بازدید 3592

تغییر در طرح سازمان ملل برای یمن

کد خبر: ۶۹۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲ 15 May 2017
سازمان ملل طرح خود برای حل بحران یمن را تغییر داد و در طرح جدید قرار است در راستای از سرگیری مذاکراتی که از اوت گذشته متوقف شده بودند،‌ عقب‌نشینی نیروهای انصارالله به جای صنعاء از شهر الحدیده آغاز شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عبدالملک المخلافی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه دولت مستعفی یمن از گفت‌وگوی تلفنی خود با اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن خبر داد و گفت: ولد شیخ بر این باور است که می‌توان رکودی که "کودتاچیان" به شکلی جزئی ما را دچار آن کرده‌اند را با راه‌حلی مبتنی بر اصل عقب نشینی نیروهای انصارالله از حدیده برطرف کرد. پیشتر این راه حل بر عقب‌نشینی نیروهای انصارالله از صنعاء مبتنی بود. در این طرح قرار است شهر و بندر حدیده تحویل داده شوند و سپس با توقف درگیری‌ها، بندر حدیده تحت فرمان دولت قانونی درآید و در مقابل روند ارسال کمک‌های بشردوستانه و کالاها ادامه یابد.

المخلافی افزود: این باور ممکن است راه‌حل‌هایی ارائه دهد از جمله دور نگه داشتن حدیده از عملیات آزادسازی دولت هادی و ائتلاف به ویژه پس از آنکه از بندر حدیده به عنوان محلی برای قاچاق اسلحه استفاده شد.

نخست وزیر دولت مستعفی یمن ادامه داد: ائتلاف عربی به رهبری عربستان و دولت هادی پیشنهاد کردند که بندر حدیده به سازمان ملل تحویل داده شود تا این سازمان مانع از قاچاق شود اما زمانی که "کودتاچیان" از این بندر عقب‌نشینی کنند و این بندر به دست دولت هادی بیفتند، امری مطلوب است.

شاید ولد شیخ فکر می‌کند این اقدام تعبیری از حسن نیت برای تکمیل رایزنی‌هاست.

وی گفت: در گفت‌وگویم با ولد شیخ بر لزوم تلاش برای ملزم کردن "کودتاچیان" به تمامی موارد توافق شده در حوزه مسائل انسانی و زندانیان و اصول تاکید کردم و گفتم اگر ولد شیخ توافق آنها را به دست آورد، باید بداند که دولت هادی نیز تمایل به صلح طبق اصول توافق شده دارد.

وی ادعا کرد: دولت هادی یکی از طرف‌هایی است که تاکید بسیاری بر صلح دارد و ائتلاف عربی به رهبری عربستان نیز همین گونه است. این دو جنگ را شعله‌ورتر نمی‌کنند و نمی‌خواهند که این جنگ ادامه یابد. بر این اساس تمامی پیشنهاداتی که متعهد به سه اصل باشد، دولت یمن از آن استقبال می‌کند و فکر می‌کنم فشارها باید متوجه "کودتاچیان" و حامیان آنها به ویژه ایران شود امنیت و ثبات در یمن برقرار شود و به قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت مبنی بر عقب‌نشینی غیرمشروط انصارالله و تحویل سلاح‌هایشان عمل شود. فکر می‌کنم تلاش‌های ولد شیخ برای حل و فصل اوضاع و خروج از رکود به وجود آمده پس از رایزنی‌های کویت بود.

همچنین احمد عبید بن دغر، نخست وزیر دولت مستعفی یمن و المخلافی به همراه هیئتی برای برگزاری نشست‌هایی در آلمان وارد برلین شدند.

بن دغر گفت: در این سفر بر روابط دوجانبه آلمان – یمن تاکید و از آلمان به دلیل حمایت‌هایش از یمن تشکر می‌کنیم. آلمان سالانه ۳۲ میلیون یورو به یمن کمک و علاوه بر این ۵۰۰ میلیون یوروی دیگر نیز به طرح‌های بشردوستانه و امدادی سازمان ملل کمک می‌کند.

وی دیگر اهداف این سفر چند روزه را بررسی شرایط یمن، تاکید بر موضعگیری دولت هادی بر صلح، بررسی موضعگیری کودتاچیان در مخالفت با تمامی مقدمات برقراری صلح، مطرح کردن مساله دخالت‌های ایران در یمن به عنوان بزرگترین مانع صلح و پایان یافتن درگیری‌ها در این کشور دانست.

المخلافی ادامه ارتباطات با برلین با توجه به جایگاه آلمان در اروپا و عضویتش در گروه مذاکره با ایران را مثبت ارزیابی کرد.

یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان نیز در تماس تلفنی با المخلافی بر حمایت کشورش از یمن و دولت هادی تاکید کرد و گفت: عمان از هرگونه تلاش برای تحقق امنیت و ثبات و حفظ تمامیت ارضی، نهادهای ملی و ثروت‌های مردم یمن دریغ نخواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر