بازدید 6876

انزوای عربستان و خروج امارات از ائتلاف شوم عربی

کد خبر: ۶۹۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ 13 May 2017
اخیرا گزارش های زیادی مبنی بر خروج امارات از ائتلاف عربی علیه یمن به سرکردگی عربستان سعودی علیه منتشر شده است.

امارات نیز در همین راستا گردان های ابوالعباس که گروه سلفی تحت حمایت این کشور در یمن است را تجهیز کرده و شبه نظامیان تحت فرمان رئیس جمهور مستعفی یمن را تحویل گرفته است.

عربستان و امارات مدت هاست بر سر حاکمیت در یمن به تعارضاتی خورده اند که در این بین امارات تلاش دارد در جبهه جنوبی با تسلیح کردن گروه های سلفی هم پیمان خود، حضور نظامی را گسترش داده تا برای زمانی که از ائتلاف عربستان خارج شد، تقویت شده باشد.

البته این نخستین بار نیست که امارات گردان های سلفی ابوالعباس در تعز را تسلیح و تجهیز می کند بلکه تمام خودروهای زرهی و نظامی پیشرفته آنها پیش از این از امارات دریافت شده است.

نمایندگان مجلس نیز در گفت و گوهای جداگانه ای که با خانه ملت داشتند بر این باور بودند که اقدامات غیرمنطقی عربستان در برخورد با یمن و سایر کشورهایی که در آن دخالت می کند، باعث شده امارات و برخی کشورهای هم پیمان دیگر عربستان رویکرد متعارضی با سعودی ها پیدا کرده و رفته رفته قصد خروج از ائتلاف عربی علیه یمن را داشته باشند. متن گفت و گوها را در ادامه می خوانید:

ایجاد گروه‌های جدید تروریستی در یمن؛ پشت پرده تئوری اختلاف عربستان و امارات

سیدمحمدجواد ابطحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص احتمال خروج امارات از ائتلاف عربستان گفت: این دو کشور از یکدیگر خارج نمی شوند و قصد دارند همانند سوریه اقدام به تشکیل گروه های مختلف ترویستی کنند تا در نهایت یمن نیز به ورطه تجزیه و فروپاشی برسد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امارات در حال حاضر به حدی نرسیده که دستور پدرخوانده خود یعنی عربستان را انجام ندهد لذا هر دو این کشورها برای خوش آمد انگلستان هماهنگ عمل می کنند و تجهیزات و تسلیحات آنها نیز از همین طریق تأمین می شود.

وی افزود: تصور بر این نیست زمانی برسد که امارات جلوی عربستان قد علم کند مگر اینکه درگیری شاهزادگان سعودی و هزینه های جنگ یمن به جایی برسد که این کشور را به مرز فروپاشی برساند.

ابطحی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که اختلافات درونی شورای همکاری خلیج فارس که به تازگی علنی شده پیش از این و در بسیاری از موارد دیگر نیز وجود داشته و تمام کسانی که حوادث منطقه را رصد می کنند می دانند آنها درگیری های قبلیه ای با هم دارند.

وی اختلافات امارات و عربستان را صوری عنوان و خاطرنشان کرد: درواقع تجهیزاتی که اماراتی ها به گروه های سلفی هم پیمان خود در یمن می دهند مانور نمایشی قدرت بوده و حقیقت قدرت نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: در چنین شرایطی انقلابیون یمن باید به نیروی خود تکیه کنند البته یمنی ها نیز در بین خود اختلافاتی دارند اما باید با کنار گذاشتن اختلافات جزئی و پیش گرفتن اتحاده، از فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را ببرند و در این راستا آغاز ساخت موشک توسط یمنی ها مثبت ارزیابی می شود.
 
امارات نخستین خروجی از ائتلاف

جهانبخش محبی نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به احتمال خروج امارات از ائتلاف عربستان علیه یمن گفت: نتیجه ائتلاف های شوم و نامیمون بدون شک از هم پاشیدگی است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: پیش بینی ها بر این است که در نهایت عربستان در خاورمیانه تنها می ماند و تمام کشورهای عربی نیز با پی بردن به نیت شوم آنها از ادامه همکاری با این کشور خودداری می کنند.
محبی نیا در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت

وی در ادامه عربستان سعودی را مصیبتی برای آینده جهان اسلام و منطقه دانست و افزود: عربستان سعودی به دنبال ساخت بمب اتمی است و کشورهای عربی به این قضیه اشراف دارند لذا با احساس خطری که کرده اند رفته رفته و به بهانه های مختلف از ائتلاف آنها جدا می شوند.

محبی نیا ادامه داد: در حال حاضر ظرفیتی برای بهره برداری از شکاف به وجود آمده برای انقلابیون یمن فراهم شده که باید از آن استفاده کرده و دست عربستان سعودی را برای همیشه از کشور خود کوتاه کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نقشه جدیدی که آمریکا برای خاورمیانه تدارک دیده است با جنگ هایی که با هدایت عربستان صورت می گیرد آغاز شده بود اما دیری نپایید که این کشورهای هم پیمان با عربستان متوجه عملکردهای این کشور به نفع خود شده و اکنون قصد کناره گیری از سیاست های سعودی را دارند.

خروج امارات از ائتلاف سعودی فرصتی برای پیروزی انقلابیون یمن

اردشیر نوریان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به احتمال خروج امارات از ائتلاف عربستان علیه یمن گفت: کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس یک نگاه کلی حول محور عربستان دارند و اجتماع آنها در شورای همکاری خلیح فارس اهداف این نگاه را تأمین می کند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: علیرغم گوش به فرمان عربستان بودن کشورهای حاشیه خلیج فارس، اختلافات درون گروهی اعراب را نباید نادیده گرفت که گاهی شدت پیدا کرده و نمود بیرونی پیدا می کند.

وی افزود: عربستان در برخی اهدافی که تعیین کرده است به خصوص درباره یمن، با نارسایی و شکست های زیادی مواجه شد که همین امر موجب ناراحتی کشورهای عربی هم پیمان عربی شد تا جایی که امروز امارات به عنوان یکی از مهم ترین هم پیمانان عربستان در جنگ یمن قصد دارد از ائتلاف خارج شده و به تنهایی این جنگ را ادامه دهد.
اردشیر نوریان

نوریان در ادامه اقدامات یکطرفه و خودسرانه عربستان در یمن را بی تأثیر بر روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ندانست و عنوان کرد: بحران یمن که اهمیت بسزایی در منطقه دارد باعث شده شکاف های بین کشورهای عربی خود را در قالب مواضع متعارض نشان دهد و آثار جنبی آن بر کاهش همکاری در شورای همکاری خلیج فارس باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به فرصت پیش آمده برای انقلابیون یمن از قبال ایجاد شکاف میان کشورهای عربی مهاجم به این کشور، خاطرنشان کرد: اکنون فضا آماده است تا نیروهای مقاومت به صورت جدی تر و با اتحاد برای کسب پیروزی های بیشتر اقدام کرده و بدانند عربستان هرچه تنهاتر باشد راحت تر شکست می خورد.

اختلافات امارات و عربستان فضا را برای بهره برداری انقلابیون یمن فراهم کرده است

مسعود گودرزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص احتمال خروج امارات از ائتلاف عربستان گفت: عربستان و امارات اقداماتی در حوزه یمن دارند که منجر به پیچیده تر شدن بحران یمن شده و هرچه مداخلات گسترده تر شود اطاله بحران در یمن نیز بیشتر می شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلافاتی که عربستان و امارات در خصوص یمن داشته اند، عنوان کرد: اخیرا امارات با تسلیح و تجهیز کردن گروه های سلفی وابسته به خود در یمن باب جدیدی را برای اختلافات گسترده با عربستان در مسأله حاکمیت یمن باز کرد.
مسعود گودرزی

وی افزود: خط کشی و موضع گیری های عربستان و امارات در خصوص یمن ناشی از برنامه هایی است که برای آینده یمن و ایفای نقش حاکمیتی در منطقه دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ائتلاف عربستان علیه یمن از ابتدا شکننده بود، خاطرنشان ساخت: هم اکنون فضایی برای گروه های انقلابی ایجاد شده که می توانند از آن در برابر ائتلاف های علیه یمن استفاده کرده و موقعیت جدیدی را برای خود رقم بزنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی