بازدید 2794
اتاق ایران:

محیط کسب و کار ایران اندکی مساعدتر شد

بر اساس نتایج 'نخستین پایش فصلی فضای کسب و کار' از سوی اتاق ایران، محیط کسب و کار کشور با 11 صدم واحد رشد اندکی مساعدتر شده است.
کد خبر: ۶۹۴۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ 16 May 2017
بر اساس نتایج 'نخستین پایش فصلی فضای کسب و کار' از سوی اتاق ایران، محیط کسب و کار کشور با 11 صدم واحد رشد اندکی مساعدتر شده است.

به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، پایش ملی فضای کسب‌و کار که وظیفه انجام آن از مرکز پژوهش‌های مجلس ساقط شده و اتاق ایران مسوولیت آن را بر عهده دارد،‌ برای نخستین بار از سوی پارلمان بخش‌ خصوصی صورت گرفت و نتایج اولیه آن اعلام شد. 

نتایج پایش ملی محیط کسب و کار ایران که طبق قانون از سوی اتاق ایران انجام می‌شود نشان می‌دهد که در پاییز 1395 نمره شاخص ملی کسب و کار در این فصل 5.86 بوده است. در این پایش نمره 10 بدترین ارزیابی است و هرچه رقم پایین‌تر بیاید نشاندهنده بهبود محیط کسب‌و کار است. 

نمره 5.86 که برای وضعیت شاخص کسب و کار در فصل سوم سال گذشته به دست آمده اندکی بهتر از وضعیت این شاخص در آخرین ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس در تابستان 1395 (با میانگین5.93) بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، این ارزیابی بیانگر آن است که از نظر فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، محیط کسب و کار ایران در پاییز 1395 در مقایسه با ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس در فصل مشابه سال قبل یعنی پاییز 1394 با میانگین 6.04 اندکی مساعدتر شده است.

طبق ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب ‌وکار، اتاق‌ها موظفند به منظور اطلاع سیاستگذاران از وضعیت محیط کسب وکار در کشور، شاخص‌های ملی محیط کسب ‌وکار در ایران را تدوین و به‌طور سالیانه و فصلی بر حسب مورد به تفکیک استان‌ها، بخش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، سنجش و اعلام کنند. 

برهمین اساس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با همکاری کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که تجربه اجرای 6 سال مطالعه محیط کسب وکار در جامعه محدود را دارند، اجرای طرح ملی پایش محیط کسب وکار در اواخر سال 1395 را با همکاری اتاق‌های تعاون و اصناف ایران در دستور کار خود قرارداد.

این نخستین گزارش فصلی است که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر اساس روش توسعه یافته مورد استفاده مرکز پژوهش‌های مجلس و با رویکرد تلفیق داده‌های پیمایشی با داده‌های آماری بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین ارائه می‌کند.

در این گزارش، داده‌های پیمایشی حاصل از ادراک سنجی از وضعیت مولفه‌های محیط کسب‌وکار کشور در پاییز 1395، از 820 فعال اقتصادی زیرمجموعه سه اتاق و با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی جمع‌آوری ‌شده و داده‌های آماری نیز از منابع آماری رسمی کشور تهیه و مورد استفاده قرارگرفته‌اند.

با آغاز پایش کسب‌وکار از سوی اتاق ایران، دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس وظیفه‌ای در این زمینه ندارد و از این به بعد اتاق ایران به‌ طور فصلی و مستمر این پایش را بر مبنای داده‌های پیماشی از فعالان اقتصادی و داده‌های آماری از مراجع رسمی، این شاخص را مورد بررسی و نتایج آن را اعلام خواهد کرد.

طبق نخستین پایش صورت گرفته از سوی اتاق در پاییز 95 و مقایسه آن با پایش مرکز پژوهش‌های مجلس در تابستان 95، فرایند بهبود محیط کسب‌وکار به‌کندی درحرکت است. زیرا نمره از 5.93 به 5.86 رسیده است.

طبق این پایش‌ها، دشواری تامین مالی همچنان مهمترین مانع برای فعالیت‌های اقتصادی شناخته می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر