بازدید 4044

29 اردیبهشت؛روزتاریخی فوتبال ایران با 2 قهرمانی درجام ملتها

کد خبر: ۶۹۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳ 19 May 2017
روز 29 اردیبهشت ، یکی از مهم ترین وخاطره انگیزترین روزهای تاریخ فوتبال ایران بوده است.در این روز فوتبال ایران در فوتبال جام ملتهای 1968 و1972 به عنوان قهرمانی رسیده است.

به گزارش تابناک ورزشی، در روز 29 اردیبهشت سال 1347 تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات دوره ای جام ملتها در روز آخر به مصاف تیم فوتبال اسرائیل غاصب رفت ودر حالی که قهرمانی برایش با یک تساوی مسجل می شد، 2-1برنده وعنوان قهرمانی را به دست آورد .

ایران بازی را در غیاب ستاره مصدومش همایون بهزادی با آرایش دبلیو ام قدیمی آغاز کرد .در ترکیب ایران عزیز اصلی، مصطفی عرب، جعفر کاشانی، حسن حبیبی، محراب شاهرخی، حسین فرزامی، پرویز قلیچ خانی، اکبر افتخاری، فریبرز اسماعیلی، حسین کلانی واصغر شرفی حضور داشتند .

نیمه اول 0-0 تمام شد .با این نتیجه ایران قهرمان می شد، در نیمه دوم حریف حملات خود را آغاز کرد .آنها که تنها با یک برد قهرمان میشدند در دقیقه 56 با ضربه اشپیگل 1-0 پیش افتادند .در دقیقه 57 اتفاق بدی رخ داد وفریبرز اسماعیلی اخراج شد .ایران 10 نفره باید با  حریف میجنگید تا گل مساوی را بزند .در دقیقه 60 همایون نیمه مصدوم جای شرفی را گرفت .همایون در دقیقه 75 دروازه حریف را گشود .توپ او البته از خط گذشت ولی به تور نرسید تا اعتراضات حریف آغاز شود .ایران سپس با حمایت هواداران و ضربه قلیچ خانی در دقیقه 86 میخ آخر را بر تابوت تیم حریف کوبید .بازی 2-1 تمام شد وایران قهرمان شد .
 
اصلی و همایون ، کلانی را غرق بوسه می کنند، کاشانی وشرفی وحبیبی وفرزامی ناظر این صحنه خاطره ساز هستند.
 
اما در روز 29 اردیبهشت سال 1351 هم ایران بار دیگر قهرمان جام ملتها شد .تیم ملی فوتبال ما برابر تیم ملی فوتبال کره جنوبی در وقت اضافه 2-1برنده شد وقهرمانی را برای بار دوم به دست آورد .

ایران با ترکیب ناصر حجازی ، ابراهیم آشتیانی، مجید حلوایی، اکبر کارگر جم، مصطفی عرب، جواد قراب، علی جباری، پرویز قلیچ خانی، همایون بهزادی، حسین کلانی و غلامحسین مظلومی  به میدان آمد، ابتدای نیمه دوم با گل جباری برای ایران به قهرمانی امیدوارمان کرد اما کره در دقیقه 65 گل مساوی را زد .
 
ایران سراسیمه برای بردن 2 تعویض کرد .ابتدا در دقیقه 76 مهدی مناجاتی جای جباری را گرفت ویک دقیقه بعد ایرانپاک به جای مظلومی به میدان آمد .بازی 1-1 تمام شد.در وقت اضافه اما حسین کلانی گل دوم ایران را زد .این گل ایران را قهرمان وکلانی را با 5 گل آقای گل مسابقات کرد .

در این بازی پروین وکاشانی 2بازیکن برتر فوتبال ما به علت مصدومیت غایب بودند .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان