بازدید 4011
قیمت نفت:

پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو

همان طور که هفته گذشته تابناک اقتصادی به درستی پیشبینی کرد، در این هفته از یک طرف کاهش تقاضای چین و عدم اطمینان از توانی اوپک در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نفت به وسیله قرار داد کاهش تولید و از طرف دیگر کاهش موجودی و تولید نفت آمریکا و همچنین احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۶ ماهه دوم سال و آمادگی روسیه و عربستان برای پیوستن مجدد به این قرارداد اهم وقایعی بود که در هفته گذشته بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داد. با این حال پیش بینی می شود که با بازشدن بازار ها در روز دوشنبه، آمریکا باز هم کمی از شتاب تولید خود بکاهد و با نزدیک شدن به صد و هفتاد و دومین نشست سران اوپک در ۲۵ می (۴ خرداد) قیمت نفت افزایش یابد.
کد خبر: ۶۹۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳ 14 May 2017
همان طور که هفته گذشته تابناک اقتصادی به درستی پیشبینی کرد، در این هفته از یک طرف کاهش تقاضای چین و عدم اطمینان از توانی اوپک در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نفت به وسیله قرار داد کاهش تولید و از طرف دیگر  کاهش موجودی و تولید نفت آمریکا و همچنین احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۶ ماهه دوم سال و آمادگی روسیه و عربستان برای پیوستن مجدد به این قرارداد اهم وقایعی بود که در هفته گذشته بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داد. با این حال پیش بینی می شود که با بازشدن بازار ها در روز دوشنبه، آمریکا باز هم کمی از شتاب تولید خود بکاهد و با نزدیک شدن به صد و هفتاد و دومین نشست سران اوپک در ۲۵ می (۴ خرداد) قیمت نفت افزایش یابد.

به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته در حالی بازار نفت به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته  ۷ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰.۸۴ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱ سنت افزایش نسبت به روز قبل، بشکه‌ای ۴۷.۸۴ دلار صورت گرفت.

پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو

سران اوپک در ۲۵ ام ماه می قرار است در وین گرد هم آیند. این ۱۷۲امین نشست اوپک است و انتظار می رود، مهمترین موضوعی که در این جلسه به آن پرداخته می شود، بررسی ابعاد تمدید توافق اوپک برای کاهش تولید نفت باشد. پیشتر عربستان سعودی و کویت، به عنوان تولیکنندگان عمده نفت در خلیج فارس، تلویحا به قصد اوپک مبنی بر تمدید توافق خود با تولید کنندگان خارج از اوپک، برای کاهش عرضه نفت در نیمه دوم امسال اشاره کرده اند. این روشن ترین پیامی است که تاکنون از جانب اعضاء اوپک و خارج از آن درباره مسئله تمدید داده شده است.

پیش از نشست ماه می، رهبران صنعت نفت در هفته گذشته در مالزی دور هم جمع شدند و درباره تمدید قرارداد کاهش تولید مذاکره کردند. مسئله توافق کاهش تولید اوپک در دستور کار رسمی کنفرانس دو سالانه نفت و گاز آسیا که از یکشنبه تا سه شنبه در کوالا لامپور برگزار شد نبود با این حال حضور مدیران ارشد نفتی وسیاست گذاران این حوزه مانند خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی تضمین کردند که قرارداد کاهش تولید برای ۶ ماه دوم سال تمدید خواهد شد.

قیمت های نفت حدودا در کمترین سطح 2017 قراردارند و این نیز به نوبه خود مسئله عرضه مازاد ظرفیت را در مرکز توجه قرار می دهد.

در آخرین روز بازار نفت یعنی روز جمعه، با کاهش موجودی آمریکا به کمترین حد خود از ماه فوریه و همچنین انتظار تجار نفت به تمدید قرار داد کاهش تولید اوپک، قیمت نفت تا این لحظه ثابت مانده است و نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته تغییری نداشته. این در حالی ست که دیروز پس از چنر هفته کاهش قیمت، نفت دوباره به بالای ۵۰ دلار بازگشت.

این در حالی ست که در روز سه شنبه هر دو قرار داد برنت و وست تگزاس اینترمدیت ۱.۲ درصد کاهش قیمت داشت، که دومین کاهش شدید قیمت از ۲۹ نوامبر می باشد، یعنی درست از همان روزی که اوپک برای کاهش تولید در نیمه اول سال توافق کرد. با اینکه قیمت ها پس از توافق اول اوپک برای کاهش تولید بلافاصله افزایش یافت، اما در هفته های اخیر شاهد آن هستیم که با افزایش تولید آمریکا، قیمت نفت شدیدا کاهش یافته است.

تحلیل گران صنعت نفت بر این عقیده اند که نفت خام آمادگی آن را دارد که دوباره افزایش قیمت چشمگیری داشته باشد. این افزایش قیمت را می تواند زمانی باشد که کشور های عضو و غیر عضو اوپک قرار داد کاهش تولید نفت را برای ۶ ماه دیگر تمدید کنند.

سران اوپک در ۲۵ ام ماه می قرار است در وین گرد هم آیند. این ۱۷۲امین نشست اوپک است و انتظار می رود، مهمترین موضوعی که در این جلسه به آن پرداخته می شود، بررسی ابعاد تمدید توافق اوپک برای کاهش تولید نفت باشد. پیشتر عربستان سعودی و روسیه، تلویحا به قصد اوپک مبنی بر تمدید توافق خود با تولید کنندگان خارج از اوپک، برای کاهش عرضه نفت در نیمه دوم امسال اشاره کرده اند. این روشن ترین پیامی است که تاکنون از جانب اعضاء اوپک و خارج از آن درباره مسئله تمدید داده شده است.

انتظار می رود که موجودی نفت آمریکا در سال ۲۰۱۷ به بیش از آنچه که قبلا پیش بینی شده بود، یعنی ۹.۳۱ میلیون بشکه در روز، برسد. این در حالی ست که موجودی نفت این کشور در سال ۲۰۱۶ ۸.۸۷ میلیون بشکه نفت در روز بوده.

طبق آمار آژانس اطلاعات انرژی آمریکه، در هفته منتهی به ۵ می، موجودی نفت این کشور ۵.۳ میلیون بشکه کاهش داشته است و به ۵۲۲.۵ میلیون بشکه رسیده که کمترین مقدار از ماه فوریه است.

روز دوشنبه الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه با اعلام موضع پشتیبانی کشورش درباره تمدید قرارداد کاهش تولید نفت توسط تولید کنندگان پیشرو این محصول گفت این اقدام به تسریع بازگشت رونق به بازار کمک خواهد کرد.

نواک در اظهاراتی که توسط وزارت انرژی روسیه فرستاده شده است هیچ اشاره ای به مدت زمانی که قرار است این کاهش ها ادامه یابد نکرد. با این حال سخنگوی وزارت گفت یکی از گزینه هایی که توسط دولت روسیه مورد بحث قرار گرفته است تمدید کاهش ها تا حتی بعد از پایان سال است.

نوامبر گذشته سازمان کشورهای صادر کننده نفت و سایر تولید کنندگان از جمله روسیه متعهد شدند تا تولید خود را در نیمه اول امسال تا حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا بدین وسیله بتوانند از بازار نفت حمایت کنند.

این در حالی ست که وزیر انرژی عربستان سعودی خاطر نشان کرد اوپک قرارداد کاهش خود را برای حداقل شش ماه دیگر تا انتهای 2017 و شاید هم بعد از آن تمدید خواهد کرد. در روز دوشنبه خالد الفلیح اعلام کرد "بنابر مشورت هایی که با اعضای شرکت کننده داشتم به این اطمینان رسیدم که توافق موجود برای نیمه دوم امسال و شاید هم بعد از آن تمدید خواهد شد"

خالد الفلیح به مخاطبان خود در کوالا لامپور گفت "من باور دارم که روزهای سخت را پشت سر گذاشته ایم و شاخص های متعدد نشان از حرکت بازار به سمت تعادل است. با این وجود ما شاهد رونق بازارها خواهیم بود"

تولید کنندگان از همان ابتدای قرارداد پیشبینی کرده بودند که شاید کاهش ها برای تعدیل کامل بازار نفت تمدید شود.

توافق اصلی اوپک برای تجدید نظر در سطح تولید در 30 نوامبر سال گذشته بدست آمد و در کنفرانس بعدی وزراء این گروه در 25 می مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت.

باید توجه داشت که با افزایش نسبی قیمت نفت در هفته گذشته و رسیدن آن به بالای ۵۰ دلار امکان آن هست که آمریکا تولید خود را مجددا افزایش دهد، چرا که تولید نفت با چنین قیمتی می تواند برایش تا حدودی به صرفه باشد، اما به نظر می رسد که آمریکا نیز بیشتر تمایل به این داشته باشد که بخواهد تا افزایش چشمگیر قیمت نفت، فعلا از شتاب تولید خود بکاهد. به هر حال چیزی که می توان از آن مطمئن بود، افزایش قیمت نفت با شنیدن خبرهایی مبنی بر آمادگی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید است. همان طور که گفته شد، با در پیش بودن نشست اوپک، باید این هفته شاهد افزایش قیمت نفت باشیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان