بازدید 9767
پرونده ویدیویی «تابناک»؛

واکنش رسانه دولتی روسیه به انتخاب روحانی / تاثیر انتخابات بر آینده ایران / ارزیابی یک خارجی از زندگی در ایران / نقش آرای مردد در نتیجه انتخابات / تاثیر انتخابات بر سرمایه گذاری خارجی

شبکه دولتی راشاتودی روسیه، شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین، شبکه سی ان ان، شبکه دولتی الجزیره قطر، سی‌بی‌اس آمریکا، شبکه پی بی اس و بلومبرگ از زوایای متفاوت این رویداد سیاسی را پوشش دادند.
کد خبر: ۶۹۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱ 21 May 2017
رسانه‌های جهان از زوایای متفاوتی از پیش تا پس از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به این رویداد سیاسی پرداختند و بر آن تمرکز کردند اما نقطه اشتراک این رویکردهای مشترک، تاکید بر حضور گسترده مردم ایران در این عرصه و اهمیت این مشارکت عظیم در حوزه‌های سیاست خارجی و اقتصادی است.
 
به گزارش «تابناک»؛ دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هفته‌های اخیر در معرض توجه ویژه رسانه‌های بین المللی قرار گرفته بود و علاوه بر خبرنگاران مستقر این رسانه‌ها در ایران، گروهی از غول‌های خبری نیز نمایندگان شان را برای پوشش ویژه انتخابات به تهران فرستادند و یا برنامه هایی با تمرکز بر انتخابات پخش کردند.
 
در این پرونده ویژه ویدیویی که دفتر مولتی مدیای «تابناک» گردآوری و ترجمه کرده، مهم ترین واکنش‌های رسانه‌های بین المللی تجمیع شده است. شبکه دولتی راشاتودی روسیه، شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین، شبکه سی‌ان‌ان، شبکه دولتی الجزیره قطر، سی‌بی‌اس آمریکا، شبکه پی بی اس و بلومبرگ از زوایای متفاوت این رویداد سیاسی را پوشش دادند. برای مشاهده این گزارش‌ها و گفت‌وگوها بر روی تیتر هر گزارش یا بر روی لینک درج شده در انتهای هر ویدیو کلیک کنید.

 
واکنش رسانه دولتی روسیه به انتخاب روحانی
 
پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران، راشا تودی از دکتر ابراهیم حسینی استاد دانشگاه تهران در مورد انتخابات می پرسد، که چطور شد این پیروزی قاطعانه برای حسن روحانی رقم خورد. دکتر حسینی که تمرکزش بر روی نظر سنجی و افکار عمومی ایران است، می گوید که تا قبل از کنار کشیدن آقای قالیباف این انتخابات نزدیک بود و آقای روحانی 40 درصد بیشتر رای نداشت. او ادامه داد که مردم تصمیم گرفتند به آقای روحانی رای بدهند تا این که دولت را تغییر کند. این گزارش را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین راجع به انتخابات ایران و تاثیر متقابل آن روی توافق هسته‌ای و بالعکس گفت و گو داشته است. قنبر نادری ستون‌نویس کیهان به عنوان مهمان برنامه روی دموکراسی بودن ایران تاکید می‌کند و می‌گوید که رای مردم ایران در سرنوشت کشور تاثیر بسزایی دارد. همچنین تاثیر توافق هسته‌ای روی اقتصاد ایران بررسی می‌شود و دلایل عدم دیده شدن تاثیر عملی این توافق روی اقتصاد کشور موشکافی می‌شود. همچنین خطراتی که این توافق را تهدید می‌کند و دلایلی که هر کدام از طرفین ممکن است به خاطر آن از این توافق عقب نشینی کنند بررسی می‌شود. راجع به نیات ترامپ از سفر به عربستان در روز انتخابات ایران گمانه زنی می‌شود. این گفت و گو را با زیرنویس در «تابناک» می‌بینید.
 
 
شبکه دولتی سی جی تی ان چین به تحلیل انتخابات ایران و نتایج پیش روی آن و کاندیداها پرداخته است. مهمانان این برنامه دکتر مرندی استاد دانشگاه تهران و کاترین شکدم مدیر موسسه تحلیلی خاورمیانه شفقنا بودند. مرندی می گوید که موضوع اصلی انتخابات اقتصاد است. کاترین شکدم می گوید بر خلاف تصور غرب در ایران یک دموکراسی پویا در جریان است و مردم ایران سواد سیاسی دارند و علاقه دارند بدانند که بر کشورشان چه می گذرد. او رهبر را در ایران یک نگهبان خطاب می کند که قدرت در ایران را بالانس می کند. لی گوفو مدیر موسسه خاورمیانه در چین است او می گوید که کلید ایران برای خنثی کردن تهدید آمریکا رابطه با اروپا است. این گفت و گو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
 
فردریک پلیتگن خبرنگار سی‌ان‌ان که هشت بار به ایران سفر کرده، از تجربه و شناخت خود راجع به مردم ایران حرف می‌زند. او که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ایران به ارزیابی ایران می‌پردازد، ایران را دارای جامعه مدنی فرهیخته خطاب می‌کند و غذای ایرانی را بعد از ایتالیا بهترین غذای دنیا می‌داند. او بدین ترتیب به تحلیل فضای ایران می‌پردازد. این گفت و گو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
 
گزارشگر الجزیره پس از معرفی نامزدهای مطرح انتخابات ریاست‌جمهوری با شهروندان طرفدار هر طرف از انتخابات مصاحبه می‌کند؛ از جمله یک دانشجوی پزشکی که راجع به خروج از کشور مردد است و شخصی که از ایده حمایت از فقرا حمایت می‌کند. این گفت و گو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
سی‌بی‌اس در پوشش انتخابات ایران، این رویداد سیاسی را به رفراندومی برای توافق هسته‌ای ایران و 5+1 تشبیه کرده است. گزارش کوتاه سی بی اس و زاویه نگاه این شبکه به انتخابات ریاست جمهوری ایران را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
حسن خانی استاد دانشگاه امام صادق در مصاحبه با شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین در مورد نقش رای‌های مردد در نتیجه انتخابات توضیح می‌دهد. او باور دارد که برخی اتهامات در مورد فساد اقتصادی همینطور زیر سوال بردن نتیجه محسوس توافق هسته‌ای ممکن است روی رای رای‌دهندگان تاثیر بگذارد. این گفت و گو را با زیرنویس در «تابناک» می‌بینید.
 
 
 
پی بی اس در روز انتخابات ریاست جمهوری، گزارش جالبی درباره انتخابات ایران پخش کرد. استیو اینسکی مجری برنامه صبح پی بی اس می گوید که انتخابات در ایران، به نوعی رفراندم برای حسن روحانی و عملکردش محسوب می شود. او همچنین می گوید که اقتصاد ایران بعد ازتوافق هسته ای نتوانسته است که به اندازه کافی شغل تولید کند. این گزارش را در «تابناک» با زیرنویس فارسی می‌بینید.
 
 
 
گزارشگر سی‌ان‌ان در ایران با یکی از رای دهندگان که 6 ساعت در صف بوده است مصاحبه می‌کند و از او راجع به نظرش در مورد حرف‌های گزاف ترامپ راجع به ایران می‌پرسد. سی ان ان انتخابات را به رفراندومی برای توافق هسته‌ای تشبیه می‌کند و روی وجود دموکراسی و روند باز انتخابات تاکید می‌کند. با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
شبکه پی بی اس آمریکا پیش از آغاز انتخابات و در اوج تبلیغات انتخاباتی، در گزارشی انتخابات ایران را برای آمریکایی ها توضیح داد. آنها انتخابات را بین رئیسی و روحانی معرفی کرده و به گزارش پی بی اس موضوع اصلی انتخابات، موقعیت اقتصادی بود. این گزارش را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
تاثیر انتخابات بر سرمایه گذاری خارجی

هنری اسمیت در گفت و گو با بلومبرگ راجع به تاثیرات تحریم‌های موشکی ترامپ همچنین انتخابات ایران روی کسب و کارهایی که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند توضیح می‌دهد. این گفت وگو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.
 
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار