بازدید 12710
آخرین خبرهای سفر رئیس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی؛

ترامپ حامل نامه پادشاه عربستان به نتانیاهو/ استقبال محمود عباس از ترامپ در بیت لحم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ادامه سفر خود به خاورمیانه، وارد شهر بیت لحم در اراضی تشکیلات خودگردان فلسطینی شد و در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال محمود عباس قرار گرفت. انتظار می‌رود پس از مذاکرات، طرفین بیانیه مشترک صادر کنند.
کد خبر: ۶۹۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ 23 May 2017
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ادامه سفر خود به خاورمیانه، وارد شهر بیت لحم در اراضی تشکیلات خودگردان فلسطینی شد و در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال محمود عباس قرار گرفت. انتظار می‌رود پس از مذاکرات، طرفین بیانیه مشترک صادر کنند.
 
به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در حالی امروز (سه‌شنبه) به بیت‌لحم در کرانه باختری رفته که روز گذشته بازدیدی بسیار تشریفاتی از دیوار براق در قدس داشت که از مقدس‌ترین اماکن یهودیان است و همچنین با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد.

محمود عباس بعد از این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ترامپ گفت: مشکل ما با اشغالگری و مخالفت اسرائیل با به رسمیت شناختن دولت فلسطین است.

عباس بار دیگر بر موضع خود در تشکیل «دو دولت بر اساس قوانین بین المللی» تأکید کرد و گفت: دستیابی ملت ما به آزادی و استقلال خود، کلید صلح در منطقه است و «امیدواریم تاریخ شاهد این باشد که رئیس جمهور ترامپ همان کسی باشد که صلح را تحقق بخشد».

محمود عباس بعد از این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ترامپ گفت: مشکل ما با اشغالگری و مخالفت اسرائیل با به رسمیت شناختن دولت فلسطین است.

عباس بار دیگر بر موضع خود در تشکیل «دو دولت براساس قوانین بین المللی» تأکید کرد و گفت: دستیابی ملت ما به آزادی و استقلال خود، کلید صلح در منطقه است و «امیدواریم تاریخ شاهد این باشد که رئیس جمهور ترامپ همان کسی باشد که صلح را تحقق بخشد.»

وی بار دیگر بر پایبندی خود به همکاری با ترامپ برای «بستن یک قرارداد صلح تاریخی با اسرائیلی ها و نیز همکاری با او به عنوان شریک در مبارزه با تروریسم» تأکید کرد.
 ترامپ و محمود عباسرئیس تشکیلات خودگردان، بار دیگر موضع خود در تکیه با ایده «تشکیل دو دولت در مرزهای سال 1967 یعنی تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی در کنار دولت اسرائیل و حل همه مسائل مربوط به وضعیت نهایی براساس قوانین و مصوبات بین المللی و توافقنامه های دوجانبه بین طرف فلسطینی و اسرائیلی» را تکرار کرد.

همچنین عباس به مسأله اعتصاب غذای اسیران فلسطینی در زندان های رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت: خواسته های اسیران ما، انسانی و عادلانه است و از اسرائیل می خواهم به آنها پاسخ مثبت بدهد.

رئیس تشکیلات خودگردان گفت: «درگیری ما با دین یهودی نیست بلکه با اشغالگری اسرائیل است و احترام به ادیان و رسولان بخشی اصیل از اعتقادات ماست. مشکل با اشغالگران و شهرک سازی و عدم به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین از سوی اسرائیل است».

از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که «می خواهد با نیتی صادقانه برای تحقق صلح تلاش کند.»

وی افزود: به همکاری با عباس برای حمایت از اقتصادی فلسطینی‌ها چشم دوخته‌ام.

بر پایه این گزارش، ترامپ گفت که یک لحظه دیگر در برابر عملیات سربریدن بی گناهان تحمل نخواهیم کرد.
ترامپ پس از دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به قدس بازگشته و از موزه یادبود هولوکاست بازدید کرده و پیش از پایان سفر دو روزه خود، به سخنرانی می‌پردازد.

دقایقی پیش نیز شبکه المیادین در خبری فوری اعلام کرد: دونالد ترامپ حامل نامه‎ای از ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی برای بنیامین نتانیاهو بوده که در آن تأکید شده است: «اکنون زمان صلح فرا رسیده است».

بنا بر این گزارش، این خبر از سوی محافل صهیونیستی منتشر شده و هنوز جزئیات بیشتری از آن در دست نیست.
سفر ترامپ به فلسطین اشغالی و اسرائیل بخشی از اولین سفر خارجی او به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و پس از سفر وی به عربستان سعودی است؛ جایی که در آن با 55 رهبر کشورهای اسلامی دیدار کرد و از آنها خواست برای مبارزه با افراط گرایی با یکدیگر متحد شوند.

وی پیش از این درباره احیای تلاش‌ها برای برقراری صلح اسرائیل و فلسطین صحبت کرده است با این حال به جزئیات اندکی درباره چگونگی این تلاش‌ها اشاره کرده است.

ترامپ پیش از حضور در محل اقامت نتانیاهو از ارائه جزئیات درباره چنین تلاش‌هایی خودداری و در این باره اظهار کرد: من شنیده‌ام که این مسأله یکی از دشوارترین توافق‌های تاریخی است؛ اما این احساس را دارم که ما می‌توانیم در این موضوع نیز به نتیجه برسیم.

در حالی که بیت‌لحم در فاصله بیست دقیقه‌ای قدس قرار دارد؛ اما به دلیل نزدیکی آن به دیوار مناقشه آمیزی که اسرائیل بنا کرده، شرایط امنیتی پیچیده‌ای برای انتقال ترامپ به این منطقه در نظر گرفته شده است.

این دیوار بخشی از پروژه‌ای است که در سال 2002 و در جریان انتفاضه دوم فلسطینی‌ها ساخته شد.

گفت‌وگوی میان رئیس‌جمهور آمریکا و محمود عباس در کاخ ریاست تشکیلات در حالی صورت می‌گیرد که صدها تن از فلسطینیانی که در زندان‌های اسرائیل هستند، اکنون در اعتراض به وضعیت خود از 17 آوریل در اعتصاب غذا هستند و فعالان مدنی تلاش دارند وضعیت این زندانیان را در این سفر به گوش ترامپ برسانند.

در همین حال، حسام زوملت، یکی از دستیاران محمود عباس درباره سفر ترامپ و تلاش وی برای میانجی‌گری در مسأله فلسطین می‌گوید، اگر رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال میانجی‌گری میان ما و رساندن ما به یک توافق تاریخی است ما برای همکاری با وی آماده‌ایم.

ترامپ و عباس پیش از این نیز با یکدیگر دیدار کرده بودند؛ اما این سیاستمدار آمریکایی با بیان اینکه دیگر از تعهد طولانی مدت آمریکا در پایبندی به راه حل دو کشوری برای مساله فلسطین حمایت نمی‌کند، نگرانی بسیاری را در میان فلسطینیان ایجاد کرد.
 
ادامه حواشی «دست دادن» های ترامپ
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل زمانی که دوربین‌های خبری در انتظار عکس‌گرفتن از آنها در حال دست‌ دادن با یکدیگر بودند، بدون توجه به رسم معمول سیاستمداران به ‌سمتی دیگر رفت.

او که گویا فراموش کرده بود، در نهایت با یادآوری افراد حاضر به مقابل دوربین‌ها بازگشت و با نتانیاهو دست داد. نحوه دست دادن آقای ترامپ در دیدارهای مختلف وی با مقام‌های کشورها همچون بسیاری از سخنان او بسیار خبرساز بوده است.
 
 
دست دادن نوزده ثانیه‌ای ترامپ با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید، نه‌ تنها به سوژه رسانه‌ها بدل شد، بلکه واکنش نخست وزیر ژاپن را نیز در پی داشت.

دیدار رئیس جمهوری آمریکا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کاخ سفید نیز از این جهت خبرساز شد که آقای ترامپ در حالی که مقابل تعداد زیادی از خبرنگاران در کاخ سفید کنار صدراعظم آلمان نشسته بود، به‌ خلاف رسم معمول با او دست نداد.

حتی زمانی که یکی از عکاسان از ترامپ خواست با مرکل دست دهد، او به این درخواست پاسخی نداد. سپس آنگلا مرکل به ‌سمت وی خم شد برای اینکه با ترامپ دست دهد، ولی ترامپ فقط سر تکان داد و با این کار امتناع خود را اعلام کرد.

حتی مرکل از ترامپ به ‌آرامی پرسید: آیا تمایل به دست دادن دارید؟ ترامپ بدون اینکه پاسخی به این سؤال دهد با دستان گره‌زده مقابل دوربین‌ها نشست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل