بازدید 3757
اقتصاد در گذر زمان؛

از سالروز تولد محمد مصدق تا ایجاد یک نیروگاه برق در اصفهان

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ 19 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

29 اردیبهشت 1261، سالروز تولد بزرگمرد تاریخ اقتصادی و سیاسی ایران محمد مصدق است.

29 اردیبهشت 1333، ابوالقاسم پناهی، مدیرعامل سازمان برنامه در یک سخنرانی در انجمن ایران، آمریکا خبر از تاسیس «اداره همکاری‌ های فنی ایران- آمریکا» و نیز طرز ایجاد صندوق‌ های مشترک اقدامات عمرانی داد. او گفت: در سال 1330 مذاکراتی بین دولتین انجام گرفت تا دولت آمریکا، ایران را مشمول برنامه‌ های کمک فنی اصل «چهار ترومن» نماید و ابتدا مبلغ 500 هزار دلار برای شروع به‌کارهای فنی اختصاص داد و بعد در دی ‌ماه 1330 سفارت آمریکا به دولت ایران اطلاع داد که آمریکا حاضر است برای سال منتهی به 30 ژوئن 1952 میلادی (نهم تیرماه 1331) امتیازی معادل 33 میلیون دلار به ایران اختصاص دهد، مشروط به اینکه دولت ایران نیز بابت هزینه این قبیل برنامه‌ های عمرانی به میزان سهم عادلانه ‌ای کمک کند و طرح ‌های عمرانی طبق مبادله موافقت ‌نامه‌ هایی بین دستگاه ‌های کشور و «اداره همکاری‌ های فنی ایران و آمریکا» پیش رود که در این باره نیز دولت ایران موافقت خود را به دولت آمریکا ابلاغ نمود و به این ترتیب «اداره همکاری‌ های فنی ایران و آمریکا» به‌ وجود آمد. وی افزود: تکمیل سد کرخه، نقشه ‌برداری حوضه زاینده‌ رود، کمک به بنگاه آبیاری، توسعه راه‌ ها و فرودگاه ‌ها، ایجاد صنایع جدید، توسعه وسایل مخابراتی و انجام بسیاری از اصلاحات اجتماعی از جمله نتایج تاسیس اداره همکاری‌ های فنی ایران و آمریکا بود.

29 اردیبهشت 1341، سد سفید‌رود با گنجایش 1800 میلیون مترمکعب آب با هزینه 4500 میلیون ریال آماده بهره‌ برداری شد.

29 اردیبهشت 1343، از این تاریخ به بعد پیاده‌ راه رفتن هم در تهران دارای آداب و رسوم و قوانین ویژه خود شد و هر کس که از این قوانین سرپیچی می‌ کرد، جریمه می‌ شد. جراید نیز در این باره گزارش دادند در میدان مخبرالدوله 20 عابر پیاده متخلف هر یک به پرداخت 50 ریال و یک ساعت بازداشت به خاطر رعایت نکردن اصول پیاده‌ روی جریمه شدند و نیز در ادامه خبر یادشده آمده است که امروز اداره راهنمایی و رانندگی نسبت به تخلفات عابرین پیاده شدت عمل نشان داد و هر کس که خارج از محل‌ های خط‌کشی شده از عرض خیابان عبور کرد به وسیله ماموران راهنمایی و رانندگی بازداشت و جریمه شد. خبرنگاران همچنین نوشتند که این اقدام ماموران راهنمایی و رانندگی تهران به موجب ماده چهارم جرایم پنجاه ریالی قانون اخذ جرایم مصوب خردادماه 1339 عابرین پیاده انجام می‌ شود. دو سال پیش از این نیز مدتی به ‌طور آزمایشی این ماده از قانون اجرا شد و به موجب آن برای حفظ نظم عبور و مرور شهر، عده زیادی از عابرین نیز جریمه و به دادگاه ارجاع داده شدند؛ زیرا نتایج بررسی‌ها نیز نشان داده بود که اکثر تصادفات منجر به فوت یا زخمی شدن مربوط به عابرینی بود که مقررات یادشده را رعایت نکرده بودند، لذا پلیس راهنمایی و رانندگی مجددا قانون یادشده را با شدت اجرا کرد.

همچنین در این روز تیتری در روزنامه‌ ها نظر همه را به خود جلب کرد که درباره چگونگی دریافت مالیات توافقی از مردم بود. در خبری که به این مناسبت و از قول نمایندگان مجلس شورای ملی آمده بود گفته شده بود که براساس مواد این قانون به وزارت دارایی اجازه داده می‌شود در هر حوزه یا رشته‌ ای از امور مالیاتی که مقررات تصویب ‌نامه قانونی شماره 1124 مورخ 24/ 1/ 42 سازمان تشخیص مالیات مستقیم در آن حوزه یا رشته به موقع اجرا گذارده نشده است یا در مورد بقایای مالیاتی حوزه تهران و اختلافات مربوط به مالیات‌ های مستقیم سال 1343 و سال‌های بعد براساس مقررات تصویب ‌نامه قانونی «تصفیه بقایای مالیاتی» و تصویب ‌نامه‌ های مکمل آن و با رعایت اصلاحاتی که به‌ عمل آمده است، رسیدگی و حل و فصل نمایند. براساس ماده 2 قانون یادشده باید برای رسیدگی به این گونه مالیات ‌ها کمیسیون‌ های توافق برای رسیدگی به اختلافات مالیاتی تشکیل شوند که در این کمیسیون ‌ها دو نفر نماینده از دارایی و یک نفر نماینده مودی مالیاتی حضور داشته باشند و موضوع اختلافات مالیاتی را توافقی حل کنند.

29 اردیبهشت 1349، کنفرانس بزرگ سرمایه‌ گذاری آمریکا در تهران تشکیل شد.

29 اردیبهشت 1350، دکتر عبدالعلی جهانشاهی به ریاست بانک مرکزی ایران تعیین شد. همچنین در این روز دکتر خداداد فرمانفرماییان مدیرعامل سازمان برنامه شد و مهدی سمیعی‌ سفیر سیار اقتصادی ایران شد.

29 اردیبهشت 1352، دولت لهستان با امضای چندین قرارداد بازرگانی هفت میلیارد ریال به ایران اعتبار داد.

29 اردیبهشت 1353، حسین علیزاده به سمت معاون وزارت تعاون و امور روستاها و رییس غله و قند و شکر و چای منصوب شد.

29 اردیبهشت 1354، کنفرانس سری انرژی در تهران تشکیل شد.

29 اردیبهشت 1357، با ایجاد یک نیروگاه برق به قدرت 800 مگاوات در اصفهان بین ایران و شوروی موافقت شد.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر