بازدید 3765

اعتراض سهامداران به پول‌های راکد ۳۰ سال مخابرات

در مجمع مخابرات مبلغ اقلام سنواتی و میزان سود تقسیمی جنجال برانگیز شد. سهامداران عمده با وجود مخالفت سهامداران خرد و حقیقی کمتر از سال قبل سود تقسیم کردند و رئیس مجمع در پاسخ به اعتراض سهامداران گفت که مجمع تشریفاتی است.
کد خبر: ۶۹۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸ 21 May 2017
در مجمع مخابرات مبلغ اقلام سنواتی و میزان سود تقسیمی جنجال برانگیز شد. سهامداران عمده با وجود مخالفت سهامداران خرد و حقیقی کمتر از سال قبل سود تقسیم کردند و رئیس مجمع در پاسخ به اعتراض سهامداران گفت که مجمع تشریفاتی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران امروز به شکل متفاوتی برگزار شد.

اداره مجمع را برات قنبری معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات در مقام نماینده دولت در هیات مدیره مخابرات برعهده داشت.

تفاوت خواست صاحبان حقیقی سهام و سهامداران عمده، ابهامات زیاد در بند 4 صورت‌های مالی، نوع اداره مجمع و پاسخ‌های رئیس مجمع به سهامداران حقیقی باعث اعتراض سهامداران حقیقی شد.

بند 4 صورت‌های مالی حسابرسی شده امروز جنجال‌برانگیز بود؛ زیرا در این بند مبالغ زیادی معادل یک درصد کل درآمد عملیاتی شرکت به عنوان بدهی راکد و سنواتی و ذخیره مطالبات مشکوک الوصول بلاتکلیف مانده است.

این مبالغ شامل 1318 میلیارد ریال اقلام راکد سنواتی است که 315 میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برای آن نگه داشته شده است.

وقتی توضیح مختصر مدیرعامل مخابرات درباره این بند نتوانست سهامداران حقیقی را از روی این بند عبور دهد، کمال بیگدلی معاون مالی شرکت اعلام کرد بسیاری از مطالبات سنواتی متعلق به 40 تا 30 سال کار شرکت مخابرات ایران است که روی هم انباشته شده و برای این ارقام ابهام دار دو راهکار وجود دارد اینکه کلا با یک مصوبه هیات مدیره این اعداد حذف و در سود و زیان دیده شوند و دوم اینکه به همین وضعیت در گزارش مالی سالانه دیده شوند.

به گفته بیگدلی این مبالغ بلاتکلیف شامل 3 میلیارد و 800 میلیون تومان دعوای حقوقی مخابرات با شرکت عمران کیش، 4 میلیارد و 400 میلیون تومان منابع مشمول تحویل در اروپا، 12 میلیارد تومان بیانیه الجزایر در دعوی ایران و آمریکا، 33 میلیارد تومان طلب از کارخانجات مخابراتی، 89 میلیارد تومان مانده بدهی‌های مردم و 38 میلیارد تومان از پروژه کاشانه و چندین مورد دیگر است.

با توجه به حساس شدن بند 4 نماینده دولت از رئیس مجمع خواست تا همراه برنامه‌های توسعه تقویمی برای رفع و رجوع بدهی ها در نظر بگیرند که قنبری گفت: «به دنبال این نبوده‌ایم که به حسابرس مستقل کمک نکنیم و گزارش ریز ندهیم. مخابرات تسهیلات با نرخ بالا دارد و مشکل مدیریت نقدینگی و منابع است؛ اما قبول داریم که مواردی از جمله صندوق بازنشستگی و ساماندهی املاک روستایی را می‌توانسته‌ایم انجام دهیم و ان شالله امسال انجام می‌دهیم. »

علاوه بر این، طرح دوباره پیشنهاد افزایش تعرفه تلفن ثابت در حالی که هنوز یک سال از افزایش اخیر تعرفه تلفن ثابت نمی‌گذرد، از دیگر اتفاق‌های مهم این مجمع بود.

همواره در این مجمع مردمی که در طول سال از گرانی و افزایش قیمت ها گلایه دارند به آدم دیگری تبدیل می‌شوند و خواهان افزایش تعرفه تلفن ثابت هستند. امروز نیز این خواسته چندین بار تکرار شد. 

رسول سرائیان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سهامداری که از پایین بودن تعرفه تلفن ثابت به نفع خود معترض بود، گفت: انشاءالله دولت کمک کند بار دیگر تعرفه‌ها اضافه شود اما با توجه به وجود رقبا و پایدار نبودن افزایش درآمد ناشی از افزایش تعرفه رویکرد اصلی شرکت افزایش خدمات است.

همچنین در این جلسه پس از اینکه مدیرعامل مخابرات از وضعیت به نسبت بد شرکت در سال 94 و بهتر شدن اوضاع در سال 95 با افزایش 15 درصدی درآمد عملیاتی شرکت گزارش می داد، سهامداران عمده خواستار تقسیم سود به میزان کمتر از سال گذشته بودند.

سهامداران حقیقی به تقسیم سود 50 تومانی نظر داشتند؛ نظر سازمان بورس تقسیم حداکثر سود 37 تومانی بود و سهامدار عمده در صدای بلند اعتراض سهامداران حقیقی به سود 33 تومانی رای داد. سود تقسیمی سال گذشته 45 تومان به ازای هر سهم بوده است.

قنبری در پاسخ به سوال یکی از سهامداران معترض که پرسید با وجود سهامداران عمده دارای 40 درصد سهام چرا مردم را در مجمع دعوت می‌کنید؟، گفت: «تشریفات است». که صراحت بیان وی به مزاج صاحبان حقیقی سهام خوش نیامد.

سهامداران از ابتدا تا پایان جلسه که رئیس مجمع با عجله جلسه را ترک کرد و چند سهامدار هنوز در سالن فریاد می‌زدند به این تصمیم اعتراض کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر