بازدید 4191

بازتاب کناره گیری جهانگیری و واکنش ها به آن

برخی منتظر بودند جهانگیری در آخرین برنامه زنده تلویزیونی خود در شبکه دو روز گذشته انصراف خود را اعلام کند ولی امروز پس از نامه شورای عالی اصلاح طلبان و در شیراز در جمع هوادارانش اعلام کرد به نفع روحانی کنار می رود. کناره گیری جهانگیری واکنش ها و بازتاب هایی داشت که در این گزارش می خوانید
کد خبر: ۶۹۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۱ 17 May 2017
بعد از انصراف محمد باقر قالیباف به نفع سید ابراهیم رئیسی درانتخابات دوازدهم ریاست جمهوری در فاصله دو روز مانده به روز رای گیری اسحاق جهانگیری هم از کارزار انتخابات کناره گرفت و به هوادارنش گفت به روحانی رای بدهند. البته  نحوه حضور جهانگیری در مناظره ها و عدم تشکیل ستاد تبلیغاتی نشانه هایی بود که انتظار کناره گیری او به نفع روحانی را از ذهن دور نمی کرد.
به گزارش تابناک، برخی منتظر بودند جهانگیری در آخرین برنامه زنده تلویزیونی خود در شبکه دو روز گذشته انصراف خود را اعلام کند ولی امروز پس از نامه شورای عالی اصلاح طلبان و در شیراز در جمع هوادارانش اعلام کرد به نفع روحانی کنار می رود. جهانگیری پس از اعلام انصراف از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در انتخابات 29 اردیبهشت به روحانی رای می‌دهم. من به همراه شما ملت و تمام اصلاح طلبان به آقای روحانی رای می دهم.
وی افزود : من به اصرار شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و به توصیه برادر بزرگوار سید محمد خاتمی و تاکید رییس جمهور ، آقای روحانی برای کمک به اصلاحات در عرصه حضور پیدا کردم تا بگویم در سال 92 چه تحویل گرفتیم و قرار است چه بکنیم ،ابتدا هم اعلام کردم من و روحانی مکمل همدیگریم .
وی خاطر نشان کرد:در اینجا از همه شهروندان،اصولگرایان،اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراین درخواست می‌کنم،برای داشتن ایران آباد به همراه هم به روحانی رای بدهید.
واکنش روحانی به انصراف جهانگیری
 پس از انتشار خبر انصراف جهانگیری شاید اولین واکنش رسمی از سوی حسن روحانی رقم خورد. روحانی که در جمع هوادارانش در اهواز سخنرانی می کرد گفت:من در این‌جا می‌خواهم از برادرم دکتر جهانگیری تشکر کنم. او به انتخابات و صحنه انتخابات قدم گذاشت تا اطلاعات لازم را به ملت ایران بدهد. او به صحنه انتخابات آمد تا واقعیت‌ها را در مناظرات بگوید.
من دکتر جهانگیری را خوب می‌شناختم، خدمات او را در دولت یازدهم به خوبی دیدم. اما خوب بود که در انتخابات آمد تا همه مردم لیاقت‌های این سرباز دلیر ایران را ببینند. دکتر جهانگیری به شایستگی به افزایش آگاهی مردم کمک کرد و عملکرد دولت یازدهم را برای مردم تشریح کرد. امروز ایشان با بزرگواری به نفع من اعلام انصراف کرده است. این شخصیت با کفایت، خانواده شهید، ایثارگر، مجاهد، فعال، شخصیتی که برای خوزستان تلاش‌های بسیار کرد. من از این سرباز فداکار انقلاب و ملت تشکر می‌کنم.
واکنش وکیلی به کناره گیری جهانگیری
محمدعلی وکیلی  در یادداشتی با عنوان «حرکت عارفانه‌ی جهانگیری»  نوشت: «امروز، دکتر اسحاق جهانگیری با حمایت از دکتر حسن روحانی، از رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم کناره‌گیری کرد. او علی‌رغم این‌که در موعد تبلیغات بسیار خوب و خیره‌کننده درخشید و اقبال زیادی را برانگیخت اما دچار خودبینی نشد و تمام توان خود را در راستای پیروزی دکتر روحانی به کار گرفت. جهانگیری در این انتخابات نقش "نامزد دوم" را برای شورای‌عالی اصلاح طلبان داشت و از پیش با اعلان این نقش وارد انتخابات شده بود. انصراف ایشان، هم وفای به عهدِ سیاسی بود و هم به حکمِ عقلِ سیاسی.
لذا در این عملِ او، هم صداقت و سخاوت جلوه فروخت و هم سیاست! مانند برخی نبود که تا همین چندی پیش، با ادعای "صداقت با مردم"، مدعیِ ماندن تا آخر باشد ولی با وجود صرفِ هزینه‌های هنگفتِ مادی و معنوی ناگهان انصراف دهد. انصراف البته، امری مرسوم در انتخابات است اما طنز ماجرا آن‌جاست که جهانگیری خود از پیش گفته بود برای نامزدی دوم آمده است تا اگر مشکلی سدِ راهِ نامزدِ اول شود دست اصلاح طلبان خالی نباشد؛ لذا از همان ابتدا نقش خود را گفت و همان را نیز اجرا کرد اما حریف که طعنه‌ بی‌صداقتی می‌زد، علی‌رغمِ ادعای خود رفتار کرد و هر چند به صراحت گفته بود کنار نمی‌کشد اما طور دیگری عمل کرد.
به هر روی، در این انتخابات دکتر جهانگیری نشان داد که توان ریاست جمهوری در او وجود دارد. ایشان حقیقتا یکی از ذخایر اصلاح‌طلبان و نظام برای پست های کلیدی مانند ریاست جمهوری است.
اگرچه انصراف جهانگیری از کاندیداتوری ریاست جمهوری قابل حدس و قابل انتظار بود و واکنش های خاصی را در داخل کشور برنیانگیخت اما رسانه های بین المللی بخشی از اخبار و گزارش های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

بازتاب کناره گیری جهانگیری در رسانه های خارجی
کناره‌گیری «اسحاق جهانگیری» معاون رییس‌جمهوری کشورمان از رقابت‌های انتخاباتی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.
نیویورک تایمز نوشت: «یک اصلاح‌طلب از رقابت‌های انتخاباتی ایران کناره‌گیری کرد. این اقدام جهانگیری در حمایت از رییس‌جمهوری ایران صورت گرفت.»
تایمز با اشاره به کناره‌گیری «محمد باقر قالیباف» از رقابت‌های انتخاباتی، نوشت تنها چهار کاندیدا در انتخابات روز جمعه رقابت می‌کنند.
پایگاه خبری "دیلی میل" نوشت: «معاون رییس‌جمهوری ایران در حمایت از حسن روحانی، انصراف داد.»
دیلی‌میل به نقل از جهانگیری نوشت: «در انتخابات روز جمعه به روحانی رای می دهم. وظیفه تاریخی خود را به اتمام رساندم و به همراه شما برای کمک به روند رشد کشور به روحانی رای می دهم. به روحانی رای دهید چراکه وی مرد روز‌های سخت و دشوار است.»
خبرگزاری آسوشیتد‌پرس از کناره‌گیری «اسحاق جهان‌گیری» معاون رییس‌جمهوری کشورمان از رقابت‌های انتخاباتی خبر داد.
آسوشیتد‌پرس نوشت: «یک کاندیدای اصلاح طلب از رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ایران انصراف داد.»
این خبرگزاری ادامه داد: «جهانگیری در حمایت از "حسن روحانی" رییس‌جمهوری ایران از رقابت انتخاباتی کناره‌گیری کرد. این کار قابل پیش‌بینی، قدرت کمپین انتخاباتی روحانی را افزایش داد.»
آسوشیتد‌پرس افزود: «با کناره‌گیری جهانگیری اکنون تنها چهار کاندیدا در رقابت انتخاباتی ایران حضور دارند. انتخابات روز جمعه برگزار می‌شود.»

این خبرگزاری متذکر شد: «روز دوشنبه "محمد باقر قالیباف" در حمایت از "ابراهیم رییسی" از رقابت انتخاباتی انصراف داده بود.»
پایگاه خبری دیلی‌استار و ای‌بی‌سی نیوز نیز با اشاره به سخنان جهانگیری در شیراز، خبر کناره‌گیری وی از رقابت‌های انتخاباتی را منعکس کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار