بازدید 3105

ارتباط مهلک آلودگی هوا و بیماری­های قلبی

کد خبر: ۶۹۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ 20 May 2017
ذرات ریز دوده پس از ورود به سیستم تنفسی انسان، از طریق رگ‌های خونی وارد بافت­های بدن شده و آسیب به آنها می‌شوند. وسایل نقلیه دیزلی فاقد فیلتر، اصلی ترین عامل انتشار دوده در هوا هستند.

به گزارش فارس، سایت تهران نوشت، ذرات ریز دوده پس از ورود به سیستم تنفسی انسان، از طریق رگ‌های خونی وارد بافت­های بدن شده و آسیب به آنها می‌شوند. وسایل نقلیه دیزلی فاقد فیلتر، اصلی ترین عامل انتشار دوده در هوا هستند.

 بر اساس مطالعه انجام شده دکتر مارک میلر از دانشگاه ادینبورگ، ذرات معلق با ورود به رگ­های خونی عامل بیشترین آسیب و ایجاد پلاک­های شریانی مرتبط با بیماری­های قلبی و عروقی می­شوند. این مطلب در مقاله منتشرشده در بخش علم و فناوری سایت اقتصاددانان در ماه می 2017 درج شده که به بررسی ارتباط ابتلا به بیماری­های قلبی و ریوی و آلودگی هوا پرداخته است.

 یکی از دلایل اثبات فرضیه انتقال ذرات معلق در بدن انسان، بررسی ردپای آن در بافت­های مختلف است. دوده سیاه از کربن ساخته‌شده و در غلظت­های کم و سایزهای کوچک قابل جداسازی و تشخیص از بافت­ها و مواد بیولوژیکی نیست. دکتر میلر و همکارانش از  ذرات طلای هم سایز کربن سیاه برای مطالعه خود استفاده نمودند که این ذرات در غلظت­­های کم نیز به‌راحتی قابل‌شناسایی بوده و همچنین از نظر شیمیایی کاملاً بی­اثر است.

بی‌اثر بودن این ماده جهت انجام مطالعات انسانی حائز اهمیت بوده و اولین گروه مورد آزمایش شامل 14 مرد سالم بودند که این افراد در طول آزمایش و در حال انجام فعالیت بدنی سنگین، به مدت 2ساعت در معرض غلظت مشخصی از ذرات طلا در هوای تنفسی قرار گرفتند. 

دکترمیلر و همکارانش، نمونه خون و ادرار این داوطلبان را 24 ساعت بعد از انجام آزمایش و بعد از سه ماه بررسی کردند. همانگونه که انتظار می­رفت، پیش از قرار گرفتن در معرض ذرات طلا، در خون و ادرار افراد تحت آزمایش نشانه­ای از این ماده وجود نداشت. در حالی‌که پس از 24 ساعت، ذرات طلا در بدن تمامی این افراد (بحز 2 نفر) ردیابی شد. این مطالعه نشان داد که ذرات ریز طلا از طریق بافت ریه جذب‌شده و به‌وسیله سیستم گردش خون در بدن حرکت می­کنند.

همچنین در آزمایش انجام شده در سه ماه بعد از مواجه نیز، تغییر محسوسی در غلظت این ماده در بافت‌ها و خون مشاهده نشد که نشانگر این واقعیت است که ذرات طلا با یکبار
تنفس در بافت­های بدن محبوس شده و باقی می­مانند. بااین‌وجود، این مطالعه نشانگر چگونگی تأثیر ذرات معلق بر ایجاد بیماری­های قلبی نبود.

 در آزمایش دیگر این گروه، موش­های آزمایشگاهی مستعد ابتلا به بیماری­های قلبی را در معرض میزان مشخصی از طلا قرار دادند. پس از انجام دوره مطالعه، میزان طلای ردیابی شده در رگ­های خونی موش­های مبتلا به بیماری­های قلبی بیش از 5 برابر موش­های سالم بود. 

همچنین این گروه، مطالعات مشابهی بر گروهی از افراد مبتلا به بیماری‌های تنگی عروق خونی انجام دادند و در زمان انجام عمل جراحی عروق قلب این افراد، بافت­ها و پلاک­های خونی آنها را به منظور ردیابی میزان طلا موردمطالعه قرار دادند.

تنها نکته باقیمانده در این مطالعه میزان تشابه رفتار ذرات کربن سیاه نسبت به ذرات طلا در بدن است. واکنش­پذیری بالای کربن سیاه نسبت به طلا نشان می­دهد، احتمال عکس‌العمل بیشتر ماکروفاژها به این ذرات بیشتر خواهد بود. این مطالعه هرچندکه درمانی برای بیماری­های قلبی و عروقی ناشی از آلودگی هوا ارائه نکرده است، استدلالی برای افزایش توجه به بحث تأثیر آلودگی هوا بر بروز بیماری­های قلبی و عروقی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر