بازدید 18517

واکنش‌ها به توهین طالبی به شجریان

کد خبر: ۶۹۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 15 May 2017
یک روز «بدبخت‌خواندن» فقرا و محرومان؛ حالا هم توهین به شهریار آواز ایران. اردوگاه هواداران دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این روزها شاهد چنین دستاوردهایی در تخریب رقیب خود است. محمدرضا شجریان سال‌هاست که در مقام یک شخصیت فرهنگی در ایران اسم‌ورسمی یافته و این نوع شخصیت‌ها به طور فراجناحی مورد توجه همگان واقع خواهند شد، اما برخی به‌‌اشتباه در این بازی‌های سیاسی تیر خطا را به سمت او و هوادارانش پرتاب می‌کنند. این‌بار سخنان ابوالقاسم طالبی، فیلم‌ساز اصولگرایی که نمی‌داند اگر نقد و نظری دارد چگونه باید بیانش کند، دردسرساز شده است.
 
به گزارش شرق، ابوالقاسم طالبی روز شنبه، ٢٣ اردیبهشت، در همایش نخبگان حامی ابراهیم رئیسی اعلام کرده بود که دولت یازدهم آن‌قدر دستش خالی است که آویزان یک بیمار سرطانی (محمدرضا شجریان) شده است. این گفته با واکنش منفی کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد. «من شرمم شد به‌جای ایشان»؛ این را یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت.
 
یکی دیگر از کاربران نوشت: «بیماری استاد شجریان بیماری جسمیه شما رو چکار کنیم که سرطان عقل دارید و بنا به گفته حضرت مولانا حضرت عیسی برای همه دوا و درمان داشت به‌جز نادان و از دست نادان فراری بود». دیگری هم این‌طور از اظهارات کارگردان طرفدار ابراهیم رئیسی انتقاد کرد: «واقعا برای به‌اصطلاح متمدنین و کسانی که خود را بافرهنگ می‌دانند بایست شرمنده شد که از یکی از مفاخر این سرزمین که همپای باربد و نکیساست با عنوان هنرمند سرطانی یاد کنند جای آنست که خون موج زند در دل لعل / زین تغابن که خزف می‌شکند بازارش».
 
از جانب دیگر، امیرحسین مدرس، مجری صداوسیما، با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت: «آقای ابوالقاسم طالبی پیش از انداختن قلاده‌های طلا به گردن دیگران، ... از ادب بر گردن خود بیاویز».
 
سازندگان انیمیشن دیرین‌دیرین هم اثری را درباره محمدرضا شجریان و با آرزوی سلامتی برای او ساختند. در انیميشن تازه دیرین‌دیرین، محمدرضا شجریان یک هنرمند و شخصیت واقعی معرفی شده که دارای ادب و کمال و هنر است و یک ملت برایش آرزوی سلامتی می‌کنند.در روزهای گذشته، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نباید آثار هنری را با گرایش‌های سیاسی مرتبط کرد، ثبت ‌ملی «ربنا»ی شجریان را «اقدام مناسبی» توصیف کرده بود. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ثبت‌ ملی «ربنا»ی محمدرضا شجریان، به خانه ملت گفته بود: «نباید آثار هنری را با گرایش‌های سیاسی مرتبط کرد؛ درواقع اگر گرایش سیاسی پدیدآورنده یک اثر را نیز قبول نداریم، نباید آسیبی به اثر او برسد، بنابراین ثبت این اثر به‌همت سازمان میراث ‌فرهنگی اقدام مناسبی بود».
 
در همین حال، محسن تنابنده از سخنان ابوالقاسم طالبی در همایش حامیان رییسی انتقاد کرد.

محسن تنابنده در اینستاگرام به اظهارات ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم «قلاده های طلا» درباره محمدرضا شجریان واکنش نشان داد.

این بازیگر با انتشار فیلمی از شجریان نوشت: «ابوالقاسم طالبی كارگردان قلاده های طلا در همايش نخبگان حامی سيدابراهيم ريسی گفت: «مابايد امروز دعا كنيم حال شجريان خوب شود زيرا دولت يازدهـم دستش خالی است و آويزان يك هنرمند سرطانی شده.». ننگ برتو»
 
مهدی پاکدل هم با انتشار عکسی از محمدرضا شجریان در اینستاگرام، درباره سخنان ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما، نوشت: «ابوالقاسم طالبی (کارگردان «قلاده هاى طلا») در همایش نخبگان حامی سیدابراهیم رییسی گفت: «ما امروز باید دعا کنیم حال محمدرضا شجریان خوب شود زیرا دولت یازدهم دستش خالی است و آویزان یک هنرمند سرطانی شده است.» بزرگواران عزيز اگر صلاح دونستيد ابتدا براى شفاى آقاى طالبى دعا كنيم.»
 
نماینده مردم تهران، ری، شميرانات، اسلامشهر و پردیس، با بیان اینکه نوع برخورد با شجریان از ابتدا درست نبود، افزود: «بعضا ممکن است ایشان در حوادث سال ٨٨ از موضوعی ناراحت و مصاحبه‌ای کرده باشند؛ باوجوداین، ایجاد این نوع محدودیت برای هنرمندان کار درستی نیست، چراکه هنرمندان روحیه لطیفی دارند و ممکن است اظهارنظر تندی هم کرده باشند، اما نباید به آن خیلی حساسیت نشان داد. آن نوع برخوردها از ابتدا با ایشان درست نبود».
 
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌تازگی دعای مشهور «ربّنا» با اجرای محمدرضا شجریان را ثبت‌ ملی کرده است.
 
پیامد سخن ابوالقاسم طالبی در جامعه فرهنگی ایرانی ایجاد نوعی گریز از تفکر و نگاهی است که از فرهنگ ایرانی و اسلامی دور افتاده و نمی‌تواند انتظارات عمومی را برآورده كند.
 در ایران بزرگ همه بزرگان باید حضورشان در ارکان عمومی و فرهنگی جامعه در نظر گرفته شود و حذف ظاهری اینها، درواقع بر حضور عمومی از راه‌های دیگر می‌افزاید. اگر صدای شجریان از صداوسیما پخش نشود، آیا هوادارانش صدای او را از راه‌های دیگر دنبال نخواهند کرد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان