بازدید 11292
پیمانه اقتصادی؛

از «بخشنامه جدید نرخ کارمزد خدمات بانکی» تا «عربستان مجبور به تمدید توافق اوپک»

این پیمانه موضوعاتی همچون افت 69 واحدی بورس در کانال 81 هزار، کاهش نسبی بهای سکه، بازار طلای جهانی؛ شارژ دوجانبه طلا، نوسان دلار با افزایش ۵۳ ریال در شروع خرداد ۹۶، نرخ تورم به 7.1 درصد رسید، گوشت مرغ و قرمز با قیمت تنظیم بازار، معوقات بانکی از زبان رئیس کل بانک مرکزی، افزایش نرخ بهره بانکی مصر و سوغات ترامپ از عربستان برای بوئینگ را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 23 May 2017
از «بخشنامه جدید نرخ کارمزد خدمات بانکی» تا «عربستان مجبور به تمدید توافق اوپک»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون افت 69 واحدی بورس در کانال 81 هزار، کاهش نسبی قیمت سکه، بازار طلای جهانی؛ شارژ دوجانبه طلا، نوسان دلار با افزایش ۵۳ ریال در شروع خرداد ۹۶، نرخ تورم به 7.1 درصد رسید، گوشت مرغ و قرمز با قیمت تنظیم بازار، معوقات بانکی از زبان رئیس کل بانک مرکزی، افزایش نرخ بهره بانکی مصر و سوغات ترامپ از عربستان برای بوئینگ را در بر دارد.


افت 69 واحدی بورس در کانال 81 هزار

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 1 خرداد ماه 96 با کاهش 69 واحدی به رقم 81 هزار و 124 واحد رسید. به غیر از شاخص بازار دوم، دیگر شاخص های منتخب وضعیت قرمز را ثبت کردند. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 23 واحدی به رقم 27 هزار و 589 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 27 واحد افت، عدد 17 هزار و 604 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 21 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 761 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت همراه بود و با کاهش 53 واحدی به رقم 88 هزار و 642 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با کاهش 159 واحدی به رقم 56 هزار و 25 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با رشد 478 واحدی، عدد 181 هزار و 353 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین در بازار فرابورس شاخص 1.4 واحد رشد داشت و به 928 واحد رسید.

از «بخشنامه جدید نرخ کارمزد خدمات بانکی» تا «عربستان مجبور به تمدید توافق اوپک»


کاهش نسبی قیمت سکه

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، روز دوشنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۷۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۰۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۱۸۶ تومان، نیم سکه با ۲۰۰۰ تومان کاهش ۶۵۵ هزار تومان، ربع سکه با ۱۰۰۰ هزار تومان کاهش به ۳۷۱ هزار تومان و سکه گرمی به ۲۵۸ هزار تومان رسید.  

بازار طلای جهانی؛ شارژ دوجانبه طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1255 دلار معامله ‌شد. با وجود افت پوند، اما رشد یورو به سقف 6‌ماهه با فشار بر شاخص دلار، نوسان اندک طلا را رقم زد. اظهارات آنگلا مرکل از «ضعیف» بودن یورو به دلیل سیاست‌های به‌شدت انبساطی بانک مرکزی اروپا از یورو حمایت کرد؛ اما بازگشت ریسک‌های مرتبط با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (با درخواست وجه 100 میلیارد یورویی اروپا از بریتانیا) و کاهش اقبال به حزب محافظه کار در نظرسنجی‌های انتخابات، فشار بر پوند را تشدید کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، بنابراین ریسک‌های سیاسی نوسان اندک بازارهای سهام اروپا را رقم زد؛ اما با رشد قیمت کالاها شاخص بازارهای سهام آسیا به سقف یک‌ماهه رسید. با وجود حمایت تنش‌های سیاسی واشنگتن از طلا (اتهامات علیه ارتباط مشاور ترامپ با روسیه) چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در ژوئن مقاومت سطح 1255 دلاری را تقویت کرده است. 

نوسان دلار با افزایش ۵۳ ریال در شروع خرداد ۹۶

در پایان معاملات بازار آزاد ارز اولین روز خرداد، هر دلار آمریکا پس از دو روز کاهش، اندکی گران شد با رشد 53 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 324 ریال فروخته شد. هر یورو نیز بر خلاف آخرین روز اردیبهشت، با افزایش 187 ریالی به رقم 41 هزار و 819 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 238 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 4 ریال گران تر فروخته شد.

از «بخشنامه جدید نرخ کارمزد خدمات بانکی» تا «عربستان مجبور به تمدید توافق اوپک»

نفت با افزایش قیمت هفته را آغاز کرد

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، افزایش یافت. علت این امر امیدواری تجار یه تمدید توافق اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از میانه سال تا ماه مارچ ۲۰۱۸، یعنی برای ۹ ماه دیگر بود. این توافق ممکن است نه ان‌ها طولانی‌تر بلکه عمیق‌تر از توافق قبلی باشد و شاهد کاهش میزان نفت بیشتری در روز باشیم. قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته، ۳۲ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۳. ۹۳ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۹ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۰. ۶۲ دلار صورت گرفت.

بخشنامه جدید نرخ کارمزد خدمات بانکی

بانک مرکزی، تغییرات جزیی در بخشنامه نرخ کارمزد خدمات بانکی درخصوص انواع و میزان حداکثر و حداقل نرخ‌های قابل وصول کارمزد خدمات بانکی (ریالی) اعمال و به بانک‌ها ابلاغ کرد. به گزارش بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۱۸۵۴۶‌/۹۵ مورخ ۱۱‌/۷‌/۹۵ موضوع حداکثر نرخ‌های قابل وصول کارمزد خدمات بانکی (ریالی) و با عنایت به طرح برخی ابهامات از سوی شبکه بانکی کشور مقرر شد:

۱- کارمزد ضمانتنامه های دارای وثائق ترکیبی (ردیف شماره ۱)، پس از کسر سپرده نقدی از مبلغ کل ضمانتنامه، متناسب با سهم هر یک از وثائق و نرخ های متناظرآن، محاسبه می‌شود.

۲- نوع خدمت مندرج در بند ۹‌-۱‌-۶ ردیف ۶، به «چک های واگذاری عهده سایر بانک‌ها» تغییر یابد و کارمزد مربوط متوجه ذینفع چک خواهد بود.

۳- کارمزد صدور دسته چک موضوع ردیف ۱۱‌-۱‌-۶ پس از شخصی سازی، بر اساس سیستم صیاد هر برگ به مبلغ ۱.۲۰۰ ریال خواهد بود.

ضمناً مجدداً تاکید می شود بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند به منظور رقابت با یکدیگر، حداکثر تا ۳۰ درصد مبالغ مندرج در جداول ابلاغی، نرخ‌های کارمزد کمتری را اعمال کنند.

مرکز آمار: نرخ تورم به 7.1 درصد رسید

شاخص کل (بر مبنای۱۰۰=۱۳۹۰) در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ عدد ۲۴۴.۴ را نشان میدهد که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۹.۶ درصد میباشد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۹.۴ درصد)، ۰.۲ واحد درصد افزایش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷.۱ درصد است که نسبت به همین اطلاع در فروردین ماه ۱۳۹۶ (۶.۹ درصد)، ۰.۲ واحد درصد افزایش یافته است. منبع: مرکز آمار ایران

عرضه گوشت مرغ و قرمز با قیمت تنظیم بازار در ماه رمضان

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام از عرضه ۲۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد و روزانه ۲ تا ۳ هزار لاشه گوشت گوسفندی تنظیم بازاری در ماه رمضان خبر داد. علیرضا ولی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار صدا و سیما، با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد ذخیره سازی شده بصورت عمده درب سردخانه ۵۳۰۰ تومان است، افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد برای مصرف کننده با احتساب هزینه حمل و نقل ۵۷۰۰ تومان است. وی گفت: گوشت گرم مرغ نیز امروز در میدان بهمن تهران هر کیلو ۶۱۰۰ تا ۶۲۰۰ تومان و در مغازه‌های سطح شهر بصورت خرده فروشی بطور میانگین با هزار تومان افزایش در حدود ۷۵۰۰ تومان توزیع می‌شود. علیرضا ولی درباره قیمت و چگونگی توزیع گوشت قرمز گفت: گوشت قرمز منجمد وارداتی به قیمت هر کیلوگرم ۲۱ هزار تومان و گوشت قرمز منجمد تولید داخل نیز با قیمت ۲۰ هزار تومان توزیع می‌شود.

معوقات بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است

رئیس کل بانک مرکزی در گفتگویی، در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس، که میزان معوقات بانکی در پایان سال 95 به چه عددی رسید، گفت: با توجه به اقداماتی که انجام شد و هماهنگی‌هایی که با دستگاه قضا ایجاد کردیم و کارگروه ویژه فرادستگاهی که در بانک مرکزی شکل گرفت دارای آثار مثبتی در این زمینه بود و نسبت افزایش معوقات بانکی از 14.7 درصد در ابتدای این دولت به 10 درصد در پایان سال 95 رسید که تقریباً می‌توان گفت میزان معوقات بانکی به 100 هزار میلیارد تومان رسید و در نظر داریم در سال جاری این رقم را تا میزان 10 درصد کاهش دهیم.

مصر نرخ بهره بانکی را دو درصد افزایش داد

بانک مرکزی مصر در یک اقدام غیر منتظره نرخ بهره بانکی را در این کشور یک شبه افزایش داد که از آن یک حرکت شگفت انگیز یاد می شود. البته علت این تصمیم از سوی بانک مرکزی مصر، روند مثبت رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری اعلام شده است. در جلسه کمیته سیاست پولی این کشور، بانک مرکزی مصر نرخ سپرده گذاری را از ۱۴.۷۵ درصد به ۱۶.۷۵ درصد افزایش داد؛ ضمن اینکه نرخ بهره بانکی هم از ۱۵.۷۵ درصد به ۱۷.۷۵ درصد تغییر پیدا کرد. این میزان افزایش در میزان نرخ سود سپرده گذاری و بهره از سال ۲۰۱۶ میلادی در مصر بی سابقه بوده است. مصر از نوامبر سال گذشته میلادی (آبان-آذر۱۳۹۵) که با کاهش ارزش تقریبا ۵۰ درصدی پول خود روبرو شد، در مسیر پرتلاطم اقتصادی قرار گرفت و تقاضای دریافت ۱۲ میلیارد دلار وام را  از صندوق بین المللی پول ارائه داد تا مشکلات خود را حل کند. از همین رو صندوق بین المللی پول در توصیه های خود به مصر اعلام کرده که نرخ تورم پایین بعنوان یک عامل کلیدی برای اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی و همچنین افزایش نرخ بهره بانکی می تواند همچون ابزاری مناسب برای پیشبرد این هدف مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش مهر، نرخ تورم مصر در ماه گذشته میلادی با رسیدن به ۳۱.۵ درصد،  بیشترین رقم در سه دهه اخیر را تجربه کرد.  

سوغات ترامپ از عربستان برای بوئینگ!!

شرکت بوئینگ اعلام کرد: "قرارداد فروش هواپیماهای مسافربری و نظامی با عربستان منعقد کرده است که از جمله بوئینگ‌های 777 و 787 و نیز 16 هواپیمای پهن‌پیکر خواهد بود. عربستان سعودی موافقت کرد که هلیکوپترهای «چینوک» و همچنین تمایل دارد که هواپیماهای نظارتی P-8  را خریداری کند. ارزش توافقات عربستان با بوئینگ هنوز فاش نشده است. شرکت بوئینگ اعلام کرده که این قراردادها آخرین قرارداد تجاری با عربستان در این سفر ترامپ است که کل ارزش آن به دهها میلیارد دلار رسید." در این زمینه دنیس مولنبرگ رئیس اجرایی بوئینگ، گفت: این قراردادها تعهد ما را برای رشد اقتصادی افزایش رفاه و امنیت مردم برای دو کشور عربستان و آمریکا تایید می‌کند و نیز این قراردادها کمک می‌کند تا هزاران شغل پایدار در این دو کشور ایجاد شود.

عربستان مجبور به تمدید توافق اوپک

رویترز اعلام کرد: فشارهای مالی، عربستان را برای انجام توافق اوپک در هفته جاری مشتاق‌تر خواهد کرد، حتی اگر بنا باشد عربستان سهم زیادی از کاهش نفت را برعهده بگیرد، تلاش می‌کند تا توافق صورت گیرد. کاهش سریع در کسری بودجه دولت عربستان بعید است که در ماه آینده ادامه یابد، به ویژه از زمانی که ریاض مجبور بوده برای حمایت از رشد اقتصادی‌اش هزینه‌های بیشتری بپردازد. به گزارش فارس، مونیکا مالیک اقتصاددان ارشد در کامرشال بانک ابوظبی می‌گوید: وضعیت مالی عربستان به سمت چالش بیشتر پیش می‌رود، به ویژه در حالت کلی رشد اقتصاد کشور کاهش یافته است. دولت عربستان مجبور است هزینه‌های زیادی برای حمایت از رشد اقتصادی و متنوع کردن اقتصادش هزینه کند و به همین دلیل لازم است تا درآمدهای بالایی داشته باشد، آنها مجبورند تا قیمت نفت را بالا ببرند. حداقل قیمت باید از وضع فعلی بالاتر باشد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان