بازدید 17155

خانه‌تکانی در منوی غذای رستوران‌های ایران

کد خبر: ۶۹۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۷ 15 May 2017
شیوه نامه گردشگری غذا پس از برگزاری ۸ جشنواره «سفره ایران» تهیه شده و بزودی به رستوران ها و مراکز اقامتی سراسر کشور ابلاغ می شود.

به گزارش ایسنا، جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری از سال گذشته در هشت منطقه کشور و در شهرهای رامسر، تبریز، کرمانشاه، مشهد، کرمان، اصفهان، شیراز و آبادان و با هدف شناسایی و معرفی ظرفیت‌های خوراک محلی و سنتی ایرانی، توسعه گردشگری غذا و البته تغییر منوی خوراک در رستوران‌های کشور برگزار شد که هرچند با وجود نقدهایی در باب ضرورت نداشتن برگزاری چنین رویدادی که بیشتر ماهیت سرگرمی محلی دارد و هزینه‌بر است و تکرار اتفاقات گذشته بدون داشتن برآیند موثر بوده، اما در نهایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که با نتیجه همین جشنواره‌ها، شیوه‌نامه گردشگری غذا تهیه شده که به زودی هم ابلاغ خواهد شد.

درحالی که کشورهایی مثل فیلیپین، کانادا و ایرلند در رقابتی تنگاتنگ در حال ساخت سرمایه‌هایی از گردشگری غذا هستند و کشورهای دیگری همچون فرانسه، مالزی، پرو، چین، کره‌جنوبی، ایتالیا و یونان در صنعت گردشگری غذا پیشرو شده‌اند و با برپایی رویدادهایی در این مسیر، درآمد هنگفتی عاید خود می‌کنند، ایران که یکی از سه مکتب اصلی خوراک در دنیا است و تا کنون بیش از ۲۵۰۰ نوع غذا و ۱۰۹ نوع نوشیدنی در آن شناسایی شده، هنوز در این بخش درجا می‌زند و گردشگران خارجی آن پس از یک هفته گشت و گذار، از طعم‌های تکراری غذاها و کباب‌های ایرانی در رستوران‌ها، خسته می‌شوند.

این چالش برای گردشرانی که گیاهخوار هستند نیز پررنگ‌تر است، چون با وجود قرار گرفتن سبزی و میوه در سبد خوراک ایرانی‌ها، اما تعداد مراکز پذیرایی که در این حوزه فعال‌اند، بسیار محدود است و در برخی شهرها شمار آنها حتی به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

از سوی دیگر با آن که شهر رشت از سال ۹۴ با ثبت ۱۷۰ نوع غذای محلی به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوسته، اما در این دو سال اتفاق چشمگیر مرتبطی رخ نداده و نه تنها گردشگران خارجی، بلکه مردم سرزمین خودمان هم از این جریان بی اطلاع هستند. هر چند که مراکز پذیرایی در رشت این منظر دگرگونی بیشتری در مقایسه با سایر نقاط کشور داشته اند، اما به حدی نبوده که مثلا گردشگر را به این انگیزه برای سفر به رشت وادار کند.

جشنواره های سفره ایرانی که سال گذشته نیز با حضور شماری از سرآشپزهای رستوران های محلی برگزار شد و در هر نوبت، سرآشپزی برگزیده می شد، در پی این بود که با رفع خلاءهای این بخش، مقامت مراکز پذیرایی را در برابر تغییر منوی غذایی بشکند و بر آن دارد تا با کشف طمع های جدید و سنت های آشپزی در بسیاری از روستاها و شهرها که همچنان ناشناخته مانده اند، از روی یک تجربه شخصی به انتخاب برسند. شیوه نامه ای که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اکنون از آن سخن می گوید نیز بر همین اساس تهیه شده و در پی ایجاد فرهنگ گردشگری غذا است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۰
غذاهایمان هم مثل پژوها و پرایدهایمان درجا زده اند و تکراری شده اند.
پاسخ ها
حسام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
به هر رستوران در هر نقطه کشور بروید با منوی یکسان شامل زرشک پلو با مرغ و چلوگوشت و جوجه کباب ، کباب برگ و کوبیه مواجهید و هر جا با کمی تغییر در ظاهر و شکل آن مثلاً همین ها تبدیل به کباب بختیاری می شوند
حداکثر ممکن است در هر استان یک نمونه غذای سنتی هم داشته باشیم طبیعی است که هر مصرف کننده خسته می شود پس وای بحال گردشگر خارجی که کلاً سبک غذاهای برنجی مارا نمی پسندد
ولی قیمت ها پیشرفت شگرقی داشته اند
بازگشت به غذاهای سنتی و تزئین مدرن آنها بهترین راه است
i must confess that the situation in some of restaurants has changed radically, but this change is not comprehensive and very much restaurants have still the same boring menu, Kebab and Kebab and again Kebab.
It is very distressing, that the rich iranian culinary tradition, appears only at very few special places, for tourists food is almost a challenge, Tourists endure a very boring list of foods, available for them and are happy to leave iran, and to get some other food, except of meat and meat and meat.
آنقدر این نابسمان را نادیده گرفتید تا شهرها پر شده است از رستوران با منوهای تکراری، حالا می خواهید سامان دهید. راهی بس طولانی و سخت در پیش دارید! البته اتفاقی است میمون و در واقع ایران صنعت گردشگری را تازه دارد شروع می کند، ساخت هتل، آموزش زبان، تاکسی گردشگری، گردش پول، بانکها، رستورانها و صدها شغل که درگیر مستقیم و غیر مستقیم خواهند شد.
رشت فقط سه غذا بیشتر از شهرهای دیگر در منو دارد: باقالی قاتق، ترش تره، اشپل ماهی! میرزاقاسمی هم که الان همه جای ایران سرو می شود.
غذاهای ایرانی خیلی هم خوب هستند. دشواری هم ندارند....
سلام. من هم خيلى از توريستها شنیدم كه از خوردن مرغ و گوشت و كباب خسته ميشوند. حيف است ما كه اينقدر تنوع غذايى داريم بايد تو فكر باشيم. مخصوصاً كه تعداد گياه خوارها در غرب داره افزايش پيدا ميكنه.
ما فقط غر زدن رو خوب یاد گرفتیم به جای شکر کردن ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر