بازدید 2465

چرا قیمت طلا تابستان امسال سقوط خواهد کرد؟

برخی کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بین المللی بر این باورند که قیمت جهانی طلا در تابستان امسال به دلایل مختلفی با سقوط چشمگیری روبرو خواهد شد.
کد خبر: ۶۹۳۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹ 12 May 2017
برخی کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بین المللی بر این باورند که قیمت جهانی طلا در تابستان امسال به دلایل مختلفی با سقوط چشمگیری روبرو خواهد شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت واچ، قیمت طلا پس از انتخابات نوامبر آمریکا از بیش از 1300 دلار در هر اونس تا 1150 دلار قبل از کریسمس کاهش یافت. افزایش شاخص سهام تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشت.

بر اساس این گزارش قیمت طلا در این مدت با افت 11 درصدی روبرو شد و در مقابل شاخص سهام اس اند پی 500 بیش از 8 درصد افزایش یافت. البته قیمت طلا از ابتدای 2017 بار دیگر با افزایش نسبی روبرو شد ولی این روند صعودی موقت و زودگذر بوده است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی عوامل مختلفی موجب کاهش شدید  قیمت طلا در تابستان امسال خواهد شد.

نخستین علت، ادامه روند صعودی شاخص سهام در بازارهای بین المللی خواهد بود. به نظر می رسد روند صعودی ارزش سهام طی ماه های آینده نیز ادامه خواهد یافت و این مساله فشار زیادی بر قیمت طلا وارد خواهد کرد.

عامل دوم این است که به نظر می رسد نگرانی و نااطمینانی سرمایه گذاران بین المللی نسبت به تحولات اقتصادی و سیاسی جهان تا حد زیادی کاهش یافته است و این مساله موجب کاهش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا خواهد شد.

عامل سوم آن است که قیمت سایر کالاهای راهبردی به خصوص نفت خام نیز با کاهش شدیدی روبرو شده است. شاخص قیمت کالاهای راهبردی نسبت به اواسط آوریل بیش از 10 درصد کاهش داشته است. کاهش تقاضای مواد خام و اولیه در اقتصادهای بزرگ جهان به خصوص چین نیز تاثیر زیادی بر افت قیمت کالاهای راهبردی داشته است.

عامل چهارم این است که شرکتهای بزرگ معدنی جهان هنوز با مشکلات زیادی روبرو هستند. ارزش سهام شرکت های بزرگ معدنی جهان مثل باریک گلد و گلدکورپ با افت زیادی همراه بوده است. به نظر می رسد ادامه روند نزولی قیمت طلا می تواند شرکت های معدنی بیشتری را با بحران روبرو کند.

عامل پنجم، ادامه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا و تقویت ارزش دلار خواهد بود. گمانه زنی ها و نظرسنجی ها نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن بیشتر شده است. این مساله می تواند موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شود.

عامل ششم آن است که نرخ تورم در اقتصاد آمریکا و سایر اقتصادهای توسعه یافته هنوز پایین است. تقاضای طلا معمولا در واکنش به افزایش تورم با رشد نسبی روبرو می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار