بازدید 5096
۱

پیامکی که یارانه نقدی را به بعضی خانوارها برگرداند

وصل مجدد یارانه غیر نیازمندانی که وزارت کار به نتیجه رسیده خلاف قانون است، مگر آنکه اشتباهی صورت گرفته و با توجه به اینکه گفته می‌شود بیش از یک سال یارانه دریافت نکرده‌اند، احتمال اشتباه را به حداقل می‌رساند و به ندرت محاسبات غلط برای حذف غیر نیازمندان به وجود می‌آید.
کد خبر: ۶۹۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 15 May 2017
گفتمان اعتراض به آرد و پارچه سبز و سیب زمینی رایگان، این روزها گویی بیش از همیشه درس‌های خود را از گذشته گرفته است و از هیچ راهی برای فریب مردم کوتاه نمی‌آیند. 

چند ماه پیش بود که در اطلاعیه‌ای اعلام شد مستمری فقرا و نیازمندان سه برابر خواهد شد. مساله‌ای که در مناظره میان کاندیداهای ریاست جمهوری نیز مورد اشاره قرار گرفت، آنجا که ابراهیم رئیسی در سخنانی با انتقاد از حسن روحانی از او پرسید که چرا پیش از این به فکر افزایش مستمری نیفتاده است و چند هفته پیش از انتخابات این اقدام را انجام داده است. البته وزارت رفاه به این موضوع واکنش نشان داده و گفته بود: جهت اطلاع ایشان، در دولت تدبیر و امید و با پیگیری وزارت رفاه از سال ۹۴ این موضوع در دستور کار قرار گرفت و سیاست چند لایه حمایت اجتماعی تدوین شد. قابل توجه این است که افزایش مستمری افراد جامعه هدف نهادهای حمایتی در برنامه ششم توسعه درج شده است و این بدین معناست که وزارت رفاه، حداقل بیش از یکسال پیش از تصویب برنامه ششم توسعه، افزایش مستمری مستمری بگیران را پیگیری کرده است .افزایش مستمری مددجویان بهزیستی در بودجه سال ١٣٩٦ یعنی در بهمن ١٣٩٥ تصویب شد. با موفقیت برجام و افزایش درآمد نفت، این امکان بوجود آمد که مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی؟ره؟ به سه برابر افزایش یابد.

با این حال، مناقشه اینجا به پایان نرسید و ستاد ابراهیم رئیسی در اطلاعیه‌ای پس از این سخنان مسوول وزارت رفاه اعلام کرده بود: به اطلاع مردم عزیز می‌رساند که موضوع حمایت از نیازمندان به ماده ۵ قانون تأمین زنان و کودکان بی سرپرست مصوب سال ۱۳۷۱ و سپس بند ل ماده ۹۷ قانون برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/۶/۱۳۸۳باز می‌گردد که بر اساس آن مستمری خانواده‌های نیازمند می‌بایست بر مبنای ۴۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد سالانه‌ای که هرساله توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود ،پرداخت گردد. در بند «ل» ماده ۹۷ تصریح شده است : افزایش مستمری ماهانه خانواده‌های نیازمند، بی سرپرست و زنان سرپرست خانواده تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی بر مبنای ۴۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد در سال اول برنامه منظور می‌گردد. با توجه به اینکه در قانون برنامه پنجم به این بند هیچ اشاره‌ای نشده و به عبارتی لغو نشده ؛ بنابراین این مهم همچنان به قوت خود باقی است. بنابراین برای اطلاع دولت محترم و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی این اقدام مسبوق به سابقه است و دولت محترم برای افزایش مستمری خانواده‌های نیازمند از قبل و بدون نیاز به قانون جدید دارای مستندات قانونی لازم بوده لیکن به تازگی و در چند ماه گذشته به یاد خانواده‌های به ادبیات خودشان (کم‌برخوردار)‌ و نه مستضعف افتاده‌اند!

اما ماجرای کمک‌های غیرمعقول در آستانه انتخابات به همین مساله ختم نمی‌شود و پیامکی که این روزها برای برخی از مردم می‌آید، نشان از وصل شدن یارانه برخی از کسانی است که پیش از این یارانه‌ای به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت. در این پیامک‌ها آمده است:  یارانه شما در تاریخ 26 اردیبهشت به حساب شما واریز می‌گردد. سازمان هدفمندی یارانه‌ها. پیامکی که بسیاری از مردم، از آن به عنوان باج جدید روحانی به مردم برای گرفتن رأی آن‌ها در انتخابات پیش رو تعبیر می‌کنند. مهم‌ترین ابهام آفرینی در این موضوع نیز عملکرد دولت در استفاده از امکانات خود برای تبلیغ و نیز شفاف نبودن روند قطع یارانه‌هاست، به گونه‌ای که پیش از این بسیاری از خانواده‌ها معتقد بودند به رغم ثروت کمتر نسبت به برخی دیگر، یارانه آن‌ها قطع شده ولی یارانه گروه دیگر هم‌چنان وصل است. محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با وصل مجدد یارانه افراد غیرنیازمند پس از گذشت یکسال، به فارس گفت: طبق ماده 14 قانون بودجه سال 95 حکمی وجود داشت که دولت موظف به حذف غیرنیازمندان یارانه بگیربود، اما کامل عملی نکرد. این حکم در بودجه 96 وجود ندارد، اما اگر طبق بررسی‌ها سرپرستی از یارانه حذف شد، دولت اجازه قانونی برای وصل کردن ندارد و شائبه سیاسی و انتخاباتی خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: وصل مجدد یارانه غیر نیازمندانی که وزارت کار به نتیجه رسیده خلاف قانون است، مگر آنکه اشتباهی صورت گرفته و با توجه به اینکه گفته می‌شود بیش از یک سال یارانه دریافت نکرده‌اند، احتمال اشتباه را به حداقل می‌رساند و به ندرت محاسبات غلط برای حذف غیر نیازمندان به وجود می‌آید.

ستاد هدفمندی یارانه‌ها اما به این مساله واکنش نشان داده است و در اطلاعیه‌ای اعلام کرده: اداره كل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان در پی درج اخبار نادرست برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری در خصوص ارسال پیامك و وصل یارانه قطع شده برخی از سرپرستان خانوارهایی كه در سامانه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اعتراض خویش را ثبت نموده و اعتراض آنها مورد بررسی و تجدید نظر كارشناسان ذیربط قرار گرفته، جوابیه‌ای به شرح ذیل منتشر كرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در طول سه سال گذشته و به استناد بند «ح» از تبصره (20) قانون بودجه سال 94 و همچنین بند «الف» از تبصره (14) قانون بودجه سال 95 کل کشورنسبت به شناسایی و قطع یارانه نقدی حدود پنج میلیون نفر از خانوارهای پُردرآمد اقدام نموده‌اند. ضمناً حسب بند «الف» از ماده (4) آیین نامه اجرایی تبصره (20) قانون بودجه سال 94 کل کشور و نیز ماده (5) آیین نامه اجرایی تبصره (14) قانون بودجه سال 95 کل کشور، اعتراض این سرپرستان خانوار در صورت مراجعه به سامانه  yaraneh10.ir مورد رسیدگی ماهانه توسط کارشناسان خبره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد و در هر ماه پس از بررسی و انجام امور کارشناسی لازم و در صورت تأیید مستندات ارائه شده، این سرپرستان خانوار مجدداً به چرخه دریافت کنندگان یارانه نقدی برگشت داده می‌شوند.لازم به توضیح است، در اردیبهشت ماه جاری نیز طبق روال ماه‌های قبل، نسبت به رسیدگی به اعتراضات ثبت شده سرپرستان خانوار در سامانه yaraneh10.ir  اقدام مقتضی صورت پذیرفته و نتیجه بررسی نیز از طریق پیامک به افراد ذینفع اطلاع رسانی گردیده است. با این حال، این روزها این مواد قانونی و توجیهات سازمان‌های دولتی به مذاق بسیاری از کسانی که تعطیلی مدارس به خاطر استقبال از روحانی، افزایش یک باره مستمری‌های بهزیستی پیش از انتخابات، کپی‌کاری‌های روحانی از وعده ایجاد شغل قالیباف و بستن سامانه کارانه و دیگر کارهای مشابه را دیده‌اند، خوش نمی‌آید و تنها یک مساله را به ذهن متبادر می‌کند: روحانی باید پیروز شود، ولو با استفاده از امکانات غیرقانونی و دولتی.

منبع: صبح نو

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تا کور شود هر آنکه نتواند دید!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی