بازدید 12681

مالزی: از تحریم کنندگان پالم انتقام می گیریم

کد خبر: ۶۹۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 20 May 2017
نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی با هشدار به برخی تحریم های اعمال شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبال روغن پالم این کشور، اعلام کرد که مالزی از این کشورها انتقام می گیرد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیرمالزی روز جمعه در سخنرانی یکصدمین سال صنعت روغن پالم این کشور در منطقه 'بستاری جایا' در ایالت 'سلانگور'، گفت: اندونزی و مالزی از کشورهای اتحادیه اروپا که روغن پالم را تحریم کرده اند، انتقام می گیرند.
 
به نوشته روز شنبه تارنمای 'مالیزیا دایجست'، 'تنامارام' در منطقه 'بستاری جایا' در ایالت 'سلانگور' نخستین مزرعه تجاری روغن پالم مالزی بوده که در سال 1917 فعالیت خود را آغاز کرده است.
 
'نجیب تون رزاق' گفت که او با 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی در نشست آ.سه.آن که به تازگی در مانیل پایتخت فیلیپین برگزار شد، در مورد این مساله مذاکره کرده است.
 
در این مذاکره اعلام شده بود از طریق شورای کشورهای تولیدکننده روغن پالم (CPOPC) می توان کشورهایی که ادعاهای منفی در مورد روغن پالم دارند را متقاعد کرد ادعای آنها کاملا بی پایه و اساس است.
 
وی تصریح کرد: ما باید به این کشورها اعلام کنیم مالزی و اندونزی کشورهای فاقد توان و ظرفیتی نیستند، و از طرفی ما از کشورهای شما کالا وارد می کنیم. هر کشوری روغن پالم مالزی را تحریم کند، با انتقام ما مواجه می شود.
 
نخست وزیر مالزی که کشورش وابستگی زیادی به صنعت روغن پالم دارد، پنج تغییر تحولگرا را که باید به منظور کسب اطمینان از روغن پالم در آینده اتخاذ کند از جمله 'طرح روغن پالم پایدار مالزی' مورد اشاره قرار داد.
 
وی گفت: صنعت روغن پالم امروز با چالش ها، اتهامات و تصورات منفی متعددی از سوی برخی تشکل های غیردولتی در مورد توسعه ناپایدار این محصول، آلوده کردن محیط زیست و جنگل زدایی مواجه است.
 
'رتنو مرسودی' وزیر امور خارجه اندونزی نیز اخیرا به دنبال تشکیل کارزارهایی در اروپا و برخی کشورهای جهان علیه روغن پالم و مضرات آن، از کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا که بزرگترین تولیدکنندگان این محصول هستند خواست برای مقابله با این کارزارها وارد عمل شوند.
 
قطعنامه 15 فروردین پارلمان اروپا که واردات هر نوع روغن پالم به بازارهای این اتحادیه را پس از سال 2020 بدون دریافت استانداردهای این اتحادیه ممنوع کرد با واکنش تند دولت و تاجران اندونزی و مالزی به عنوان نخستین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول درجهان روبه رو شده است.
 
پارلمان اروپا در قطعنامه 4 آوریل 2017 (15 فروردین)، به اعضای این اتحادیه اعلام کرد روغن پالم باید با یک گواهینامه واحد و برخوردار از استانداردهای لازم بهداشتی به بازارهای اتحادیه اروپا راه یابد.
 
طبق این قطعنامه از سال 2020 میلادی صرفا روغن پالمی وارد بازارهای این اتحادیه می شود که بتواند با عبور از روش های پایدار بررسی های علمی اروپا گواهینامه لازم را کسب کند.
 
پالم محصول استراتژیک مالزی است که زندگی حدود 10 درصد از مردم این کشور به طور کامل به آن وابسته است و جایگاه آن به مرحله ای رسیده که ایجاد هرگونه چالش در مسیر توسعه تجارت این محصول به مساله امنیت ملی گره می خورد.
 
مالزی در حال حاضر پنج میلیون و 400 هزار هکتار مزارع پالم دارد و سالانه حدود 20 میلیون تن روغن پالم تولید می کند و 250 هزار کشاورز در این کشور 30 میلیون نفری در این تولید نقش ایفا می کنند.
 
زندگی حدود دو میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت 30 میلیون نفری این کشور نیز از نظر اقتصادی به روغن پالم وابسته است، از این رو شرایط ثبات بازار پالم برای این جمعیت از اهمیت خاصی برخوردار است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۴
فقط جون مادرت به روحانی اطلاع بدین، مبادا مالزی و اندونزی از ما ناراحت بشن، ما غلط کردیم صبحانه پالم میخوریم با چای شیرین.
نگران نباشید ما ایرانی ها که نمردیم ما همش می خریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
اون محمود جان بود که میخرید
اصلا نگران نشید. مسئولین دلسوز ایرانی همشونو با قیمت خوب ازتون میخرن.
نگران نباشند ايران همه اش را مي خرد و در قالب روغن سرخ كردني و بستني و شير و غيره به خورد خلق الله مي دهد.
دولت آقای روحانی مشتری پر و پا قرصه
ان خورده حسابهايي كه داريم حل بايد بشود..$
خوب خداروشکر
احتمالا باید به ایران تشویقی هم بده چون با توجه ویژه مسوولان ما، واردات پالم حتی بیشتر از قبل شده و جبران کاهش صادرات پالم مالزی خواهد شد
نگران نباش. ایران و ایرانی ، هست
آدم یاد جنگ شکر میفته
تا کشور ما برقرار هست، دولت مالزی نباید هیچگونه نگرانی درباره تحریم روغن پالم توسط اروپا داشته باشد!
ای کاش یک جو غیرت در تجار واردکننده بود و از مالزی وارد نمیکردند > یادتان رفته بخاطر حمایت از عربستان چه توهینهایی به ملت و دولت ایران کردند .حقا که ....؟
خدا به داد ما برسد , با اين مسئولين و اين تجاري كه ما داريم روغن پالم پس از تحريم از سوي اروپا از سر و كول ما ايرانيها بالا ميرود
خدا ما را بيامرزد كه در اثر مصرف پالم با هزار نوع سرطان وفات يافتيم .
فروش زورکی تا حالا ندیده بودیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل