بازدید 3569
اقتصاد در گذر زمان؛

از کشته شدن رئیس بانک استقراضی تا امضا توافقنامه افزایش ظرفیت کارخانه ذوب آهن

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 18 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

28 اردیبهشت 1294، رییس بانک استقراضی روس در اصفهان که سمت سرقنسولی آن کشور را نیز دارا بود نیمه ‌شب به ضرب شش گلوله به قتل رسید. در همان شب رییس مالیه اصفهان که بلژیکی بود ترور شد.

28 اردیبهشت 1300، قانون ثبت اسناد و تاسیس اداره آن در 142 ماده تنظیم و به مرحله اجرا درآمد.

28 اردیبهشت 1327، بودجه سال 1327 کشور در مجلس تصویب شد.

28 اردیبهشت 1330، دولت آمریکا در مورد ملی شدن صنعت نفت ایران بیانیه ‌ای انتشار داد و تصمیم یک طرفه ایران را خلاف عرف و مقررات بین ‌المللی دانست.

28 اردیبهشت 1336، امیراسدالله علم طی یک مصاحبه مطبوعاتی موجودیت حزبی را به نام «حزب مردم» اعلام کرد و در تشریح مرامنامه حزب افزود که این حزب طرفدار سهیم کردن کارگران در سود کارخانه‌ ها و تقسیم زمین بین کشاورزان و برابری حقوق زن و مرد می‌ باشد. علم در این مصاحبه سازمان حزب را بازگو کرد و مسوولان حزب را معرفی کرد.

28 اردیبهشت 1339، اساسنامه شرکت ملی نفت ایران به تصویب رسید.

27 اردیبهشت 1342، شرکت شیلات جنوب با مشارکت وزارت دارایی و چند سازمان دیگر تشکیل شد.

28 اردیبهشت 1344، نمایشگاه بازرگانی و صنعتی شوروی در تهران با حضور وزیر بازرگانی خارجی شوروی و امیرعباس هویدا افتتاح شد.

28 اردیبهشت 1345، تیمسار سپهبد ریاحی وزیر کشاورزی در پایان جلسه کنفرانس کشاورزی گفت: طرح قانون کار کشاورزی تهیه شده و پس از مطالعات نهایی، تسلیم مجلس خواهد شد تا مورد تصویب قرار گیرد. او ادامه داد: مساله ‌ای که باید مورد توجه دستگاه ‌های بیمه کشور قرار گیرد طرح بیمه کشاورزی و بیمه دام است که ان ‌شاءالله مورد توجه واقع خواهد شد. او در تشریح این موضوع متذکر شد که در حال حاضر متاسفانه کشاورز هیچ گونه تامینی ندارد، زیرا بیشتر فعالیتش بستگی به اوضاع طبیعی و گرفتاری‌ های ناشی از آن دارد، مثلا امسال کرمانشاه محصول خوب و بی ‌سابقه‌ای داشت و طبق گزارش ‌هایی که به من رسیده است شاید در 50 سال گذشته چنین محصولی در این سامان سابقه نداشته است. اما این محصول با آمدن یک تگرگ در 25 قریه دچار خسارت گردید. او همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود درباره قانون کار کشاورزان گفت: این قانون شامل کسانی خواهد شد که طبق قانون اصلاحات ارضی «کارگر کشاورزی» تشخیص داده شده ‌اند یا روی زمین ‌های بزرگ و کشاورزی و باغات بزرگ میوه مشغول به کار هستند و باید صاحب ساعات کار و دستمزد مشخص و آنچه شامل کارگران است، بشوند.

28 اردیبهشت 1347، یک هیات اقتصادی از آلمان تحت ریاست وزیر اقتصاد آن کشور وارد تهران شوند.

28 اردیبهشت 1355، بین ایران و بلغارستان یک قرارداد برای حمل ‌و نقل کالا و مسافر بین دو کشور به امضا رسید. همچنین در همین روز، نخست وزیر رومانی برای پاره‌ ای مذاکرات و عقد قرارداد اقتصادی وارد تهران شد.

28 اردیبهشت 1357، بین محمد یگانه و اسکاچکرف موافقتنامه ‌ای امضا شد. به موجب این موافقتنامه ظرفیت کارخانه ذوب‌آهن از 600 هزار تن رقم فعلی به یک میلیون و 900 هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و ویکی پدیا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان