بازدید 7021

3 دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی

قیمت گذاری کالاها فرآیندی پیچیده است و عوامل زیادی باعث تغییرات قیمت در کالای دادوستد میان فروشنده و خریدار می شود، اما تمام این عوامل در یکی از سه گروه بنیادی، سیاسی و فنی دسته بندی می شوند.
کد خبر: ۶۹۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ 15 May 2017
قیمت گذاری کالاها فرآیندی پیچیده است و عوامل زیادی باعث تغییرات قیمت در کالای دادوستد میان فروشنده و خریدار می شود، اما تمام این عوامل در یکی از سه گروه بنیادی، سیاسی و فنی دسته بندی می شوند.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، این سه گروه اغلب در تضاد هستند، اما زمانی که آنها همگی در یک راستا حرکت کنند، آن گاه حرکت پایدار به وجود می آید.این پدیده در حال حاضر برای گاز طبیعی آمریکا اتفاق افتاده که در نتیجه آن باعث افزایش شدید قیمت شده است.

3 دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی

اصول بنیادی عرضه و تقاضا 
عوامل بنیادی ویژه کالا مانند عرضه و تقاضا با نفوذ ترین عوامل در زمینه تعیین قیمت می باشند. نظریه اساسی اقتصاد در زمینه  قیمت گذاری بر پایه عرضه و تقاضا استوار است اما بازار دارای دست نامرئی می باشد که به طور خودکار عرضه و تقاضا را تنظیم می کند.

برای مثال اگر تقاضا نسبت به عرضه افزایش یابد، قیمت کالا نیز افزایش یافته و در نتیجه افزایش قیمت، عرضه نیز افزایش خواهد یافت و به این پدیده دست نامرئی بازار اتلاق می شود.

پس از کاهش مقادیر گاز طبیعی آمریکا در چند سال گذشته، اکنون بازار در حال برقراری تعادل می باشد اما نشانه هایی وجود دارد که قیمت بطور اجتناب ناپذیری در حال صعود می باشد.

صادرات گاز طبیعی از ایالات متحده همیشه یک پیشنهاد غیر عملی بوده زیرا مصرف گاز این کشور بیشتر از تولیداتش بوده است اما ترکیبی از قیمت بالای نفت در چند سال گذشته و انقلاب استخراج تمامی معادلات را بر هم زده و باعث حرکت آمریکا به سوی صادرات شده است. ساخت پایانه های مایع و صادرات اگرچه زمان زیادی را گرفت اما اولین موج های صادرات را به وجود آورد.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور می تواند تا سال 2020، 40 درصد از تولیداتش را صادر کند.

با توجه به نمودارهای کمیسیون انرژی فدرال که در پایین آمده، در صورتی که تولید افزایش یافته و ظرفیت صادرات وجود نداشته باشد، این امر باعث اثرات مخربی در قیمت های آمریکای شمالی می شود.

3 دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی

تغییر قیمت ها نشان می دهد اگر تولید کنندگان آمریکایی به بازارهای خارج از کشور دسترسی پیدا کنند، حداقل تا نقطه ای که در نمودار، قیمت های آمریکا به آن دست یافته صادرات می کنند و این همان جایی است که فاکتور دوم یعنی سیاست وارد بازار می شود.

سیاست
دومین فاکتوری که بر قیمت گذاری تاثیر مستقیم دارد سیاست می باشد که به دو بخش خارجی و داخلی دسته بندی می شود. تغییرات محیط قانونی و نظارتی کشورهای تولید کننده و همچنین نگرانی های ژئوپولیتیکی هر دو می توانند هر دو طرف معادله عرضه / تقاضا را تحت تاثیر قرارداده و باعث تغییرات عمده در قیمت ها شود.

شاید برخی انتظار داشته باشند که با تصمیم دولت ترامپ مبنی بر باز کردن زمین های فدرال برای حفاری بیشتر، قیمت نفت کاهش یابد، در حالی که چنین نیست. شاید افزایش تولید نفت، موجب کاهش قیمت آن شود، اما در مورد گاز طبیعی بالابردن ظرفیت و سرعت خط لوله ها و فراهم کردن امکانت راحت تر برای صادرات آن می تواند به افزایش قیمت گاز بیانجامد.

عوامل فنی
معمولا تجزیه و تحلیل فنی برای پیش بینی حرکت کوتاه مدت مفید است اما در بعضی از اوقات، روند بلند مدت را هم می توان به وضوح دید.

3 دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی

3 دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی

دو نمودار بالا نشان دهنده قیمت های گاز طبیعی ایالات متحده می باشد که بالاترین نقطه آن مربوط به 6 ماه گذشته و پایین ترین نقطه مربوط به 3 سال گذشته می باشد. همانطور که می بینید، در هر دو مورد، قیمت جاری در نیمه پایین یک کانال صعودی به روشنی یافت می شود. گاز طبیعی اخیرا دارای نوسان بوده، به طوری که می توان صرفا در تجزیه و تحلیل فنی به ه این نکته متکی بود که روند بلند مدت قطعا صعودی است.

در کوتاه مدت، هر سه دسته اصلی که برروی قیمت گاز تاثیر می گذارند، به سمت بالا حرکت می کنند.بدون شک برخی از برجستگی ها در نمودار یافت می شود که این نقاط، جزئی از ماهیت بازار می باشد اما در بازه 6 ماه تا یک سال آینده، بازگشت گاز طبیعی به نقطه تعیین شده 5 دلار، به نظر می رسد ممکن باشد. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان