بازدید 3968

اسهال دومین علت مرگ و میر کودکان

کد خبر: ۶۹۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹ 21 May 2017
فوق‌تخصص نوزادان با بیان اینکه میزان مرگ سالانه کودکان بر اثر اسهال در دنیا حدود 700 هزار کودک است، گفت: اسهال دومین علت مرگ و میر کودکان به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، فرهاد ابوالحسن چوبدار با بیان اینکه تقریبا اسهال در تمام سال اسهال در کودکان دیده می‌شود، گفت: ولی  این مشکل در فصل بهار و تابستان شایع تر است، چرا که هوا گرم می‌شود و بچه‌ها از مدرسه فارغ می‌شوند و ارتباطشان با محیط‌ها و افراد مختلف افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد:  تشخیص زودهنگام منجر به کنترل بهتر این بیماری می‌شود، بخصوص مصرف نوشیدنی‌ها، آب رسانی به بدن و تغذیه شیرخواران در دو سال اول زندگی باعث می‌شود، مقاومت بچه‌ها در مقابل اسهال بیشتر باشد.

این فوق تخصص کودکان در ادامه بیان کرد: اخیرا واکسیناسیونی علیه شایع‌ترین نوع ویروسی اسهال یعنی روتا ویروس انجام می‌شود که بشدت مرگ و میر و اسهال را کاهش داده است .

وی در برنامه شبکه رادیویی سلامت با اشاره به اینکه اسهال عفونی یا غیرعفونی است، افزود: اسهال غیرعفونی معمولا اسهال حاد ایجاد نمی‌کند، بلکه اسهال پایدار یا اسهال مزمن ایجاد می‌کند و می‌تواند مربوط به دستگاه ایمنی باشد که در بیماری‌هایی مثل بیماری‌های التهابی روده و کولیت ناشی از آلرژی در نوزادان دیده می‌شود .

ابوالحسن چوبدار ادامه داد: سم‌ها و توکسین‌هایی مثل جیوه، آرسنیک و سرب که الان در شهرهای آلوده زیاد است و نیز مس و فلزات سنگین می‌توانند اسهال ایجاد کنند‌. حشره‌کش هم می‌تواند این وضعیت را ایجاد کند. اختلالات عملکردی روده (سندرم روده تحریک‌پذیر‌) نیز اسهال مزمن ایجاد می‌کند .

وی در خصوص چگونگی ایجاد اسهال حاد گفت: اسهال حاد معمولا به دلایل عفونی یعنی از طریق میکروب، ویروس، انگل یا قارچ بروز می‌کند‌. علل ویروسی اسهال بسیار شایع است‌. این فوق تخصص نوزادان در ادامه تاکید کرد: تقریبا بیش از دو سوم موارد اسهال را علل ویروسی تشکیل می‌دهد و در تمام فصول سال نیز شایع است‌. این نوع اسهال‌ها می‌توانند باعث کم‌آبی شدید در اطفال بشوند و در فصل زمستان هم ممکن است باعث ایجاد اسهال شوند .

وی با اشاره به ویروس روتا ادامه داد:  روتا ویروس (عامل شایع اسهال ویروسی) مثل میکروب‌ها به سلول‌های روده حمله می‌کند و باعث نه تنها ایجاد اسهال شود، بلکه بعد از درمان بیماری‌های ویروسی نیز عوارضی در بیمار باقی می‌گذارد که ممکن است گاه اسهال بیش از دو هفته طول بکشد.

ابوالحسن چوبدار تصریح کرد:  این ویروس به سلول‌ها و آنزیم‌هایی که هضم‌کننده لاکتوز است، حمله می‌کند و کودک بعد از بهبود، شروع به مصرف لبنیات می‌کند و دوباره دچار اسهال می‌شود.

وی ادامه داد: این نوع ویروس می‌تواند عوارضی مثل افزایش قندخون، کم آبی بسیار شدید و درگیری بقیه اندام‌های بدن را ایجاد کند.

این فوق تخصص نوزادان در پایان اظهارداشت: به همین دلیل، برای تشخیص این نوع ویروس در کشورهای پیشرفته از روش جدیدی استفاده می‌شود، به این ترتیب که یک کیت آزمایشگاهی را در مدفوع می‌گذارند و در عرض یک ساعت، این ویروس را تشخیص می‌دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل