بازدید 33293
بیانیه‌های انصراف هم آماده شد؛

کدام اصواگرا و اصلاح طلب از انتخابات کنار می‌روند؟

به نظر می رسد با کناره گیری جهانگیری و کناره گیری یکی از دو گزینه اصلی جریان اصولگرایی به نفع دیگری که گفته می شود، حتی بیانیه انصرافش راهم نوشته است و امروز آن را قرائت خواهد کرد؛ انتخابات پیش روی ریاست جمهوری با حضور 4 کاندیدا در نهایت برگزار خواهد شد و مردم از بین 4 گزینه، رئیس دولت دوازدهم را انتخاب خواهند کرد.
کد خبر: ۶۹۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ 15 May 2017

انتخابات ریاست جمهوری به حساس ترین مرحله خود نزدیک شده و تنها 4 روز تا 29 اردیبهشت ماه و برگزاری انتخابات باقی مانده است؛ در این مجال گروه های سیاسی آخرین ترفندها و تاکتیک های انتخاباتی خود را پیاده می کنند و همه هم و غم خود را بر پیروزی در انتخابات پیش رو گذاشته اند.

به گزارش «تابناک»، زمزمه های زیادی در فضای مجازی پیرامون پیرامون ائتلاف های انتخاباتی در آخرین لحظات و فرصت های باقی مانده برای کناره گیری یک کاندیدا به نفع دیگری مطرح شده و به گوش می رسد. آنچه مسلم است، این آخرین ترکش های تیرهای جریانات سیاسی است که برای موفقیت بر رقیب به کار گرفته اند و می خواهند هر طور شده گوی سبقت را از رقیبان بربایند.

تکلیف ائتلاف اصلاح طلبان – اعتدالیون مشخص است

تکلیف ائتلاف اصلاح طلبان – اعتدالیون مشخص است، آنها از مدت های پیش «حسن روحانی» را به عنوان کاندیدای اصلی و «اسحاق جهانگیری» را به عنوان کاندیدای پوششی او وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری کردند. قرار هم بر این گذاشته شده بود که یک نفر از درون دولت با گرایش اصلاح طلبی وارد صحنه انتخابات شود که هم تبیین کننده این گفتمان باشد و هم کمک حال روحانی در مقابل رقیبان.

البته جهانگیری که از ابتدا تکلیفش روشن بود؛ یعنی نمی خواست رئیس جمهور شود و فقط برای کمک به رئیس دولت یازدهم در مقابل رقیبان وارد صحنه انتخابات شده بود، از عهده وظایفش تقریبا به خوبی برآمد؛ یعنی گفتمان اصلاح طلبی را تبیین کرد و خود را نماینده این جریان در انتخابات خواند و با خاطر اسوده نسبت به اینکه حرف و سخنش موجب ریزش رأیش خواهد شد یا خیر؟ به انتقادات از دولت و روحانی پاسخ داد.

اشراف جهانگیری بر اعداد و ارقام و عملکرد دولت در جریان مناظره باعث شد که او به جای رئیس دولت در بسیاری از مواقع، پاسخگوی انتقادات رقیبان روحانی باشد و البته او با توسل به این مسائل که از جمله ان می توان حملات تند جهانگیری به «محمدباقر قالیباف» و بعضا «سید ابراهیم رئیسی» و حتی «سید مصطفی میرسلیم» را مورد اشاره قرارداد، محبوبیتی در بین جریان اصلاح طلبی و حامیان آن کسب کند.

با این حال امروز و نهایتا فردا را باید آخرین روز حضور جهانگیری در صحنه انتخابات به عنوان کاندیدا دانست؛ چراکه او طبق آنچه در ابتدا به عنوان استراتژی ائتلاف اصلاح طلبان – اعتدالیون تعیین شده بود، باید از عرصه انتخابات به نفع روحانی کناره گیری کند. در خبرهایی که پیشتر منتشر شده بود، آمده است که او اواسط هفته جاری اعلام کناره گیری خواهد کرد؛ لذا ظرف امروز و یا فردا باید شاهد کنار رفتن «اسحاق جهانگیری» از صحنه انتخابات به نفع «حسن روحانی» باشیم.

قطعیت کناره‌گیری یک گزینه اصولگرا به نفع دیگری

همانطور که برای بسیاری از مردم روشن شده «محمدباقر قالیباف» و «سید ابراهیم رئیسی» گزینه های اصلی جریان اصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری هستند، اما هر کدام از آنها توانسته اند بخشی از جامعه اصولگرایی را به سمت خود جذب کنند. آنچه دیروز و امروز در شبکه های اجتماعی بیشتر منتشر شده است، این است که احتمال دارد امروز یکی از از این دو به نفع دیگری کنار بروند.

اصولگرایان سعی کردند تا آخرین روزهای منتهی به انتخابات استراتژی خود را برای حضور در این عرصه رو کنند، از این رو با 3 کاندیدا وارد صحنه انتخابات شدند که دو نفر از آنها یعنی قالیباف و رئیسی گزینه های اصلی این جریان محسوب می شدند. آنها در ابتدا اعلام کردند، تعدد کاندیداهای این طیف برای شکسته شدن و تقسیم آراء و کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم است، اما خبرهایی که این روزها به گوش می رسد، حکایت از این دارد که استراتژی اصلی جریان اصولگرایی چیز دیگری است.

گفته می شود، قرار است امروز یکی از کاندیداهای اصولگرایان از صحنه انتخابات به نفع دیگری کنار برود تا مانع از پراکندگی آراء این طیف در انتخابات شود و جریان اصولگرایی نیز بتواند با یکپارچه کردن آراء برای یک کاندیدا، چشم امید به پیروزی در انتخابات داشته باشد. ضمن اینکه به نظر می آید اصولگرایان نیک می دانند که کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم بیشتر از آنکه به نفع آنان باشد، به نفع رقیب است.

این یکپارچه کردن آراء جریان اصولگرایی محاسن دیگری هم به دنبال خواهد داشت از جمله اینکه فاصله رأی با رقیب اصلی آنها یعنی «حسن روحانی» با توسل به این روش به حداقل ممکن خواهد رسید و حتی اگر او پیروز صحنه لقب بگیرد، با فاصله اندکی نسبت به نفر دوم خواهد توانست پیروزی را ار آن خود کند. لذا امروز باید منتظر کناره گیری یکی از کاندیداهای اصلی جریان اصولگرایی به نفع دیگری باشیم.

میرسلیم و هاشمی طباء تا آخر در صحنه می‌مانند

تکلیف «سید مصطفی میرسلیم» و «سید مصطفی هاشمی طباء» دو سید مصطفای انتخابات پیش رو روشن است. آنها اعلام کرده اند که تا آخرین لحظه در انتخابات پیش رو باقی خواهند ماند و به رقابت با رقیبان خواهند پرداخت. البته هاشمی طباء تکلیفش روشن است، او اگرچه گفته در انتخابات باقی خواهد ماند، اما به روحانی رأی خواهد داد. میرسلیم هم که به نظر می آید به دنبال احیای تفکر قدیمی ترین حزب جمهوری اسلامی یعنی حزب موتلفه اسلامی است، گفته تا آخر به رقابت با رقیبان خواهد پرداخت.

به نظر می رسد با کناره گیری جهانگیری و کناره گیری یکی از دو گزینه اصلی جریان اصولگرایی به نفع دیگری که گفته می شود، حتی بیانیه انصرافش راهم نوشته است و امروز آن را قرائت خواهد کرد؛ انتخابات پیش روی ریاست جمهوری با حضور 4 کاندیدا در نهایت برگزار خواهد شد و مردم از بین 4 گزینه، رئیس دولت دوازدهم را انتخاب خواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار