بازدید 2747

مرعشی: اصلاح‌طلبان با یک لیست در انتخابات شوراها شرکت می‌کنند

کد خبر: ۶۹۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 15 May 2017
دو عضو هیات رییسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در نشست پرسش و پاسخی که پیش از ظهر امروز به‌منظور تشریح نحوه تهیه لیست نهایی این جریان سیاسی برای انتخابات شورای شهر تهران برگزار شد، پاسخ گفتند.
 
به گزارش «تابناک»، نشست پرسش و پاسخ هیات رییسه شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با محوریت نحوه تهیه لیست امید شورای شهر تهران با حضور حسین مرعشی و ژاله فرامرزیان در یکی از ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان برگزار شد.

حسین مرعشی در پاسخ به سوالی درباره انتشار لیست‌های متعدد برخلاف تاکید اصلاح‌طلبان بر پایبندی بر تصمیم نهایی شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد: از جریان اصلاح‌طلبی هیچ لیستی بیرون نیامده و تنها لیست واقعی، همان لیست شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است.

او گفت: یکی از مشکلات ناشی از این است که در فضای مجازی امکان جلوگیری از این چنین مسائلی وجود ندارد. به‌عنوان نمونه لیستی تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات منتشر شده و این در حالی است که این شورا هیچ لیستی ارائه نکرده است. همچنین در موردی دیگر یکی از کاندیداهایی که تمایل به حضور در لیست اصلاحات داشت اما بیرون از لیست ماند، یکی از اسامی لیست ما را حذف و نام خود را جایگزین کرده و به‌عنوان فهرست اصلاح‌طلبان آن‌را نشر می‌دهد و حتماً ما به‌لحاظ حقوقی این مسائل را تعقیب می‌کنیم.

عضو هیات رییسه شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: اگر یک یا چند حزب تمایل به ارائه لیست داشته باشد، باید از امضای خود استفاده کند. ما تنها مرجع رسمی صاحب صلاحیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات را شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دانسته و این درحالی است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بنابر مصوبه خود، هیچ اقدامی بدون هماهنگی به شورایعالی انجام نخواهد داد.

عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی گفت: در نمونه‌ای دیگر شاهد هستیم لیستی تحت عنوان یاران هاشمی منتشر شده و درحالی که هیچکس بیشتر از بنده یار هاشمی نیست، شخصاً از نحوه تهیه این لیست مطلع نیستم و رسماً انتصاب این لیست را به آقای هاشمی تکذیب می‌کنم. اصلاح‌طلبان فقط یک لیست دارد و آقای خاتمی نیز صرفاً‌ از همین لیست حمایت می‌کند و خانواده آقای هاشمی نیز صرفاً از همین لیست حمایت می‌کند. به هر حال ممکن است پیروز شویم و ممکن است شکست بخوریم اما در هر صورت اتحاد و وحدت‌مان را از هر پیروزی دیگری مهمتر می‌دانیم.

ژاله فرامرزیان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره تعلل اصلاح‌طلبان نسبت به انتشار و توزیع اقلام تبلیغاتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها و این‌که باتوجه به بالاگرفتن انتقادها از درون جریان اصلاحات این گمانه تقویت شده که این جریان سیاسی هنوز به تصمیم نهایی نرسیده، گفت: جریان اصلاح‌طلب مسائل خاص خود را دارد. همان‌طور که آقای مرعشی تاکید کردند آقای معروف صمدی در لیست ما بود و تلاش کردیم ایشان در فهرست باقی بماند اما تا روز جمعه بعدازظهر وضعیت تایید صلاحیتش مشخص نبود و همین‌طور یکی دیگر از اعضای فعلی فهرست نیز با مشکلی مشابه روبرو بود و حتی تا روز شنبه ظهر کد تایید صلاحیت این کاندیدا اعلام نمی‌شد.

او گفت: به هر حال ما خود را به حمایت از اعضای فهرست‌مان متعهد می‌دانیم و علت تعلل ما در ارائه لیست صرفاً مربوط به حفظ حقوق افرادی بود که رای آورده بودند و ما خود را ملزم به رعایت حقوق این افراد می‌دانیم.

دبیر هیات رییسه شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین در واکنش به بخش دوم این سوال درباره انتقادهای مطرح شده، اعلام کرد: کمیته غربالگری متشکل از ۵ عضو هیات رییسه شورایعالی و ۲ نفر نیز از اعضای شورایعالی بود که بر این اساس آقایان حسین کمالی، حجت‌الاسلام موسوی لاری، مبلغ، گرامی‌مقدم، محمود صادقی و بنده و همچنین خانم دکتر کولایی عضو این کمیته بودیم و مجموعه تصمیمات بعد و حتی قبل از انتخاب ۱۵۰ نفر زیرنظر این کمیته انجام شد و بیشتر جلسات و تصمیم‌گیری‌ها نیز با مدیریت آقای کمالی انجام شد. بنابر این وقتی دور یک میز می‌نشینیم و به توافقی متعهد می‌شویم همه باید به رای نهایی احترام بگذاریم.

او گفت: باوجود این‌که وقتی دوستان فرم را پر کردند به ما تعهد دادند، ما به این بسنده نکرده و هنگامی که به فهرست ۱۵۰ نفره رسیدیم، انتخاب را به خود افراد واگذار کردیم که خودشان نپذیرفتند. فکر نمی‌کنم می‌توانستیم از این دموکراتیک‌تر عمل کنیم و به نظر می‌رسد این گام‌ها، گام‌های ارزشمند توسعه‌یافتگی است که هزینه‌های بسیاری دارد و باید این هزینه‌ها را بپردازیم.

فرامرزیان تصریح کرد: ما لیست خود را منتشر کردیم. روزنامه‌های رسمی از دو روز پیش لیست را تبلیغ می‌کنند و همچنین در سایت و کانال تلگرامی و شبکه‌های مجازی لیست منتشر شده و درمورد تبلیغات خیابانی هم باید بگویم وضعیت مالی ما مثل دوستان دیگر آن‌چنان خوب نیست و علاوه بر آن ضرورتی هم برای هزینه کردن گسترده نداریم. به هر حال ما همچون دیگر جریان‌ها دسترسی مالی گسترده برای تبلیغات نداریم و آن‌چنان به منابع قدرت و ثروت دسترسی نداریم و این تبلیغات شروع شده و بخشی از تبلیغات آغاز شده و امیدواریم طی روزهای آینده اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: البته ما تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم و این‌که می‌گویم منابع مالی کافی نداریم منظور این است که قرار نیست اصراف کنیم و سطح شهر را با کاغذهای تبلیغاتی بپوشانیم. از طرفی چاپ بنر و عکس‌های بزرگ بنابر قانون تبلیغات خلاف است و بنا داریم اقدام خلاف قانون انجام بدهیم. اما چاپ تراکت‌های کف‌دستی جزء برنامه‌های ما است و این اقدام را از روز گذشته آغاز کردیم و ان‌شاءالله این تراکت‌ها به تعداد لازم طی روزهای آینده چاپ و توزیع خواهد شد. به این اعتبار ما تبلیغات خود را از ظهر روز شنبه و پس از اعلام کد تایید صلاحیت آخرین عضو لیست، آغاز کردیم.

مرعشی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره عدم امضای میثاق‌نامه ازسوی محسن هاشمی، گفت: این مسئله را تکذیب می‌کنیم. آقای هاشمی همچون دیگر اعضا این میثاق‌نامه را امضاء کرده است.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش لابی‌ها در تهیه لیست گفت: بسیاری از این افراد حاضر در لیست مثل خانم آروین یا آقای اعطا چه لابی خاصی داشتند. ما هنوز برخی از اعضای لیست را از نزدیک ندیده‌ایم. دقت کنید از ۱۳ کرسی شورای شهر فعلی، صرفاً ۲ نفر در لیست جدید قرار گرفته‌اند. آقای انصاری قائم مقام حزب اتحاد ملت هستند. فردی صالح بوده که ما هم ایشان را قبول داریم و عضو شورای شهر فعلی هم هستند اما در لیست قرار نگرفتند. آقایان دوستی، حکیمی‌پور، حقانی یا تندگویان در لیست قرار نگرفتند. بحث از لابی مربوط به زمانی است که افرادی با سوابق مشخص در لیست قرار بگیرند و همین که تعدادی از افراد لیست ما ناشناس هستند، نشان دهنده همین است که ما سعی کردیم صرفاً به سهمیه‌های جوانان و زنان مصوب شورایعالی پایبند باشیم. البته که دوست داشتیم بسیاری دیگر از افراد در لیست باشند اما به هر حال ۲۱ کرسی بیشتر نداشتیم.

او گفت: بعضی انتقادها هم درباره افراد بود. مثلاً این‌که چرا عبدالله مومنی در لیست نیست. چرا که ایشان تایید صلاحیت نشدند. به هر حال هر کسی یک نفر را می‌پسندد و نمی‌توانیم بگوییم چون فلان کسی که ما دوست نداریم، در لیست نیست، پس فهرست خوبی نداریم. از طرفی بحث‌هایی مطرح شده که چرا نظر مشاوران اعمال نشده و این درحالی است که ما از نظرات کارشناسی همه مشاوران استفاده کردیم اما قرار نبوده تسلیم نظر آن‌ها باشیم. ما در تلاش کارشناسان قدردانی می‌کنیم و نظر این افراد به‌ویژه در انتخاب ۱۵۰ نفر نهایی تاثیرگذار بود. آقای سرخو در میان ۴۲ نفر بودند اما در مرحله نهایی شورایعالی به آقای علیخانی رای داده و رای‌ها هم مخفی بوده است و هنگامی که مکانیزم را می‌پذیریم باید نتیجه آن را هم بپذیریم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر