بازدید 13175
۲
نماینده شاهرود در گفت و گو با تابناک؛

یارانه ها را تا 8 برابر می توان افزایش داد

اگر امروز ما یارانه دو سوم از اقشار کشور را قطع کرده و به یارانه مردم محروم اضافه کنیم می توان یارانه این افراد را سه برابر کرد، اگر همین تعداد را سه چهارم کنیم می توان به یک چهارم باقی مانده هم حدود 180هزار تومان پرداخت کنیم.
کد خبر: ۶۹۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳ 13 May 2017
در سال‌های گذشته بعد از طرح مسئله یارانه‌ها آمار و ضریب جینی نشان داد که فاصله طبقاتی کمتر شده است اما امروز آمار حکایت از افزایش فاصله طبقاتی دارد که باید به آن توجه شود و منابع به گونه‌ای توزیع شود که همه از آن بهره ببرند.

به گزارش «تابناک »، با نزدیک شدن به انتخابات بار دیگر بحث یارانه ها جز بحث های مهم و تاثیر گذار شده است، برخی از کاندیدا ها صحبت از افزایش یارانه ها تا 250 هزار تومان می کنند و برخی ها نیز انجام این کار را با توجه به شرایط موجود کشور نا ممکن می دانند.

اما در این میان برخی اقتصاددانان و مسئولان کشور هر کدام برای این موضوع نسخه جدایی می پیچند و راهکار های مختلف انجام این کار را ارزیابی می کنند. در این میان اما بیشترین حساب و کتابها در مجلس است، نمایندگان عضو کمیسیون های اقتصادی مجلس نظرات مختلفی دارند، برخی ها براین اعتقادند که اگر این کار صورت گیرد تورم بسیار زیادی در جامعه ایجاد خواهد شد به طوری که حتی ممکن است قیمت حامل های انرژی تا 6000 هزار تومان هم افزایش پیدا کند.

اما در سوی دیگر ماجرا افرادی هستند که اعتقاد دارند نیازی به افزایش قیمت های حامل های انژی وجود ندارد و تنها با اجرای درست قوانین موجود می شود مبلغ یارانه ها را حتی تا 8 برابر هم افزایش داد.

در همین ارتباط سیدحسن حسینی شاهرودی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: قانون هدفمندی یارانه ها از روز اول به صورت کامل به اجرا در نیامده است و از همان ابتدا ناقص اجرا شده است، و به نوعی این مساله همیشه دستخوش مسائل سیاسی دولت ها واقع گردیده است.

این نماینده مجلس گفت: متاسفانه در سالهای گذشته این موضوع به عنوان یک ابزار سیاسی و انتخاباتی مورد بهره بردای قرار گرفته است، همه اعتقاد به این دارند که قانون به درستی اجرا نشده است، بنابراین هر کاندیدایی که قول دهد قانون را اجرا خواهد کرد ما از وی حمایت خواهیم کرد.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر پرداخت یارانه نقدی در قانون وجود دارد اما نه به این شیوه ای که اکنون آقایان اجرا می کنند، همه اقشار جامعه نیاز به این مبالغ ندارند و نیاز نیست که ما بین همه مردم پول توزیع کنیم.

وی در ادامه گفت: این قانون برای این تصویب شد که اقشار آسیب پذیر و کم درامد که از محل آزاد سازی یارانه انرژی آسیب می بینند آسیبشان جبران گردد، طبیعی است اقشار پر درامدی که پر مصرف هم هستند و بیشترین استفاده ها را از انرژی دارند نباید یارانه نقدی هم دریافت کنند و افرادی که کمترین استفاده را دارند و یا مصرف کننده نیستند از یارانه بهره ببرند.

حسینی گفت: اگر طرح افزایش یارانه ها بر این مبنا باشد که یارانه اقشار پردرآمد قطع شود و دهک های پایین اضافه گردد، طرح خوبی است و ما نیز از آن استقبال می کنیم چرا که این موضوع عین قانون است و نیاز به قوانین جدید هم ندارد، اما اگر همین رویه موجود که طی 8 سال گذشته بود را ادامه دهیم نه بودجه کشور این کشش را دارد و نه مجلس آن را تصویب می کند.

وی گفت: هم اکنون ما با مشکلات بسیاری برای تهیه این مبالغ مواجه هستیم و قائل به این هستیم که در این روش بسیاری از بودجه کشور هدر می رود و مبالغی که باید صرف کمک به محرومان و تولید شود صرف هزینه های اضافی برخی از افراد پولدار می شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که تا چه میزان می شود یارانه مردم محروم را اضافه کرد گفت: اگر امروز ما یارانه دو سوم از اقشار کشور را قطع کرده و به یارانه مردم محروم اضافه کنیم می توان یارانه این افراد را سه برابر کرد، اگر همین تعداد را سه چهارم کنیم می توان به یک چهارم باقی مانده هم حدود 180هزار تومان پرداخت کنیم.

وی در ادامه گفت: حتی ما می توانیم اقشار آسیب پذیر را تنها محدود به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیکاران ببینیم که این حدود 10 میلیون نفر از کل جمعیت کشور را شامل می گردد و حدود یک هشتم جمعیت کشور می شود و اگر بخواهیم تنها به این افراد یارانه بدهیم می توانیم یارانه ها را تا هشت برابر هم افزایش دهیم.

وی گفت: البته در کنار این اعداد، اعداد دیگری هم لازم است تا حوزه اشتغال نیز تقویت شود و بنابراین باید اقداماتی انجام داد که یارانه بخش صنعت نیز تامین گردد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۳
انتشار یافته: ۲
بجاش قيمت دلار 20 برابر و قيمت نان و اب و.. تورم هم 10 برابر افزايش مي يابد.
زکی / 60 میلیون ایرانی لاقل در فقر هستند / بیکاری دو رقمی/
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر