بازدید 3628
نماینده تجاری آمریکا؛

به پیمان ترانس پاسفیک باز نمی‌گردیم

نمایندگان تجاری آمریکا می‌گویند این کشور به معاهده ترانس پاسفیک(TPP) بازنمی‌گردند و در آسیا به دنبال توافقات دوجانبه خواهد بود.
کد خبر: ۶۹۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵ 22 May 2017
نمایندگان تجاری آمریکا می‌گویند این کشور به معاهده ترانس پاسفیک(TPP) بازنمی‌گردند و در آسیا به دنبال توافقات دوجانبه خواهد بود.

پس از خروج آمریکا از توافق شراکت حمل و نقل اقیانوسیه، نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایت هایزر، دیروز گفت: پس از آنکه یازده کشور باقیمانده در پیمان ترانس پاسفیک(TPP) توافق کردند که این پیمان را  بدون آمریکا پیش ببرند،  آمریکا دیگر به این توافق باز نمی‌گردد.

او گفت: ایالات متحده معاهدات تجاری دو جانبه را به چند جانبه ترجیح می‌دهد و انتظار دارد در گردهمایی وزرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه(APEC) توافقاتی جدی در این منطقه صورت بگیرد.

لایت هایزر در کنفرانس خبری در هانوی گفت : ایالات متحده از TPP خارج شده است و و نمیخواهد این تصمیم خود را تغییر دهد اما این به معنای آن نیست که ما در این منطقه مشارکت نخواهیم داشت.

او ادامه داد : رییس جمهور این طور تصمیم گرفتند که مذاکرات  دوجانبه برای ایالات متحده بهتر از مذاکرات چند جانبه است و  من هم کاملا با این تصمیم موافقم. دیدگاه ما این است که ما هم تجارت آزاد می‌خواهیم هم تجارت منصفانه، بنابرین سیستمی می‌خواهیم که منجر به کارایی بیشتر در سراسر جهان شود.

ترامپ اعتقاد دارد توافقات تجارت آزاد چند جانبه باعث از بین رفتن فرصتهای شغلی برای  آمریکایی‌ها می‌شود و به همین علت باید توافقات جدید را لغو کرد.

دیروز  سیاست «اول آمریکا» ترامپ در دیدار کشورهای آسیا- اقیانوسیه تنش ایجاد کرد و بدنبال آن،  ژاپن و سایر اعضای عضو معاهده «ترانس پسیفیک» توافق کردند تا بدون ایالات متحده به همکاری با هم ادامه دهند.

ترس های ناشی از محافظه کاری تحت ریاست جمهوری ترامپ افزایش یافته است و ایالات متحده با گفتمان ۲۰ کشور دیگر APEC که از تجارت آزاد حمایت کردند و مخالف محافظه کاری بودند، همسو نشد.

وزیر تجارت مالزی گفت: ما باید تضمین کنیم که منافعمان حفظ خواهد شد و فوایدی که از این توافق عایدمان می‌شود، از هزینه هایش بیشتر باشد.

حجم تجارت بین کشور های باقی مانده در معاهده TPP کمتر از یک چهارم وقتی است که آمریکا هنوز در توافق حضور داشت.

مقامات کشور های عضو TPP دوباره در ماه جولای(تیر-مرداد۹۶) در ژاپن دیدار می‌کنند و پیشنهادات خود برای ادامه همکاری را در نوامبر(آبان-آذر۹۶) ارائه خواهند کرد.

در این میان چین به عنوان قهرمان تجارت آزاد جهانی در سایه تغییر رفتار آمریکا خود را به پیش کشیده و به دنبال توافقی است که در برگیرنده  اکثریت وسیعی از اقتصادهای آسیایی باشد. توافق تجاری آسیایی ای که چین به دنبال آن است، مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای یا RCEP نام دارد.

منبع: مهر

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها