بازدید 3206

چین با افزایش واردات از آمریکا موافقت کرد

بر اساس اعلام دولت آمریکا، چین با افزایش واردات کالا از این کشور موافقت کرده است.
کد خبر: ۶۹۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱ 13 May 2017
بر اساس اعلام دولت آمریکا، چین با افزایش واردات کالا از این کشور موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا، ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا گفته است که در پی گفتگوهای دونالد ترامپ و شی جینپینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین، دولت چین با رفع محدودیت خرید کالاهای آمریکایی و افزایش واردات کالا از آمریکا موافقت کرده است. از جمله، چین ممنوعیت خرید گوشت گاو از آمریکا را لغو کرده و آمریکا به شرکت‌های تولید گاز اجازه داده است گاز مایع به چین صادر کنند.

توافقنامه تجاری اخیر بین دو طرف شامل تسهیلاتی برای افزایش صادرات مجموعه‌ای از کالاها و خدمات آمریکایی به چین است که از آن جمله می‌توان به رفع محدودیت در زمینه واردات اقلام کشاورزی و فعالیت نهادهای مالی آمریکایی در جمهوری خلق چین اشاره کرد.

راس توافقنامه بین دو طرف را "دستاوردی عظیم" توصیف کرده و گفته است که مذاکرات بین دو کشور از نظر سرعت دستیابی به توافق "رکورد زده است." وی اظهار داشت آنچه که به دست آمده "در طول تاریخ روابط تجاری آمریکا و چین سابقه نداشته" و افزود که معمولا مذاکرات تجاری چند سال به طول می‌انجامد ولی توافق اخیر در "چند ده روز" به دست آمد.

در چین نیز معاون وزیر دارایی آن کشور گفت که سرعت به نتیجه رسیدن مذاکرات نشانه گستردگی و عمق همکاری تجاری بین دو کشور است.

به گزارش بی.بی.سی، دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود دولت چین را به خاطر آنچه که محدودیت صادرات کالا و خدمات آمریکایی می‌دانست مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات، در صدد تغییر در این وضعیت برخواهد آمد. سال‌هاست که تراز تجاری آمریکا با چین به شدت به زیان آمریکاست و ترامپ گفته بود که کسری تراز تجاری آمریکا و چین هر سال میلیاردها دلار به اقتصاد کشورش زیان می‌زند و عاملی مهم در ضعف فعالیت‌های تولیدی و بیکار ماندن نیروی کار در آمریکا است.

مقامات وزارت بازرگانی آمریکا گفته‌اند که این توافقنامه ممنوعیتی را که چین در سال ۲۰۰۳ علیه واردات کالاهای کشاورزی به خصوص گوشت گاو از آمریکا وضع کرده بود بر می‌دارد. در آن زمان، دولت چین نگرانی از بیماری جنون گاوی را دلیل وضع ممنوعیت واردات گوشت گاو اعلام کرد اما طی سال‌های بعد، تلاش دولت آمریکا برای برداشتن این ممنوعیت به نتیجه نرسید.

در مقابل، آمریکا اجازه ورود گوشت پخته پرندگان از چین را خواهد داد و وزیر بازرگانی گفته است که از این جهت، خطری متوجه سلامت بخش دامداری آمریکا نخواهد شد.

صدور برخی کالاهای الکترونیکی پیشرفته و امکان فعالیت بانک‌های آمریکایی در چین از جمله بخش‌های دیگر این توافقنامه است.

سال گذشته، کسری تراز تجاری آمریکا با چین به ۳۱۰ میلیارد دلار رسید که بالاترین کسری تراز تجاری این کشور با هر کشور دیگری در جهان بود. این مبلغ حدود ۶۰ درصد کل کسری تجاری آمریکا در سال گذشته را تشکیل می‌داد.

توافقنامه به دست آمده به بسیاری از محدودیت‌های وضع شده از سوی چین علیه واردات کالا و خدمات از آمریکا پرداخته است که شرکت‌های آمریکایی سالهاست از وجود آنها گله داشته و آنها را مانع ورود خود به بازار چین دانسته‌اند. با این همه، مشخص نیست که آیا دولت چین با وجود موافقت با رفع این محدودیت‌ها، در جهت افزایش واردات از آمریکا گامی عملی برخواهد داشت یا اینکه توافقنامه فقط روی کاغد خواهد ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل