بازدید 5731

ادارات به مدرک بیشتر از مهارت اهمیت می‌دهند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است گسترش و بها دادن به رشته‌های نظری باعث از بین رفتن رشته‌های مهارتی و هنرستان‌ها می‌شود.
کد خبر: ۶۹۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ 17 May 2017
سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به لزوم ایجاد اشتغال بر اساس آموزش‌های مهارتی در کشور و با انتقاد از گسترش دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، تنوع مدارس دولتی و شیوه برگزاری کنونی کنکور، گفت: اینکه با چند سوال تستی سرنوشت یک جوان در آینده مشخص شود و به تبع آن مدارس تیزهوشان و نمونه، نه به اندازه‌ای که در دنیا است بلکه صدها برابر بیشتر از آن وجود داشته باشد، باعث خواهد شد که فضا به سمتی رود که تعداد دانش‌آموزان تیزهوش و نمونه بیش از دانش‌آموزان عادی باشد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: این جریان باعث مغرور شدن این دانش‌آموزان شده و خود را بالاتر از دیگران احساس می‌کند و برای آنها انتظاراتی ایجاد می‌شود که هیچ‌زمان تحقق پیدا نمی‌کند، این دانش‌آموزان که به دانشگاه می‌روند انتظار پزشک و مهندس شدن دارند چراکه از ابتدای دبستان گفته می‌شود همه در آینده پزشک و مهندس خواهید شد و هر کس در این راه نباشد از قافله عقب خواهد ماند.

بها دادن به رشته‌های نظری باعث از بین رفتن رشته‌های مهارتی می‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: چنین فضایی باعث می‌شود فلسفه وجودی هنرستان و رشته‌های مهارتی از بین برود و اشتغال و کاراز درجه اولویت خارج شود و بر همین اساس آموزش عالی به سمتی سوق داده خواهد شد که وزارت علوم، دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد و در مجموع رشته‌های نظری را گسترش پیدا می‌کند چراکه هزینه این رشته‌ها برای دانشگاه‌ها و وزارت علوم پایین است و افراد بسیاری وارد دانشگاه می‌شوند؛ لذا در این فضا کسی مشتری هنرستان نیست و همه به دنبال یک صفحه کاغذ مدرک می‌روند.

ادارات به مدرک بیشتر از مهارت اهمیت می‌دهند

عضو کمیته مهارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اینکه برای ادارات به جای مهارت مدرک لازم است، تصریح کرد: اینکه فرد شاغل کار بلد است یا خیر، چیزی اختراع یا تولید کرده و اینکه ایده‌ای دارد یا نه مهم نبوده و باعث شده دانش‌آموزان و دانشجویان جز رشته‌های نظری، مشتری رشته‌های فنی و مهارتی نبوده و هنرستان‌ها به 50درصد آموزش مهارتی نرسند.

میرزاده ابراز امیدواری کرد: وزارت علوم و دانشگاه‌ها به این نتیجه برسند که نجات مملکت در این حوزه و حل معضل اشتغال با آمایش سرزمین است.

رسانه‌ها و صدا و سیما تلاش کنند تا مفاد برنامه ششم تحقق پیدا کند

وی افزود: رسانه‌ها و صدا و سیما باید به داد آموزش و پرورش و دانشگاه برسد و صرف اینکه یک نفر پول می‌دهد بخشی از آنتن را در اختیار وی قرار ندهند تا بگوید "کنکور آسان است"، "در مدارس نمونه این کار را انجام دهید" "به شما یاد می‌دهم چطور تست بزنید" و ... این نوع تبلیغات صرفا به خاطر پول متوقف شود و همه دست به دست هم دهند تا آنچه در برنامه ششم دیده شده، تحقق پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان گفت: قانون باید اجرا شود اما در حال حاضر در و دیوار شهر به خاطر پول و  تبلیغات تیزهوشان، نمونه، کنکور و ... اشغال شده؛ آنچنانکه مقابل دانشگاه تهران جایی برای نصب اطلاعیه‌های غیر از تست و ... نیست و طبیعتا با این روند، برنامه ششم در این حوزه تحقق پیدا نخواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار