بازدید 2531

دستیابی به ۲ رکورد صادراتی در خارگ

میزان صادرات نفت خام ایران از حدود یک میلیون بشکه نفت در دوران تحریم،هم اکنون به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسیده است. کشورهای آسیایی از جمله چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و شرکتهای اروپایی انگلیسی- هلندی شل، توتال فرانسه، هلنیک پترولیوم یونان، انی ایتالیا و... مشتریان اروپایی نفت ایران به شمار میروند.
کد خبر: ۶۹۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸ 14 May 2017
مشتریان نفت خام ایران با اجرایی شدن برجام متنوع شده و نفت کشورمان بدون مشکل به مقصدهای مختلف صادر می‎شود. هم اکنون حدود یک سوم از نفت صادراتی ایران، یعنی بیش از 700 هزار بشکه در روز به مقصد شرکتهای اروپایی صادر می‎شود.

در این میان یکی از شرکت هایی که در دوران پسابرجام اقدامات موفقیت آمیزی در امر صادرات و احیای بازار نفت در سطح بین الملل انجام داده، شرکت پایانه های نفتی ایران است. 

«پیروز موسوی» مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران در این باره می گوید: ما جزء نخستین شرکتهایی هستیم که با اجرای برجام توانستیم توان صادراتی را احیا کنیم.

« شرکت پایانه های نفتی ایران به دو رکورد در داخل جزیره خارگ و پایانه صادراتی دست پیدا کرده که در نوع خود بی سابقه بوده و دستیابی به این امر بیانگر تلاش همکارانمان است که در این مدت توانستند با تمام مسائل و مشکلات زمان تحریم با انگیزه بسیار بالا به عنوان نمایندگان 75 میلیون ایرانی عهده دار این مسئولیت باشند.» 

وی به فعالیت اسکله های جزیره خارگ اشاره کرد و گفت: اسکله های جزیره خارک، از مهمترین پایانه های بخش صادارت ما به شمار می روند، حدود 93 درصد صادرات از این طریق انجام میشد و تنها 5 اسکله آن فعال بود و بر اساس گزارش بازرسی 4 اسکله دیگر نمی توانستند عهده دار این مسئولیت باشند. همچنین صادرات نفت خام بین 900 تا یک میلیون بشکه در روز بود که بعد از تهیه برنامه های دولت و وزارت نفت مقرر شد تا صادرات در مدت زمان کوتاهی به حالت قبل باز گردد.

«بعد از برجام توانستیم مسائل، چالش ها و تنگناهای حوزه صادرات را برطرف کنیم و در مدت زمان کوتاهی به قبل از تحریمها بازگردیم، این افتخار نصیب وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و شرکت پایانه های نفتی شد و جزء اولین حوزه هایی بودند که توانست نقش آفرینی کند.

مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: اکنون ما به عنوان قطار اقتصادی کشور در این حوزه مسئولیت داریم و کارهای بسیار بزرگی در تولید و صادرات انجام داده ایم که در این میان میتوان به مقدار میعانات گازی روی آب اشاره کرد که به دلیل تحریم ها به فروش نمی رسید، اما بعد از برجام با برنامه ریزی هایی که در شرکت پایانه های نفتی با همکاری امور بین الملل وزارت نفت و شرکت ملی نفت انجام شد، این مشکل به طور کامل برطرف شده است.
فروش 52 میلیون بشکه میعانات گازی روی آب مانده با برنامه ریزی مدیرعامل شرکت ملی نفت، معاونت تولید و امور بین الملل نیز یک رکورد محسوب می شود. 

به گفته موسوی، یکی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی این شرکت، احیای سهمیه نفت در اوپک بود که یکی از اقدامات بسیار مهم به شمار میرود و توانستیم به احیای تولید در مدت 6 ماه( بعد از برجام که اکنون نیز ادامه دارد به ظرفیت صادراتی روزانه 2 میلیون و 440 هزار بشکه نفت خام رسیدیم) دست پیدا کنیم و در این میان، ظرفیت را نیز افزایش دادیم که این امر پاسخ محکمی به ناباوری کشورهای عضو اوپک بود که می گفتند ایرانی ها توان احیای ظرفیت گذشته خود را ندارند. 

« تلاش غیور مردان صنعت نفت نشان داد ما توان احیای ظرفیت صادراتی گذشته را داریم و اکنون به این میزان رسیده ایم. امیدوارم بتوانیم اهداف و برنامه هایی را که در برجام به ویژه در صنعت نفت و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده است ، ادامه دهیم.» 

او در پایان افزود: ما وظیفه صیانت از تاسیسات و دارایی هایمان را به عهده داریم و برای تحقق این امر نیز خطوط لوله دریایی را مورد توجه قرار داده ایم ، به طوری که 3 خط لوله از زمان ایجاد تاسیسات زیر دریایی که حدود 50 سال از عمران می گذرد، پیگرانی هوشمند نشده بود که نتایج این پیگرانی تا 3-2ماه دیگر منعکس خواهد شد.

«همچنین رفع آبشستگی ها را نیز در دستور کار داریم و خطوط لوله ما باید کیسه گذاری شود، ضمن اینکه بازسازی اسکه آذرپاد ، از برنامه های امسال این شرکت به شمار می رود. این موارد تکمیل کننده کارمان است تا بتوانیم هم ظرفیتها را افزایش دهیم و هم ظرفیت موجود را حفظ کنیم. 

منبع: ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار