوان رقیب بازار سرمایه بازار دلالی را گسترش می دهد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در بازار امروز، نماد حکشتی (كشتيراني جمهوري اسلامي ايران) با 24 واحد، نماد شیران (س. صنايع‌شيميايي‌ايران) با 20 واحد و نماد همراه (شركت ارتباطات سيار ايران) با 16 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

همچنین در طرف مقابل، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) با 35 واحد، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس) با 18 واحد، نماد وتجارت (بانك تجارت) با 14 واحد و نماد آپ (آسان پرداخت پرشين) نیز با 14 واحد، بیشتری تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

نمادهای پربیننده امروز متعلق به پالايش نفت بندرعباس، ایران خودرو، پارس خودرو، بانک ملت، گروه پتروشيمي س. ايرانيان، زامیاد و سرمايه‌گذاري‌ سايپا، بود.

معامله‌گران بورس امروز، 924 میلیون و 285 هزار برگه بهادار و سهام در قالب 49 هزار و 388 نوبت معامله و به ارزش 318 میلیارد و 961 میلیون تومان داد و ستد کردند. 

در معاملات امروز بازار سهام، شرکت هایی که نماد آن ها از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند، عبارتند از: کی‌بی‌سی، ایران یاسا تایر و راور، تولیدی لنت ترمز ایران، شیمیایی پارس پامچال،‌ ایران تایر، بانک سینا، شیشه همدان، سیمان غرب، چرخشگر، سیمان ایلام،‌سیمان ارومیه، پشم شیشه ایران، پتروشیمی مارون، احیا صنایع خراسان، صنعت روی زنگان، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، سرمایه‌گذاری ائتلاء البرز. همچنین شرکت هایی که متوقف شدند، شامل: سیمان اصفهان،‌لامپ پارس شهاب،‌ رینگ‌سازی مشهد، حق تقدم خرید سهام توکا فولاد، سیمان غرب آسیا، تولید مواد اولیه داروپخش، معدنی املاح ایران، مجتمع توریستی و رفاهی آبادگران،‌مجتمع فولاد خراسان، سیمان خوزستان، صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران، بودند.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار